۰ نفر

اقتصاد آنلاین بررسی کرد؛

ضرورت بازنگری و به صفر رسیدن عوارض صادرات مس

۲۷ آبان ۱۳۹۸، ۱۷:۰۳
کد خبر: 395462
ضرورت بازنگری و به صفر رسیدن عوارض صادرات مس

تاثیر تعیین عوارض 25درصدی صادرات مواد معدنی بر برخی از معادن طی دو ماهه اخیر به شکل بارزی نمودار بوده است. معادن سرب و روی و سنگ آهن از جمله معادنی هستند که در کوتاه مدت آمار تولید و صادرات آنها از این قانون تاثیر پذیرفته است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ کوروش شعبانی، نایب رییس انجمن مس ایران گفت: با توجه به اینکه شرکت ملی مس تمام کنسانتره تولید شده در بخش خصوصی را خریداری کرده و عوارض صادرات مس را به تنهایی پرداخت می‌کند نیاز است در عوارض صادرات مس بازنگری فوری صورت گیرد.

شعبانی عنوان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران تمام کنسانتره تولیدی بخش خصوصی را خریداری کرده و بخش خصوصی تاکنون مجبور به پرداخت عوارض صادرات نبوده است.

نایب رییس انجمن تازه تاسیس مس ایران تصریح کرد: بحث صادرات برای تولیدکنندگان کنسانتره در داخل کشور ما تاکنون به صورت جدی وجود نداشته است چرا که شرکت ملی صنایع مس ایران کنسانتره‌های تولید شده را به قیمت عادلانه خریداری می‌کند و ما تاکنون با موردی برخورد نداشته‌ایم که مشکل در پرداخت عوارض صادرات داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در کارگروه رونق معادن کوچک مقیاس به شرکت ملی مس تکلیف شده است کنسانتره را از معادن کوچک خریدار کند، توضیح داد: این مساله ایجاد مغایرت کرده است و در واقع آن عوارض 25 درصدی صادرات که برای مس به 10درصد تقلیل یافته است را شرکت ملی مس تقبل کرده تا فشار به بخش خصوصی وارد نشود و به نظر من این مساله نمی‌تواند چندان دوام داشته باشد.

رییس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران با تاکید بر اینکه پیشنهاد صفر شدن عوارض را برای مس مطرح کرده‌ایم، افزود: بر این باورم که در جلسه‌ای که در پایان آبان ماه برای بررسی طرح پایش برگزار می‌شود عوارض صادراتی مس به صفر خواهد رسید.

وی در مقایسه تولید و صادرات مس در هفت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل عنوان کرد: عمده تولیدات مس ما به شرکت ملی صنایع مس بازمی‌گردد که افزایش چشمگیری در تولید هفت ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته داشته است.

نایب رییس انجمن مس ایران با تاکید بر اینکه تعیین این عوارض بدون تردید بر روی صادرات تاثیر منفی داشته است، ادامه داد: با این وجود تولید در شرکت مس نسبت به سال گذشته همچنان روند افزایشی خود را حتی در طول این دو ماهه حفظ کرده است.