۰ نفر

در افتتاحیه دومین جشنواره ملی فولاد مطرح شد:

تحریم دوباره فولاد به معنای عملکرد مثبت این بخش است/ در بومی سازی نیاز به اطلاعات دقیق و پیوسته داریم

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۰۶
کد خبر: 409391
تحریم دوباره فولاد به معنای عملکرد مثبت این بخش است/ در بومی سازی نیاز به اطلاعات دقیق و پیوسته داریم

دومین جشنواره ملی فولاد ایران صبح امروز در سالن همایش‌های برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در افتتاحیه این جشنواره اسداله فرشاد به نمایندگی از هیات مدیره و انجم فولاد ایران ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: پنجاه سال از عمر صنعت فولاد گذشته است و ما گنجینه باارزشی از مدیران معدنی، صنعتی و فولادی و کارشناسان برجسته در این حوزه داریم.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران افزود: انتظار طبیعی این است که در بخش‌های مختلف مهندسی و ساخت و احداث مجتمع‌های بزرگ پاسخگوی نیازهای زنجیره باشیم.

وی با بیان اینکه دو هدف بزرگ در برگزاری جشنواره داریم، توضیح داد: نخست قدردانی از مدیران و کارگزارانی که عمر خود را در اعتلا  و توسعه صنعت فولاد سپری کردند. دوم معرفی پتانسیل‌های مهم در زمینه بومی سازی که رونمایی از سامانه جامع آهن و فولاد و ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در راستای این هدف بوده است.

فرشاد تاکید کرد: در شرایط فعلی داخلی و بین المللی نیاز است به ظرفیت‌های بومی و داخلی توجه شود.

تحریم فولاد به معنای عملکرد خوب این بخش است

خداداد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو در افتتاحیه جشنواره فولاد گفت: فولاد جزو افتخارات کشور ماست از نوامبر سال گذشته تاکنون درتحریم بوده و اخیرا هم تحریم شده و این به معنای عملکرد خوب بخش فولاد است

این سمینار و گردهمایی جا دارد در این شرایط تشکیل شود به خصوص با محور بومی‌سازی که از اولویت‌های وزارت صمت است

وی افزود: دنیا در صنعت فولاد پیشرفت‌های عجیبی کرده و وزن فولاد طی ده بیست سال اخیر بسیار سبک‌تر شده است. 

غریب‌پور با بیان اینکه طول خطوط تولید به ۶ برابر میزان قبلی رسیده است، تصریح کرد: با این وجود تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته و در عوض تولید هیدروژن افزایش یافته است.

رییس هیات عامل ایمیدرو عنوان کرد:رقابت در بخش فولاد بسیار بالاست و جهت گیری نظام باعث شده تا در سال رونق تولید حمایت از ساخت داخل که راهبرد رهبری بوده موجب رقابت ساخت داخل و نوآوری در این زمینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد آب در صنعت فولاد بازیافت می‌شود، ادامه داد: ما در بومی سازی اطلاع دقیقی از تجهیزات موردنیازمان نداریم و اطلس تهیه شده در جشنواره سال گذشته مقدمه‌ای برای اطلاع رسانی در این زمینه شد.

وی افزود: اطلاع دقیقی هم از تولیدکنندگان نداریم، راه جدیدی در پیش گرفته‌ایم که مسائل آن ناآشناست اما مهم این است که راه را آغاز کرده‌ایم و شروع آن با امضای تفاهم‌نامه‌های سال گذشته بود.

غریب‌پور بیان کرد: مهم این است که علیرغم این موارد راه را شروع کرده‌ایم. مهم برگزاری این نمایشگاه است که امسال باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فولادسازان ما باید ساختار ساخت داخل ایجاد کنند تا ساختار ایجاد نشود نمی‌توان فعالیتی ایجاد کرد، عنوان کرد: قطعه سازان باید انجمنی داشته باشند و پیشتاز شوند تا همایش‌های این چنینی برگزار کنند، امیدواریم روزی انجمن دانش فنی ساخت گندله و کنسانتره ارائه کند باید این روند از پروژه تبدیل به پروسه شود. 

