۰ نفر

ریکاوری صنعت هوایی تا 18 ماه دیگر

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۳۷
کد خبر: 436223
ریکاوری صنعت هوایی تا 18 ماه دیگر

سال گذشته دو میلیون و 470 هزار و 298 فقره مجوز پروازی، جهت پرواز عبوری برنامه‌ای و نیز 113 هزار و 87 مجوز برای پروازهای عبوری غیربرنامه‌ای (درمجموع دو میلیون و 583 هزار و 385) صادر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این را مسعود نیکبخت، مدیرکل کنترل ترافیک هوایی شرکت فرودگاه‌ها گفته است. این در حالی است که مشخص نیست حال‌وروز صنعت هوایی در سال جاری مثل سابق باشد یا نه. عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم  پیش‌بینی می‌کند که احتمالا ریکاوری پروازهای هوایی ایران در حالت خوش‌بینانه تا شش ماه آینده و در حالت واقع‌بینانه به 18 ماه بعد برسد. تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت‌گرفته یاتا (سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) هم احتمال تعلیق پروازها تا شش ماه آینده را به سبب ازدست‌رفتن حداقل 40 درصد مسافران، تأیید می‌کند. این اتفاق رکود عمیقی را برای صنعت هوایی کشور به بار خواهد آورد، به‌نحوی‌که همین دیروز ابراهیم مرادی، مدیرکل فرودگاه مهرآباد هم از کاهش حدود ۷۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه طی فروردین ۹۹ در مقایسه با فروردین سال گذشته خبر داده بود. با کاهش جدی سفرها در پی شیوع ویروس کرونا و تدابیر بهداشتی‌ای که در نظر گرفته شده، این وضعیت به‌ صورت دومینووار، صنعت گردشگری، هتلداری و صنعت هوایی جهان را متأثر کرده است. اخیرا ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی) در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد که ترافیک هوایی تا سپتامبر سال جاری میلادی دوسوم؛ یعنی معادل ۱.۲ میلیارد مسافر کاهش پیدا خواهد کرد. پیرو یکی از پیشنهادها، عملیات پروازی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مطرح شد. بااین‌حال یاتا در برآوردی اعلام کرده که این اقدام هم به‌نوعی خداحافظی با دوران طلایی سفرهای هوایی ارزان‌قیمت تلقی می‌شود. علت نیز پیچیده نیست؛ پروازی که 70 درصد صندلی‌هایش به فروش نرفته باشد، به سوددهی نمی‌رسد. بنابراین یا شرکت هواپیمایی باید متحمل زیان شود و در انتظار سوبسید دولت باشد ‌یا اینکه بلیت خود را گران کند.

سعید اکبری، عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌گوید: هواپیمایی غیرنظامی و بازرگانی در سطح جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش جدی پروازها روبه‌رو و زیان هنگفتی را متحمل شده‌اند.اکبری در ادامه با اشاره به اینکه شرکت فرودگاه‌ها یک شرکت درآمد- هزینه‌ای است و کاملا وابسته به پروازهاست، می‌افزاید:‌ تحلیل‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی ارائه می‌دهند عمدتا در حالت خوش‌بینانه هستند. در خوش‌بینانه‌ترین حالت، وضعیت رکود کنونی پروازهای عبوری و داخلی تا شش تا هفت ماه دیگر ادامه خواهد یافت و در نگاه واقع‌بینانه ریکاوری صنعت هوایی، بیش از یک سال و چیزی در حدود 18 ماه این فرایند تداوم می‌یابد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تأکید بر اینکه باید به دنبال کاهش هزینه‌ها و ایجاد درآمدهای جایگزین باشیم، ادامه می‌دهد: در بخش کاهش هزینه‌ها تلاش داریم برخی از پروژه‌های عمرانی را که درصد پیشرفت قابل‌توجهی ندارند کنار بگذاریم. درعین‌حال چاره‌ای نداریم که پروژه‌هایی را که درصد بالای پیشرفت فیزیکی دارند یا در شرف افتتاح هستند ادامه دهیم، زیرا متوقف‌کردن آنها ضرر دوگانه‌ای برای شرکت فرودگاه‌ها به همراه خواهد داشت.

این راهبر عملیات هوانوردی، در مورد پروژه‌های مربوط به سیستم‌های راداری و کمک‌‌‌ناوبری نیز گفت: مجبوریم سیستم‌های راداری و کمک‌‌‌ناوبری را در حد حداقل، گسترش دهیم. البته این حداقل به معنای رعایت تمامی استانداردهاست. او البته تأکید می‌کند که کاهش پروازها سبب شده تا نگرانی چندانی در این زمینه نداشته باشیم و ارتقای آن را به سال آینده که مشکلات کنونی برطرف شده و درآمدزایی داریم، موکول کنیم.

به گفته او، در برخی موارد هم باید به دنبال آن باشیم که درآمدهای غیرهوانوردی را گسترش دهیم تا بتوانیم جبران هزینه کنیم.اکبری با اشاره به اینکه بهره‌برداران صنعت هوایی معمولا قشر مرفه و صاحبان سرمایه هستند،‌ تصریح می‌کند: اگر اقتصاد به سمتی حرکت نکند که صنعت گردشگری و هتلداری با رشد مواجه شوند، طبیعتا صنعت هوایی که بسیار به این بخش‌ها وابسته است نیز بهبود نمی‌یابد.او به گرانی پیش‌بینی‌شده بلیت‌ هم اشاره کرده و می‌گوید:‌ اگر قرار باشد هواپیماها به هر دلیلی نتوانند با ضریب اشتغال صندلی 70 درصدی که شرکت هواپیمایی را به سوددهی می‌رساند، پرواز کنند و این ضریب به 35 تا 40 درصد برسد، این شرکت یا باید از منابع دیگری که عمدتا منابع ملی است، این زیان را جبران کند و چشم به سوبسیدهای دولتی داشته باشد یا اینکه افزایش قیمت بلیت چاره‌ناپذیر خواهد بود.

در این رابطه الکساندر دژونیاک، مدیر ارشد اجرائی سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی یاتا (IATA)، به تازگی از تأثیر و تبعات منفی شیوع گسترده ویروس کرونا بر صنعت هوانوردی سخن گفته و خاطرنشان کرده بود اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماهای فعال در خطوط هوایی سراسر جهان به این معناست که دوران طلایی سفرهای ارزان هوایی به پایان رسیده و طبیعی است که شرکت‌های هواپیمایی به‌ منظور کسب حداقل سودآوری و درآمدزایی، قیمت بلیت هر صندلی برای پرواز و سفرهای هوایی را حدودا ۵۰ درصد افزایش دهند. طبق پیش‌بینی‌های یاتا، در پی کاهش پروازها، صنعت هوایی تنها در سال ۲۰۲۰، ۱۱۳ میلیارد دلار خسارت خواهد دید.