۰ نفر

رییس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره اینوماین مطرح کرد:

ایمیدرو شتاب دهنده ملی در حوزه فناوری معدن و صنایع معدنی

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 412283
ایمیدرو شتاب دهنده ملی در حوزه فناوری معدن و صنایع معدنی

دومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (INNOMINE) با حضور غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو، نعیمی عضو هیات مدیره ایمیدرو، سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس، جعفری رییس هیات عامل شرکت تهیه و تولید ایران و جمعی از مدیران آغاز به کرد. حدود ۷۰ شرکت دانش بنیان در "جشنواره اینوماین ۲" حضور دارند تا ضمن ارایه توانایی های فناورانه خود، به رفع نیازهای این بخش بپردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین، حدود ۷۰ شرکت دانش بنیان در "جشنواره اینوماین ۲"  حضور دارند تا ضمن ارایه توانایی های فناورانه خود، به رفع نیازهای این بخش بپردازند.

هم آفرینی ارزش، جایگاه بالاتری از ارزش افرینی دارد

 رییس هیات عامل ایمیدرو امروز در افتتاحیه اینوماین2 گفت: با همکاری شرکت های دانش بنیان و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی به دنبال "هم آفرینی ارزش" هستیم.

04

خداداد غریب پور تصریح کرد: در حال شکل دهی گفت و‌گوی استراتژیک بین دو بخش هستیم. ایمیدرو در جایگاه شتاب‌دهنده ملی بین حوزه دانش و تولید، عمل می‌کند و ایمیدرو با رونق دادن به این ارتباط، آن را تسهیل می کند.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی ایمیدرو از سوی دانشگاه تدوین شده، گفت: امسال در دومین جشنواره اینوماین با فرایندی که ایجاد شده تعداد ایده‌های ارزش افرین با رشد حدود 3 برابری به 400 ایده رسید.

وی یادآور شد: در سال جاری 20 طرح تحقیقاتی و پژوهشی بر اساس نیاز حوزه صنایع معدنی طراحی شده است که عمدتا به حوزه محیط زیست ارتباط دارد.

غریب پور ادامه داد: تمرکزمان فقط بر فولاد نیست و صنایع مس در کنار بخش‌های اصلی همچون اکتشاف، استخراج و فراوری نیز شامل طرح‌های تحقیقاتی می‌شوند. ظرفیت آموزشی ایمیدرو 2 برابر و پژوهشی آن 50 درصد رشد یافته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو بیان داشت: در جشنواره دوم اینوماین، حضور 7 شرکت بزرگ معدنی و صنایع معدنی، برگزاری نشست‌های دوطرفه، ارایه دستاوردهای فناورانه و مهمتر از همه پیگیری ایده‌های ارایه شده جزو تغییرات جشنواره امسال نسبت به جشنواره نخست است.

غریب پور درباره ساختاردهی به همکاری های حوزه دانش و صنعت اشاره کرد و‌ گفت: ایمیدرو به همراه دانشگاه تهران با تاسیس موسسه مشترک با نام یونیدرو، به نهادسازی در این بخش اقدام کرده اند.این اقدام سبب مانایی و پویایی روابط دوطرفه می‌شود. غریب پور تصریح کرد: امروزه بیش از هر عاملی به دنبال گفت و‌ گوهای دوطرفه هستیم.

وی نقش دانشکده معدن دانشگاه تهران در پایه گذاری و شکل گیری این حوزه دانش در کشور را یادآور شد و اظهار داشت: دانشکده معدن یکی از 4 دانشکده پایه ای دانشگاه تهران بوده است.

راه‌حل نوآوری، پژوهش است

برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: باید از رابطه بین صنعت و دانشگاه باید عبور کرد و به مشارکت بین این دو نهاد رسید.

قبادیان

وی پژوهش را راه‌حل نوآوری دانست و گفت: در نظر داریم که در قالب یک پلتفرم، نیازهای اساسی صنعت را دریابیم. یکی از دلایل نیازمندی صنعت به دانشگاه، وجود شرایط تحریمی است و صنعت در این شرایط، برای تامین دانش فنی خود نگاه به درون کشور دارد. هم‌اکنون در ایام طلایی مشارکت صنعت، معدن و دانشگاه به سر می‌بریم و باید از این شرایط نهایت استفاده کنیم.

در سامانه «تاپ» هدف‌گذاری کرده بودیم تا ۴ هزار بنگاه صنعتی، معدنی و تجاری ثبت‌نام کنند و نیازهای خود را از این طریق مطرح کنند اما استقبال بیش از این میزان بود و تا به امروز 8هزار بنگاه یعنی حدود 2برابر هدف تعیین شده ثبت نام کردند.

وی ادامه داد:طی برنامه‌ریزی‌ها، قرار بود سه هزار پروژه داشته باشیم که به 4هزار پروژه ثبت شده‌اند.

قبادیان به هزینه‌ 43میلیارد دلاری واردات کالا و فناوری اشاره کرد و گفت: 10میلیارد دلار آن مربوط به صنعت معدن و تجارت است  که در بین 10 قلم ابتدای این لیست، الکترود گرافیتی در بخش معدن و فولادسازی قرار دارد که که نزدیک به 700میلیون دلار برای واردات این محصول استراتژیک هزینه شده است.

تعامل دو جانبه صنعت و دانشگاه بر اساس نیازهای بازار

محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران بر تعامل دو جانبه صنعت و دانشگاه بر اساس نیازهای بازار تاکید کرد و افزود: این ارتباط دو جانبه زمینه ساز تعالی و رسیدن به اهداف در هر دو طرف خواهد شد.

رحیمیان

وی افزود: در این ارتباط دو جانبه، دانشگاه خدماتی همچون آموزش و ارتقا معلومات دانشجویان متناسب با نیاز بازارکار، شناخت نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز رسانی آنها، به کارگیری نتایج و گزارش بازخورد خدمات ارائه شده و فراهم کردن بازار کار را ارائه خواهد کرد.

رحیمیان به شکاف بین صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: عدم توجه به الزامات و نیاز بومی کشور در انتقال دانش و فناوری به دلیل نبود آشنایی دانش آموختگان با فضای صنعت کشور بوده و در نتیجه ارائه ایده های ارزش آفرین فناورانه را دور از انتظار خواهد کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: استقرار نظام هماهنگی بین صنعت و دانشگاه می تواند در رشد درآمد ناخالص ملی و افزایش صادرات غیرنفتی و بهبود تراز تجاری کشور نقش به سزایی ایفا کند.

وی ادامه داد: بنگاه های اقتصادی به تنهایی قادر به تامین قابلیت های علمی خود نیستند و نیاز به حمایت و سیاست گذاری در سطح ملی دارد. در این راستا شناخت نیازمندی‌ها و داشتن قدرت در رفع نیازهای صنعت نقش به سزایی ایفا می‌کند که برگزاری جشنواره اینوماین ۲ از جمله اقدامات برای شناخت نیازها در بخش معدن و صنایع معدنی است.