غریب‌پور در ادامه با بیان اینکه باید تلاش‌های بومی سازی ساختارمند شوند، گفت: انجمن تلاش‌های بومی سازی را از یک رویداد مقطعی آن را به یک رویداد همیشگی تبدیل کرده است. 

وی افزود: دولت و نهادهای زیرمجموعه آن تسهیل‌گر باشد تا این اتفاقات را به سرانجام برسانند. در همین راستا نیاز است همه شرکت‌ها از دانش بنیان‌ها حمایت کنند و از ریسک کار آنها بکاهند و از آنها حمایت کنند.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه به انجمن پیشنهاد می‌کنم پیشتازان بومی سازی را تشویق کنند، تاکید کرد: برای نمونه شرکت‌هایی را که از نیاز ارزی کشور را کم کرده‌اند مورد تشویق و حمایت قرار دهند.

۱۱۰ سال فروش نفت به ما آموخته همه چیز خریدنی است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در افتتاحیه دومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد با بیان اینکه از صنعت دو تعریف داریم یکی صنعت و یکی کارخانه که هر کدام زیرساخت‌های متفاوتی دارند، گفت: کارخانه یعنی چند دستگاه از خارج از کشور وارد کنیم و یک خط تولیدی راه‌اندازی کنیم که نیازی به دانشگاه ندارد.

وی افزود: در صنعت مراحل مختلف ساخت اتفاق می‌افتد که این به دانشگاه نیاز دارد. ارتباط صنعت و دانشگاه چنین چیزی است.

ستاری با بیان اینکه این روند باعث تولید محصول می‌شود، تصریح کرد: به همین دلیل شرکت‌های دانش بنیان توسعه پیدا کرده‌اند چرا که بستر آن دانشگاه است اما با پول دولتی سقف آرزوی دانشگاه محدود است. دانشگاه برای بلندپروازی باید قسمتی از درآمدش را از فروش تکنولوژی به دست بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱۰ سال فروش نفت در این کشور به ما آموخته همه چیز خریدنی است، ادامه داد: یکی از اشتباهات ما این است که فکر می‌کنیم تکنولوژی خریدنی است. در حالی که تکنولوژی آموختنی است. پول نفت، فرهنگ کارآفرینی را از بین برده است. باید این دیدگاه را تغییر داد. تغییر این فرهنگ کار سختی است که به همت همه نیاز دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ادامه این روند اشتباه باعث شده علیرغم ساختار قوی وارداتی در کشور ما قوی باشد، در حالی که فرهنگ صادراتی ضعیفی داریم.  

وی در پایان تاکید کرد: حمایت‌های متعددی از شرکت‌های دانش بنیان به عمل آورده‌ایم که شامل مسائل مالی و غیرمالی می‌شود.

مبارکه به سمت تکنولوژ شدن پیش رفته است

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه در دومین جشنواره ملی فولاد عنوان کرد: الزام بومی سازی بخاطر اراده فولادسازان برای ادامه تولید و بقاست که تحریم‌ها این الزام را تشدید کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در شرکت فولاد مبارکه از سال ۸۱ حدود سه هزار و ۸۸۰ قطعه بومی سازی کرده‌ایم، افزود: در سال جاری تغییر رویکردی را برای مبارکه در نظر گرفته‌ایم که حرکت به سمت تکنولوژ شدن است و معتقدیم پتانسیل مبارکه بیشتر از قطعه سازی است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: مبارکه باید از قطعه سازی به فرآیندسازی حرکت کند. فرآیند سازی ساختار پیچیده‌ای دارد اما باید خروجی مثبتی هم داشته باشد.

وی تصریح کرد: با جمع‌آوری چند تخصص کنار هم ماشین آلات ساخته می‌شود که بسیار فراتر از ساخت قطعات است، این کار ویژه و سختی است که ما را در مرحله بهتری قرار می‌دهد، ما سازمان را با این رویکرد بازیابی کرده‌ایم و نقشه راه ۵ تا ۷ ساله برای بومی سازی از  ابتدا تا انتهای مراحل تولید فراهم کردیم که جایگاهی ویژه برای پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته‌ایم.

