۰ نفر

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور مطرح کرد؛

طرح ملی مسکن و اورسیا دو فرصت طلایی صنعت کاشی و سرامیک/ تولید سالانه 400میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۰۴
کد خبر: 412255
طرح ملی مسکن و اورسیا دو فرصت طلایی صنعت کاشی و سرامیک/ تولید سالانه 400میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور طرح ملی مسکن و توافقنامه اوراسیا را دو فرصت طلایی برای صنعت کاشی و سرامیک کشور دانست و گفت: طرح ملی مسکن اگرچه ابعاد کمتری نسبت به مسکن مهر دارد اما می‌تواند باعث رونق صنعت کاشی و سرامیک شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین؛ مهدی فکری، مدیر عامل شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به رشد تولید و فروش شرکت طی ماه‌های گذشته، اظهار کرد: شرکت الوند در آبان ماه امسال با فروش 734میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک به ارزش 20میلیارد و 700میلیون تومان رکورد پنج ماه قبل خود را ثبت کرد.

وی افزود: همچنین در‌ آذر این رکورد باز هم افزایش یافت و تولید شرکت به یک میلیون و 4 هزار متر مربع و فروش به 30 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید که البته برخی تصور می‌کردند که پس از یک رکورد، افت فروش به وجود خواهد آمد که این اتفاق نیفتاد؛ به این ترتیب برخلاف انتظار که پیش‌بینی می‌شد تولید ما در دی ماه به 200هزار متر مربع برسد، در این ماه 837 هزار متر مربع انواع کاشی و سرامیک به ارزش 24 میلیارد و 400 میلیون تومان به فروش رسید.

فکری کیفیت را عامل اصلی این موقعیت دانست و بیان کرد: ما در سال 97 بخشی از بازار لاکچری را از دست دادیم ولی با وجود حتی حدود 147شرکت تولیدکننده کاشی و سرامیک در کشور، باز هم به خاطر افزایش کیفیت این بازار را به دست آوردیم؛ بنابراین ضمن شرایط رکود صنعت ساختمان در سال 98 و 99، اعتقاد داریم که مردم از جنس با کیفیت استقبال می‌کنند.

سهم 1.7درصدی الوند از بازار

عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با اشاره به تولید سالانه حدود 300 تا 400میلیون متر مربع کاشی و سرامیک توسط 147شرکت خاطرنشان کرد: شرکت الوند با تولید سالانه 7میلیون و 200هزار متر مربع کاشی و سرامیک، سهم 1.7درصدی از این بازار دارد.

تبدیل تهدید افزایش نرخ ارز به فرصت

وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات و بازگشت ارز صادراتی این صنعت بیان کرد: افزایش نرخ دلار یک تهدید برای تولیدکنندگان محسوب می‌شود که ما این تهدید را با افزایش صادرات و کاهش واردات به یک فرصت تبدیل کردیم؛ بر این اساس از شهریور ماه تا کنون یک میلیون و 300هزار دلار صادرات انجام داده‌ایم و رویکرد ما این است که به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا برویم.

فکری ادامه داد: اکنون ارز حاصل از صادرات به روسیه از طریق بانک ملی به داخل بازمی گردد، مطابق بخشنامه صادره یکم آذرماه امسال صادرات به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می شود و در بازاری مثل سریلانکا با عملیات تهاتر، معادل کاشی و سرامیک صادر شده، مواد اولیه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز به کشور وارد می شود.

او از اجرایی شدن طرح ملی مسکن در سال آینده و پیوستن به بازار اوراسیا به عنوان دو عامل اساسی رشد صنعت کاشی و سرامیک دانست و گفت: اگرچه طرح ملی مسکن ابعاد کمتری نسبت به مسکن مهر دارد اما می‌تواند باعث ارتقاء صنعت ساخت‌وساز و کاشی و سرامیک شود، همچنین توافقنامه اوراسیا اتفاق مهمی است که می‌تواند از بعد صادرات حائز اهمیت باشد که البته تنها شرکت‌هایی که تولیدات باکیفیت دارند در این عرصه باقی خواهد ماند.

فکری در پایان درمورد سود خالص این شرکت بیان کرد: سود خالص شرکت الوند در 9ماهه سال جاری با کسر مالیات، 17میلیارد و 300میلیون تومان بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به حدود 23میلیارد تومان افزایش یابد؛ همچنین این شرکت تا کنون تجدید ارزیابی انجام نداده و درصورت انجام این کار ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد کرد.