۰ نفر

رییس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران؛

صنعت ایران حال و روز خوشى ندارد/ تاکید بر اهمیت بخش صنعت با تکیه بر آمار سال٩٧

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۹:۵۸
کد خبر: 363570
صنعت ایران حال و روز خوشى ندارد/ تاکید بر اهمیت بخش صنعت با تکیه بر آمار سال٩٧

رییس اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى ایران با بیان این که صنعت ما حال و روز خوشى ندارد تاکید کرد: بهبود فضاى کسب و کار باید جلوتر از تامین نقدینگى اولویت کشور باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، غلامحسین شافعى در روز ملى صنعت و معدن گفت: على رغم تمام تلاش هایى که مى شود، صنعت ما حال و روز خوشى ندارد و قبول این واقعیت ها ما را براى رفع مشکلات احتمالى مصمم تر مى کند.

وى با ارائه آمارهاى رسمى سال گذشته بیان کرد: در حالیکه رشد اقتصادى بدون نفت در سال گذشته منفى ٢.٤ بوده، رشد بخش صنعت با قیمت هاى قبل منفى ٦.٥ بود؛ همچنین تورم تولیدکننده در بخش صنعت در سال گذشته معادل ٦٤.٦درصد بود که از ٤٧درصد تغییرات شاخص کل تولید بسیار بالاتر و نمایانگر اهمیت این بخش است.

شافعى ادامه داد: یکى از بزرگترین موانع پیش روى ما قبل از تامین نقدینگى، فراهم کردن فضاى کسب و کار است و در این راستا قوانین خوبى در مجلس تصویب مى شود اما  به مرحله اجرا نمى رسد.

به گفته رییس پارلمان بخش خصوصى، هیچ صنعتگر و تولیدکننده اى به فکر فردا خواب راحت ندارد؛  دشوارى تامین مالى مسئله بزرگى است و هزینه هایى که در یک سال گذشته به بخش مولد وارد شده ریسک این بخش را بالا برده اما بانک ها هیچ تمایلى به ارائه وام به آن ها ندارند.

شافعى در پایان گفت: براى ادامه بخش صنعت نیاز به بازنگرى اساسى در قوانین این بخش وجود دارد و ما باید اصلاح مسیر کنیم؛ یکى از راه ها این است که در بخش صنعت استراتژى توسعه صنایع ایجاد کنیم.