۰ نفر

یک تحلیل‌گر حوزه معدن در پاسخ به اقتصادآنلاین:

عرضه سنگ آهن بیش از تقاضاست/ تولید فولادی‌ها در 2ماه اخیر افزایش داشته است

۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 395659
عرضه سنگ آهن بیش از تقاضاست/ تولید فولادی‌ها در 2ماه اخیر افزایش داشته است

تعیین عوارض ۲۵درصدی بر صادرات سنگ آهن و منع صادرات موجب شده است خریداران داخلی در قیمت سنگ آهن تعیین کننده بوده و دست بالای چانه زنی را در اختیار داشته باشند چرا که در شرایط کنونی عرضه بیش از تقاضاست.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ کیوان جعفری طهرانی، تحلیل‌گر حوزه معدن و صنایع معدنی در رابطه با بازدارندگی تعیین عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن و تولید فولاد گفت: صادرات سنگ آهن به میزان قابل توجهی کاهش یافته و میزان صادرات به یک سوم تا یک چهارم میزان قبلی رسیده است.

وی تصریح کرد: سنگ آهنی که اکنون و در شرایط فعلی صادر می‌شود کنسانتره نیست و بعضا سنگ آهن دانه بندی است که هم قیمت فروش داخلی و یا فقط کمی بالاتر از فروش داخلی است که البته این به دلیل نگرانی از پرداخت‌هاست.

وی با بیان اینکه در موضوع صادرات پرداخت‌ها به صورت بلافاصله انجام می‌شود در حالی که فروش داخلی اینگونه نیست، عنوان کرد: پس از تعیین این عوارض و جلوگیری از صادرات درصد زیادی از فروشندگان داخلی با خریداران یعنی سنگ آهنی‌ها با فولادی‌ها شروع به مذاکراتی کردند و به همین دلیل قیمت فروش داخلی تا اندازه‌ای افت پیدا کرد.

جعفری طهرانی با اشاره به اینکه تا پیش از این قیمت کنسانتره 16درصد از شمش فولاد خوزستان بود و بعضا تا 18درصد هم خریداری می‌شد، توضیح داد: در شرایط کنونی اگر قصد فروش به همان قیمت 16درصد را هم داشته باشیم خریدار قیمت را انتخاب می‌کند و این به آن دلیل است که عرضه در حال حاضر با صدور این بخشنامه بیشتر از تقاضاست.

کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد و سنگ آهن اظهار داشت: آنطور که من از فولاد سازان شنیده‌ام این روند در تولید فولاد نقش مثبت داشته است ولی در درازمدت باید این مساله مورد ارزیابی قرار گیرد که تعیین این عوارض چه تاثیری بر تولید سنگ آهن خواهد داشت چرا که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران این حوزه از این بازار خارج شده و علاقمندی آنها برای حوزه استخراج و فرآوری سنگ آهن کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه برخی از افرادی که قصد داشتند کارخانه‌های کنسانتره سازی راه‌اندازی کنند اکنون دچار تردید شده‌اند، افزود: به دلیل اینکه قیمت ارز نسبت به قبل کاهش یافته و فاصله میان بازار سیاه ارز و ارز نیمایی هم کمتر شده و همزمان تعیین عوارض 25 درصدی باعث شده تا صرفه ورود به این کار کمتر و کمتر شود و مانع از سرمایه‌گذاری‌های جدید در این بخش شود.

تحلیل‌گر حوزه معدن و صنایع معدنی در رابطه با میزان بازدارندگی تعیین این عوارض گفت: پیش از این 15-16 کشتی سنگ آهن در هفته صادر می‌شد که این میزان اکنون به چهار کشتی در هفته کاهش یافته و این خود نشان از بازدارندگی این عوارض دارد.