۰ نفر

وزیر صنعت خبر داد:

اعطای اختیارات ویژه به استان‌های مرزی/ ۵۴درصد صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه می‌رود

۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۹:۴۸
کد خبر: 364358
اعطای اختیارات ویژه به استان‌های مرزی/ ۵۴درصد صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه می‌رود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استان‌های مرزی نقش ویژه‌ای برای توسعه صادرات و تنظیم مبادلات تجاری با کشورهای همسایه ایفا می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا رحمانی در هنگام عزیمت به اسلام آباد برای شرکت در اجلاس مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و پاکستان، ضمن نشست با جمعی از فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان در فرودگاه زاهدان گفت: جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور همسایه است و بر همین اساس باید ضمن شناسایی نیازهای کالایی این کشورها، از همه ظرفیت‌های خودمان برای توسعه صادرات و تنظیم مبادلات تجاری با همسایگان با محوریت استان‌های مرزی بهره ببریم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون ۵۴ درصد صادرات غیر نفتی از جمهوری اسلامی ایران، به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد و برای توسعه صادرات از ظرفیت‌های بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی اقدامات بهتری باید صورت گیرد.

رحمانی در ادامه گفت: بزودی و برای توسعه صادرات و مبادلات تجاری، اختیاراتی ویژه به استان‌های مرزی داده خواهد شد تا با همکاری تشکل‌های خصوصی، تحرک مناسب در روابط تجاری ایجاد شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هدف از سفر خود به پاکستان را شرکت در اجلاس مشترک اقتصادی دو کشور برای افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی عنوان کرد و افزود: حجم مبادلات ایران با پاکستان ۱.۳ میلیارد دلار است که این سطح باید با نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد به پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

وی تصریح کرد: ایران و پاکستان مشترکات فراوانی در زمینه دینی، فرهنگی و تاریخی دارند و ایران به پاکستان به عنوان کشوری مهم و تأثیرگذار در معادلات منطقه می‌نگرد.

رحمانی اظهار کرد: دو ملت ایران و پاکستان به عنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه خود نیازمند توسعه همه جانبه هستند و این می‌تواند یک زمینه همکاری بلندمدت و گسترده را فراهم کند. ایران ظرفیت‌های مهم را در زمینه تولید انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی از قبیل فولاد، شیرآلات، چینی ساختمانی، کاشی و سرامیک، گچ و خصوصاً دو کالای مهم قیر و سیمان داراست و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در این عرصه است.