۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چالش‌های پیش‌روی جهش تولید بخش صنعت در سال99

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 431050
چالش‌های پیش‌روی جهش تولید بخش صنعت در سال99

مقام معظم رهبری در پیامی به ‌مناسبت آغاز سال جدید، سال ۹۹ را سال «جهش تولید» نام‌گذاری کردند. ایشان با تاکید بر نیاز قطعی کشور به تولید، افزودند: «جوری عمل کنید که با جهش تولید، تغییری محسوس در زندگی مردم به ‌وجود‌‌ آید. جهش تولید یکی از ابزارهای قوی‌شدن در سال جاری است اما برای رسیدن به این مهم، مشکلات و جالش‌هایی پیش‌روی بخش صنعت قرار دارد.

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ یکی از مشکلات اساسی جهش تولید در بخش صنعت، وجود تحریم‌ها است. متاسفانه تحریم‌های آمریکا باعث کاهش درآمدهای ارزی و محدودیت تامین ارز برای کالاهای اساسی، کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز بخش صنعت، کاهش صادرات کالاهای غیرنفتی (به ویژه کالاهای تحریمی ‌پتروشیمی‌ و فلزات)، محدود شدن بازارهای صادراتی و مبادی وارداتی به عبارتی کوچک شدن اقتصاد در حوزه تجارت خارجی و توقف یا کاهش همکاری‌های بین‌المللی با بنگاه‌های تولیدی شده است. لازم به ذکر است که در ازای هر 10 درصد کاهش واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، حدود 2.5 درصد رشد صنعتی کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش؛ یکی دیگر از چالش‌های جهش تولید بخش صنعت، موضوع FATF می‌باشد که رتبه اعتباری ایران را افزایش داده و باعث افزایش هزینه‌های بیمه اعتباری صادراتی برای سرمایه گذاری و تامین مالی، بیمه حمل و نقل، هزینه حمل کالا و هزینه‌ انبارداری شده است.

این گزارش می‌افزاید؛ شیوع ویروس کرونا مشکل دیگری است که طی دوماه اخیر شرایط را برای جهش این بخش بسیار سخت‌تر کرده است. گسترش این ویروس در دنیا و ایران باعث کاهش تولید یا فرصت‌های کسب وکار، کاهش تقاضای داخلی و خارجی به دلیل بسته شدن مرزهای زمینی توسط کشورها، کاهش نقدینگی بنگاه‌ها، افزایش هزینه‌های دولت به دلیل افزایش هزینه‌ای درمان و سلامت و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی توسط کشورها و کاهش مبادلات تجاری بین آنها را در پی داشته است و باعث کاهش 50 الی 70 درصدی تقاضای صنوف شده است.

در ادامه این گزارش چالش دیگر پیش‌روی جهش بخش صنعت در سال 99، کاهش قیمت نفت و افت تقاضای جهانی می‌باشد. این روند باعث شده تا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت، قمیت جهانی محصولات صادراتی (پتروشیمی) و توان دولت در پرداخت‌های عمرانی حوزه تولید و تجارت کاهش پیدا کند. همچنین در تامین کالاهای اساسی و به تبع آن کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز تولید چالش‌هایی پیش خواهد آمد.