عظیمیان در پایان خاطرنشان کرد: انجمن فولاد اقدام بسیار خوبی را با برگزاری این جشنواره ملی شروع کرده اما آفت سمینارها این است که به حرف و نمایش محدود شود، ما باید با ارزیابی دقیق عملکرد مانع از آن شویم.

یکی از مهمترین مشکلات ما عدم خودباوری است

حجت‌اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات در افتتاحیه دومین جشنواره ملی فولاد عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در کشور ما خودباوری است.

وی افزود: افزایش ظرفیت تولید فولاد ایران در سال‌های پس از انقلاب بسیار چشمگیر بوده است.

صیدی با بیان اینکه علیرغم تلاش‌های آمریکا برای عدم دستیابی ایران به تولید فولاد ما در این سال‌ها به تولید بیش از  ۳۰ میلیون تن فولاد رسیده‌ایم که این به معنای ۱۵ میلیارد دلار گردش مالی است، تصریح کرد: نیاز است به ظرفیت ۴۵ میلیون تن فولاد برسیم چرا که پتانسیل آن در حوزه‌های مختلف در کشور وجود دارد؛ باید دست اندرکاران صنعت فولاد برای رسیدن به ۴۵ میلیون تن برنامه‌ریزی کنند. بانک صادرات هم از این طرح‌ها حمایت خود را اعلام می‌کند. هدف ما ایجاد گردش مالی ۳۰ میلیاردی در صنعت فولاد است.

وی تصریح کرد: علیرغم تحریم‌های اعمال شده صنعت فولاد روند رشد خود را ادامه داده است.

بزرگترین مشکل ما دخالت بخش دولتی است

محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در دومین جشنواره ملی فولاد گفت: بزرگترین مشکل صنعت فولاد در کشور ما سازمان بازرسی کل کشور است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی سیاسی کشور تشکیل شرکت‌های صد در صد خصوصی بعید است، تصریح کرد: 

سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی در این صنعت در صورت امکان ادامه کار برای این شرکت‌ها بسیار مطلوب است.

مدیرعامل چادرملو ادامه داد: بهترین حالت موجود برای شرکت‌های فولادی، فعالیت واحدهای خصوصی است اما بزرگترین مشکل آنها دخالت‌های بخش دولتی در امور آنهاست.

وی در پایان تاکید کرد: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تا امروز بیش از ۱۲هزار قطعه بومی سازی کرده و  با این فعالیت‌ها، گام‌های بلندی در خصوص بومی سازی صنعت فولاد برداشته‌ایم.

تعمیق ساخت داخل را در وزارت صمت هدف قرار داده‌ایم

مهدی صادقی نیارکی مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صمت در دومین جشنواره ملی فولاد عنوان کرد: برنامه وزارت صمت در سال ۹۸ در هفت محور منتشر شد که مهمترین آن برنامه توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل بوده است.

وی با اشاره به اینکه ذیل این برنامه تحقق ساخت داخل هدف قرار گرفته است، تاکید کرد: بحث جهادگری مقدس است و وزارتخانه تلاشی همه جانبه برای تحقق ساخت داخل در پیش گرفته است و تا پایان سال ۱۴۰۰ ده میلیارد دلار از اقلام وارداتی را می‌توانیم تبدیل به ساخت داخل کنیم.

صادقی نیارکی تاکید کرد: هدف نهضت ساخت داخل تغییر از مونتاژکاری به بومی‌سازی باید باشد.ما در کشورمان هنوز مجموعه‌ای نداریم که از ابتدا تا انتهای صنعت فولاد را تحویل بدهند. هدف گذاری به عنوان توسعه صنعتی کشور باید ورود به بحث ماشین سازی و صنایع ساخت محور باشد.

وی در پایان با بیان اینکه مهمترین هدف بعدی ما مدیریت واردات است، خاطرنشان کرد: در قالب یک پروژه نیاز به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم که باعث می‌شود سالانه ۱۰ میلیارد دلار واردات را کاهش می‌دهد.