۰ نفر

وزیر صمت: برنامه برای تبدیل 10میلیارد دلار واردات به تولید

۲۳ مهر ۱۳۹۸، ۲۰:۵۷
کد خبر: 387978
وزیر صمت: برنامه برای تبدیل 10میلیارد دلار واردات به تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس برنامه‌ای در نظر داریم تا سال 1400، مبلغ 10میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رضا رحمانی امروز در جلسه با فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد،  با اشاره به اجرای ترتیبات توافقنامه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا از 5 آبان ماه امسال گفت: براین اساس تعرفه 502 قلم کالای ایرانی برای این کشورها برداشته می‌شود و ایران هم به آنها در 360 قلم کالا امتیاز داده است. 

وی گفت: رشد صنعت در سه ماه آخر سال 97 منفی بود اما رشد این بخش در سه ماه اول امسال صفر شد و در سه ماه دوم که هنوز اعلام نشده مثبت خواهد بود. 

رحمانی با تاکید بر اینکه در شرایط جدید باید ارتباطی تنگاتنگ بین وزارت صنعت و اتاق بازرگانی به وجود آید، گفت: محدودیتی برای جلسات هفتگی با اتاق بازرگانی را ندارم اما باید مباحث این جلسات پیگیری شود. 

وی با بیان اینکه مشکل اصلی واحدهای تولیدی دسترسی به منابع مالی و سرمایه در گردش است، افزود: براساس آمار بانک مرکزی تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت 27 درصد بوده که اگر تمدیدی‌ها را از آن کم کنیم، به 18 درصد می‌رسد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: مصوبات بازرگشت ارز صادراتی امسال نسبت به سال گذشته 80 درصد اصلاح شده است که نتیجه همین جلسات تخصصی بوده است. 

وی اظهار داشت: هیچگاه تصمیمات وزارت صمت عطف به ماسبق نشده است حتی درباره خودرو هم زیر بار نرفتم. 

رحمانی اظهار داشت: درباره واردات بدون انتقال ارز با بانک مرکزی اختلاف نظر داریم و معتقدیم برای حمایت از تولید باید به صورت محدود و کنترل شده مجوز واردات داده شود. 

وی با بیان اینکه تولید ملی یک وظیفه ملی است، بیان داشت: براساس برنامه در نظر داریم تا سال 1400، 10 میلیارد دلار واردات را تبدیل به ساخت داخل کنیم که جزئیات آن را هم مشخص کرده‌ایم و از آنجا که این موضوع سیاست کلان نظام است با تغییر دولت و وزیر دستخوش تغییر نخواهد شد. 

رحمانی گفت: امسال تعداد بخشنامه‌های خلق‌الساعه از سمت وزارت صمت و بانک مرکزی بسیار کمتر از پارسال بود.