۰ نفر

رحمانی در مراسم افتتاح 4طرح صعت مس عنوان کرد:

پیشرفت ساخت داخل در برنامه انقلاب معدنی/ اکتشاف جدید، برابر با کل اکتشافات انجام شده کشور است

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۳
کد خبر: 437429
پیشرفت ساخت داخل در برنامه انقلاب معدنی/ اکتشاف جدید، برابر با کل اکتشافات انجام شده کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه ایران در برنامه انقلاب معدنی و ساخت داخل پیشرفت کرده و با وجود تحریم ها مشکل حل نشدنی ندارد، گفت: پارسال ۴۷۰ میلیون تن ماده معدنی در کشور استخراج شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رضا رحمانی امروز در آیین افتتاح چهار طرح شرکت مس ایران با دستور رییس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس و استاندار کرمان و معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان در مجتمع مس خاتون آباد شهربابک افزود: پس از افتتاح بزرگترین واحد آلومینیوم در هفته های قبل، امروز شاهد طرح های توسعه مس در استان کرمان هستیم.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه های دولت امسال هفت محور تعریف شده و سال گذشته انقلاب معدنی در کشور آغاز شد و ذیل محور توسعه معادن محورهای ازجمله اجرای نقشه راه، نوسازی و تجهیز معادن، فعال سازی معادن کوچک و اکتشاف را امسال دنبال می کنیم.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بحث اکتشاف را به عنوان اولویت امسال قرار دادیم و افتتاح چندین طرح فولادی در سال 99بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

وی بیان داشت: کشور ما برنامه معدن و صنایع معدنی را با تاکید مقام معظم رهبری و دولت جدی گرفته و اکتشافات سال گذشته ، به اندازه کل اکتشافات کشور تاکنون بوده است و این امر نوید می دهد بخش معدن کشور به شکوفایی نزدیک می شود.

رحمانی تصریح کرد: کشور ایران اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی دارد که جایگاهی ویژه ایجاد کرده و در این زمینه جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم.

وی افزود: دولت با بهره گیری امکانات معدنی نسبت به توسعه این صنایع فعال است و امروز خوشبختانه بسیاری از دانش های دنیا را کسب و بومی سازی کردیم و کشور از واردکننده به صادر کننده تبدیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن استخراج انواع مواد معدنی داشتیم که برنامه امسال ۵۰۰ میلیون تن برنامه ریزی شده است. حدود 35 درصد از این میزان مربوط به حوزه فلزات بوده است.

وی گفت: رکود مسکن و مصالح ساختمانی با دستور دولت رشد خوبی پیدا کرده و علت این رشد، رشد فلزات و معدن بود.

رشد سه برابری ذخایر مس

رحمانی تصریح کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری و کمک همه ارکان دولت از سال های گذشته اقدامات خوبی آغاز شده و امروز معادن ضمن تامین نیاز ارزی خود، به بخش های دیگر کمک می کند.

وی تصریح کرد: فولاد، مس و آلومینیوم به سختی تحریم شد و با جدیت در ساخت داخل، مس امروز پیشرفت های خوبی دارد. ذخایر مس با وجود اکتشافات سه برابر گذشته شده و این اکتشافات علاوه بر کرمان و آذربایجان شرقی در استان های سیستان و بلوچستان ، اردبیل ، یزد و خراسان انجام شده است.

نتایج اکتشاف در بلوچستان

رحمانی خاطرنشان کرد: اکتشافات مس موجود در سیستان و بلوجستان نویدی برای آینده مردم این استان است و در این زمینه دولت کنسرسیومی از ۱۱ شرکت تشکیل داده و اکتشافاتی انجام داده است. این امر منجر به افزایش اکتشافات شد. به عنوان مثال با اکتشافات اخیر ذخایر سنگ آهن ۲ برابر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ایرادهای اکتشافات کشور عمقی نبودن آن است که در این خصوص تجهیزاتی نیاز داریم که در حال تامین است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری خوبی در سال های گذشته در حوزه صنایع معدنی شده و با برنامه پیش می رویم، و ظرفیت تولید فولاد، الومینیوم و مس سه برابر مصرف بوده و ۲ برابر نیاز داخلی تولید می کنیم.

رحمانی افزود: سال گذشته در صنایع مس و فولاد رکورد زدیم و ظرفیت تولید فلز روی 8 برابر نیاز و میزان تولید نیز 4 برابر است بنابراین اکنون در تامین نیازهای داخلی مشکلی نداریم و صادرت انجام می شود.

وی بیان داشت: در ۷ سال اخیر روند صادرات مواد خام نزولی بوده که از دلایل اصلی آن می توان به وضع قوانین مناسب و تکمیل زنجیره تولید اشاره کرد.

کاهش خام فروشی سنگ آهن

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال ۸۶ تا 94میزان صادرات سنگ آهن خام در کشور ۲۰ تا ۲۳ میلیون تن بود که در سال گذشته این آمار به ۶ میلیون تن رسیده و امسال نیز احتمالا به نصف خواهد رسید.

وی ادامه داد: خام فروشی را کاهش دادیم و مواد معدنی را با ارزش افزوده بالا به تولید کشور اضافه کردیم و سال گذشته ۹ میلیارد دلار انواع مواد معدنی را صادرات و ارز خود و بخشی از واحدها را تامین کردیم و در حوزه صنایع معدنی باید اکتشاف را برای سال های آینده جدی بگیریم.

رحمانی تصریح کرد: سال گذشته اطلاعیه بین شرکت ها دادیم که معادن کوچک را فعال و کنستانتره تولید کنند و با قیمت روز با آنان قرارداد می بندیم و مردم در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

برنامه واگذاری پهنه ها در سال جاری

وی ضمن اشاره به واگذاری 194 پهنه تا سال 98گفت: واگذاری پهنه های شرکت مس و سازمان زمین شناسی در برنامه است و امسال در حوزه واگذاری پهنه ها نیز شاهد انقلاب خواهیم بود. همچنین مناطق امیدبخش را معرفی کردیم و امیدواریم جهش تولید محقق شود.

وی بیان داشت: سال گذشته در حوزه معادن و صنایع معدنی عمدتا در مناطق محروم و کمتر برخوردار چند سیاست را ابلاغ کردیم ازجمله شرکت ها حساب های مالی را به مناطق معدنی ببرند و جذب نیرو به خصوص نیروی غیر متخصص از همان منطقه باشد و تامین مواد اولیه باید از استان باشد که این امر آشتی معدن با اهالی مناطق معدنی محسوب می شود.