۰ نفر

صنایع پیشران و اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری شناسایی شد

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۲۱:۰۷
کد خبر: 427503
صنایع پیشران و اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری شناسایی شد

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از شناسایی صنایع اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا و همچنین صنایع پیشران و اولویت‌دار برای سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت که این فهرست در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شده و تمهیداتی در سال ۱۳۹۹ اتخاذ خواهد شد که سرمایه گذاران به طرف صنایع پیشران و اولویت دار حرکت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعید زرندی با بیان اینکه به ‌موجب سیاست‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی زیادی در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌های وزارت صمت در هدایت سرمایه‌گذاران، در برخی از رشته فعالیت‌ها ظرفیت‌های ایجادشده از نیاز کشور بیشتر است و بعضاً موجب شده تا برخی واحدها در حداکثر ظرفیت فعالیت نکنند.

به گفته وی گرچه توسعه صادرات می‌تواند این مشکل را رفع کند، اما نوع محصولات، نداشتن صرفه و پتانسیل صادراتی، کیفیت تولیدات و... مانع عملیاتی شدن این راه حل است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره ‌به اهمیت صرف بهینه منابع جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید، تصریح کرد: با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونت‌های تخصصی و سازمان‌های تابعه این وزارت‌خانه، فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا که ایجاد ظرفیت جدید در آنها توصیه نمی‌شود، البته سرمایه‌گذاری در این صنایع، صرفاً با هدف صادرات قابل قبول بوده و مورد تأیید است.

هم اکنون این لیست در پورتال وزارت صمت (www.gov.ir) قابل مشاهده است. در این زمینه ۱۳۵۵ محصول با ریسک سرمایه‌گذاری بالا شناسایی شده که اینجا قابل مشاهده است.

وی افزود: سیاست وزارتخانه ممنوعیت برای تاسیس این واحدها نیست چرا که به لحاظ قانونی هم امکان پذیر نیست؛ اما تمهیداتی در سال ۱۳۹۹ اتخاذ خواهد شد که سرمایه گذاران به طرف صنایع پیشران و اولویت دار حرکت کنند.

 ۵۱ رشته فعالیت پیشران و دارای اولویت در گروه محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، غذایی و آشامیدنی، وسایل نقلیه موتوری و تجهیزات حمل و نقل دریایی، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک و پلاستیک، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی، وسایل ارتباطی و تجهیزات پزشکی، نساجی و پوشاک و کاغذ و محصولات کاغذی شناسایی شده که لیست آن‌ها در اینجا قابل مشاهده است.

زرندی با بیان اینکه تلاش وزارت صمت این است که سیاست‌های حمایتی خود را به طرف صنایع پیشران به حرکت در بیاورد، گفت: رشته فعالیت‌های صنعتی پیشران براساس شاخص‌هایی مانند سهم در ارزش افزوده، اشتغال، صادرات، تأثیرگذاری بالا در زنجیره تولید و جایگزینی واردات استخراج شده است. البته این دو فهرست برای نظرخواهی بیشتر برای سایر مراکز جهت اظهارنظر ارسال شده است.