۰ نفر

نیاز صنعت به ۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت در سال۹۹

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۲۰:۰۷
کد خبر: 432370
نیاز صنعت به ۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت در سال۹۹

وزیر صمت با اعلام اینکه در شرایط فعلی صادرات منفی نیست و مرزها عمدتا فعال هستند، اظهار کرد که بیش از ۶۰درصد مالیات کشور را بخش صنعت می‌پردازد و در سال ۱۳۹۹به ۵۰۰هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت در بخش صنعت نیاز است.

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از ایسنا، رضا رحمانی، وزیر صمت با بیان اینکه اوایل سال ۱۳۹۷ تحریم‌ها شروع شد و پیش بینی دشمن تعطیلی کارخانجات بوده که به حمدالله این نقشه دشمن با شکست مواجه شد، اظهار کرد: البته برخی وابستگی‌ها مثلا در حوزه الکترود گرافیتی، وجود داشت که برنامه‌های خودکفایی در این زمینه سریعا شروع شد. همچنین در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ واحدهای تولیدی در کمترین میزان تولید قرار داشتند و شرکت‌های خارجی لوازم خانگی کشور را ترک کرده بودند و در بخش فولاد و آلومینیوم نیز شرایط سختی حکمفرما بود.

وی افزود: با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها با برنامه ریزی صورت گرفته و همت جهادی همه همکاران، با اعلام بانک مرکزی سال گذشته از رشد منفی به رشد ۷ درصدی در صنعت رسیدیم که این رشد در سه ماهه چهارم پارسال هم بیشتر شد.

اشتغال ۱۰۷ هزار نفر با صدور پروانه‌های بهره برداری در سال ۹۸

رحمانی همچنین با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی جواز تاسیس صنعتی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، گفت که با صدور پروانه‌های بهره برداری برای این جوازها بیش از ۱۰۷ هزار نفر مشغول به کار شدند.

وزیر صمت همچنین با اشاره به افزایش ۴۴۲ هزار نفری در صدور پروانه های کسب جدید، شاخص‌های مثبت در صدور جواز تاسیس و پروانه‌های بهره برداری را نشانگر روند مثبت تولید و تجارت به رغم همه مشکلات و تنگناها و تحریم‌ها توصیف کرد.

این مقام مسئول در ادامه از افزایش ۱۴۰۲ درصدی صادرات به لحاز وزنی در سال ۹۸ خبر داد و گفت: کاهش ارزشی صادرات البته به دلیل کاهش ۲۵ درصدی مبنای پایه ارزشی ارز وارداتی بوده است، که در واقع می‌توان با معیار قبلی این را معادل ۱۵ تا ۱۶ درصد اعلام کرد.

بنا بر اعلام شاتا، رحمانی با اشاره به تولید افزایشی در صنایع مادر و بیش از دو سوم کالاهای منتخب صنعتی و معدنی، اظهار کرد: با تامین منابع مالی برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، روند مثبت افزایشی در حوزه تولید این خودروها را شاهد خواهیم بود.

رکورد تولید مس شکسته شد

وی همچنین از رکوردشکنی تولید مس و همچنین دو برابر شدن صادرات این محصول در سال گذشته خبر داد و گفت: تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از مهم‌ترین مواردی است که باید به صورت ویژه در دستور کار واقع شود که تاکنون در مجموع ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات رونق تولید تسهیلات به واحدها پرداخت شده است و در تبصره ماده ۱۸ نیز نیازمند نگاه ویژه برای تامین مناسب منابع هستیم.

وزیر صمت با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۱ درصد منابع بانکی به بخش صنعت و معدن اختصاص پیدا کرد که این میزان باید افزایش یابد، تصریح کرد: برای سال ۱۳۹۹ برای بخش صنعت و صنایع معدنی، حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش لازم داریم و سرمایه ثابت مورد نیاز ۷۵ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: نسبت تسهیلات پرداختی به بخش تولید از ۷۶ درصد به ۵۶ درصد رسیده است که کاهشی بوده و این میزان باید افزایش و ارتقا یابد.

رحمانی با بیان اینکه سال گذشته۷ محور را در دستور کار داشتیم که امسال آن ۷ محور نیز تداوم دارد و چند موضوع جدید نیز به آن افزوده شده، اظهار کرد: پارسال میانگین واردات ۲۲ درصد کاهش یافت و واردات کالاهای مصرفی نیز ۳۱ درصد کاهشی بوده است و امسال مدیریت واردات برجسته تر خواهد بود و توجه به دانش بنیان‌ها و فناوری و توسعه صادرات با نگاه به ۱۵ کشور همسایه در دستور کار قرار گرفته است.

مرزها فعالند

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که صادرات در این شرایط بر خلاف تصورات منفی نبوده و مرزها عمدتا فعال هستند.

وی همچنین با بیان اینکه اقداماتی از جمله تفویض اختیارات به استان‌ها در راستای بهبود فضای کسب و کار در دست اجرا است، تصریح کرد: برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی به سمت روش های نوین رفتیم و گامهای خوبی برداشته شد و از بازار سرمایه کمک‌های خوبی گرفتیم.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به داخلی سازی ۳.۴۰ میلیارد دلار داخلی سازی در سال گذشته، تاکید کرد که مابقی ۱۰میلیارد دلار برنامه هدف گذاری شده تا افق ۱۴۰۰ سال بعد انجام می‌شود.

وی افزود: در حوزه یخچال و فریزر، ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه توان تولید داریم و سال گذشته ۹۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم و حجم تولید ۴۰ درصدی را به ۵۰ درصد رساندیم.

به گفته این مقام مسئول در حوزه‌هایی مانند شیرینی و شکلات بیش از سه چهارم ظرفیت خالی وجود دارد که در این حوزه با فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی صادرات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

نیاز به ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی برای احیای واحدهای راکد

رحمانی همچنین خاطرنشان کرد که امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی و نقدینگی برای احیای ۲۲۰۰ واحد نیاز است.

وزیر صمت همچنین از افزایش ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت آلومینیوم در حوزه آلومینیوم، با افتتاح آلومینیوم جنوب خبر داد و گفت که طرح آلومینای سراب در حال پیگیری جدی است که به خودکفایی در این صنعت کمک می‌کند.

امروز (شنبه) جلسه دیدار وزیر و معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) با دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.