۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛

در صنعت لوازم خانگی به دنبال ایجاد ۵برند اصلی هستیم

۷ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۴
کد خبر: 397956
در صنعت لوازم خانگی به دنبال ایجاد ۵برند اصلی هستیم

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال ایجاد سه تا پنج برند اصلی در صنعت لوازم خانگی کشور هستیم، گفت: خواسته اصلی ما از بانک مرکزی این است که در تامین سرمایه در گردش، واحد‌های تولید لوازم خانگی و نساجی را در اولویت بالاتر قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شاتا، سعید زرندی در خصوص روند تولید لوازم خانگی در کشور، اظهار کرد: وزارت صنعت در سال رونق تولید بر حوزه لوازم خانگی به عنوان یکی از صنایع پیشران برنامه ریزی ویژه‌ای انجام داده است.

وی با اشاره به سه محصول اصلی حوزه لوازم خانگی شامل یخچال، ماشین لباس شویی و کولر، گفت: سهم صنعت لوازم خانگی در تولید ناخالص داخلی حدود ۱.۳ درصد است، همچنین حدود ۹۰ هزار نفر در ۱۲۵۰ واحد تولید لوازم خانگی کشور اشتغال دارند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با توجه به نیاز داخلی کشور، پتانسیل خوبی در صنعت لوازم خانگی وجود دارد، افزود: صادرات این صنعت نزدیک به ۱۴۰ میلیون دلار و بیشتر در حوزه کولرآبی است و واردات آن کمتر از ۵۰ میلیون دلار است.

وی نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش را مشکل مهم صنعت لوازم خانگی کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه طراحی محصول در برند‌های مطرح لوازم خانگی انجام شده است و این صنعت قابلیت حضور در بازار‌های جهانی را دارد.

زرندی با تاکید بر اینکه خواسته اصلی ما از بانک مرکزی این است که در تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولید لوازم خانگی و نساجی را در اولویت بالاتر قرار دهد، ادامه داد: اگر بخواهیم در بازار‌های جهانی حضور داشته باشیم باید برند‌های قابل پذیرش در حوزه بین الملل را داشته باشیم دیگر نمی‌توان به برند‌های کوچک و خرد اکتفا کرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور باید برند‌هایی را با اجتماع واحد‌های کوچکتر ایجاد کنیم و در این راستا جلساتی برگزار کرده ایم تا بحث ادغام و همکاری صنایع کوچکتر با صنایع بزرگتر شکل بگیرد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ابرازامیدواری کرد: در صنعت لوازم خانگی ایران سه تا پنج برند اصلی شکل بگیرد و بقیه به عنوان همکار با آن‌ها فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه لوازم خانگی نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد، گفت: این صنعت بین ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان برای سرمایه درگردش نیاز دارد واین عددی نیست که سیستم بانکی از عهده آن برنیاید.

زرندی با بیان اینکه موضوع تامین نقدینگی فرایندی دائم برای صنعت است، بیان کرد: بانک مرکزی بنا بر اعلام سال ۱۳۹۷، ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات پرداخت کرد، اما اشکال این است که عمده تسهیلات به صورت آزاد نیست و بخشی مربوط به سال‌های قبل بوده و کمتر از ۲۰ درصد آن جدید است که به حوزه صنعت تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه با پیگیری وزارت صمت به دنبال این هستیم که با کمک بانک‌ها پکیج‌های ویژه حمایتی را ایجاد کنیم، افزود: به همین منظور جلسه اس با معاون اول رئیس جمهور، وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی برگزار و وعده داده شده تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت سرمایه درگردش و بخشی را به صورت سرمایه ثابت برای حوزه صنعت لحاظ کنند، البته تاکنون این بسته اجرایی ابلاغ نشده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دو صنعت نساجی و لوازم خانگی اثربالایی در زنجیره تولید دارند چراکه علاوه بر ارزش افزوده بالا، اثر جدی در حوزه صادرات و کاهش واردات دارند.

وی با اشاره به خطر بزرگ واردات پیش روی صنعت لوازم خانگی، گفت: خوشبختانه بالارفتن نرخ ارز موجب شده تا واردات برخی محصولات در کشور به صرفه نباشد، همچنین حضور صنایع وارداتی که در کشور فعال شده همچنان سبب واردات قاچاق میزان می‌شود و هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.

زرندی با تاکید بر اینکه واردات به صورت رسمی کاهش یافته است، اظهار کرد: البته هنوز واردات قاچاق وجود دارد که باید با آن مقابله کرد و به همین منظور وزارت صمت، واردات محصولات لوازم خانگی را به عنوان کالا‌های ردیف چهار قرار داده است.

وی با اشاره به اقدام جدید امسال وزارت صنعت، افزود: وزارت صمت به دنبال این است تا اختیارات و موضوعاتی که جنس تصدی گری دارد را به بخش خصوصی واگذار کند و به همین منظور از ابتدای امسال هماهنگی با خانه‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها انجام داد و با شناسایی وظایف و پیشنهادات، در نهایت هفت موضوع نهایی شد تا امور جاری آن‌ها به خانه‌ها واگذار شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: کمک به موضوع سرمایه گذاری، فرایند صدور جواز تاسیس و آموزش از دیگر موضوعاتی است که خانه‌های صنعت به عنوان سیستم مشاور می‌توانند در کنار دولت عمل می‌کنند.

وی همچنین به دبیرخانه ستاد تسهیل رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات بسیاری از واحد‌های تولیدی، از خانه‌های صنعت خواسته ایم به صورت تخصصی کارگروه‌هایی را تشکیل دهند و پیش از مطرح شدن موضوعات در ستاد، مسائل در این کارگروه‌ها مطرح و و پس از بررسی، نتیجه آن به ما ارسال شود.

گروه صنعتی انتخاب (اسنوا)، بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور و تنها تولیدکننده یخچال ساید بای ساید در خاورمیانه است که با داشتن بیش از ۲۵۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص، تولیدات آن قابل رقابت با بهترین محصولات جهان است. این شرکت دارای برترین مرکز تحقیق و توسعه لوازم خانگی کشور، آزمایشگاه پیشرفته و مرجع سازمان استاندارد، نخستین آزمایشگاه اندازه گیری صوت و اتاق آکوستیک در ایران، خطوط تولید تمام مکانیزه، سبد کامل محصولات لوازم خانگی و گسترده‌ترین مرکز خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان است.