۰ نفر

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تبیین کرد

تشریح برنامه‌هاى وزارت صمت در قالب ٧محور/ تسهیلات ارزى به خودروسازان پرداخت نشده است

۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۲
کد خبر: 359937
تشریح برنامه‌هاى وزارت صمت در قالب ٧محور/ تسهیلات ارزى به خودروسازان پرداخت نشده است

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح برنامه‌های وزارت صنعت در قالب 7محور درباره پرداخت تسهیلات به خودوسازان گفت: تسهیلات ریالی تقریبا پرداخت اما ارزی همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، سعید زرندی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران، درباره برنامه‌های مهم وزارت صمت در سال98 توضیح داد: توسعه تولید، افزایش صادرات غیر نفتى، توسعه معادن، استفاده از شرکت هاى دانش بنیان و همچنین بهبود فضاى کسب و کار، ساماندهى لجستیک تجارى و تامین مالى از اهم برنامه‌های وزارتخانه است.

زرندی از توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از هفت برنامه و محور اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فضای سخت تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به دشواری تبادلات بین المللی، در سال 98 توسعه صادرات غیرنفتی را با تمرکز بر کشورهای همسایه و همجوار در دستور کار داریم.

وی درباره میزان صادرات غیرنفتی در سال97 بیان کرد: حدود 23.4 میلیارد دلار از مجموع 46میلیارد دلار صادرات غیرنفتی پارسال به 15 کشور همسایه ایران انجام شد و علاوه بر اینکه به ارتباط با کشور‌های دیگر علاقه‌مندیم اما این چند مقصد صادراتی برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مقام مسئول درباره جزییات برنامه توسعه تولید اظهار کرد: در محور نخست یعنی توسعه تولید و تأمین ساخت داخل، در نظر داریم از تجربه و دانش بنگاه‌های داخلی برای خودکفایی استفاده کنیم و در این راستا وضعیت واردات به کشور و میزان وابستگی‌ها بررسی شد.

زرندی خاطرنشان کرد: از مجموع ۴۲ میلیارد دلار واردات سال ۹۷، نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار آن مربوط به واردات کالاهای صنعتی بوده که ۱۲ میلیارد دلار آن مربوط به ۵۵ ردیف کد تعرفه‌ای و به طور عمده قطعات منفصله خودرو بوده است.

به گفته معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، رویکرد اصلی وزارت صنعت در سال جدید، تعریف نکردن پروژه‌های جدید ایجادی است و به جای آن در نظر دارد تا به فعالسازی ظرفیت خالی واحدهای راکد و واحدهایی که با کمتر از ظرفیت اصلی خود کار می‌کنند بپردازد.

او با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‎گذاری تاکید کرد: در زمینه جذب سرمایه گذاری جایگزین واردات، امسال دستیابی به سه میلیارد دلار هدفگذاری شده است و در این راستا، ابتدا به فعالسازی طرح‌های نیمه تمام اقدام می‌شود و در غیر این صورت، واحدهای جدیدی راه اندازی خواهد شد.

زرندی در ادامه، برنامه ریزی برای رشد ۲۵ درصدی صنایع نساجی و پوشاک در سال ۹۸ را یادآور شد و گفت: این صنعت توانست از فضای تحریم‌ها استفاده کند و اکنون واردات این کالاها قابل کنترل تر شده و بازار بهتری برای محصولات داخلی ایجاد شده است.

او در پاسخ به خبرنگار اقتصاد آنلاین مبنی بر تبیین شرایط تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی و بدعهدی کره گفت: تولید لوازم خانگی در داخل با هیچ مشکلی مواجه نیست اما دو برند خارجی در تامین قطعه با چالش‌هایی روبه هستند؛ درباره وضعیت واردات هنوز اطلاعات جدیدی نداریم.

وی ادامه داد: توسعه و تکمیل صنعت لوازم خانگی، صنایع دریایی و حمل و نقل ناوگان ریلی (با ایجاد 13 هزار و 100 واگن)، سایر برنامه‌های توسعه‌ای پیش بینی شده است. در حوزه معدن نیز، تمرکز اصلی بر اکتشاف و فعالسازی معادن کوچک است.

راه اندازی سامانه توزیع

وی از راه اندازی سامانه توزیع به عنوان اصلی ترین اقدام در حوزه مدیریت بازار خبر داد و گفت: اکنون برای لاستیک خودرو اجرایی شده و تا پایان سال به 100 قلم کالا توسعه خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به کاهش رتبه ایران در حوزه بهبود فضای کسب‌و کار اشاره کرد و افزود: پارسال در حوزه بهبود فضای کسب وکار، هرچند از نظر امتیاز رشد داشته‌ایم، اما رتبه ایران با کاهش مواجه شد؛ در این حوزه، در شاخص تجارت فرامرزی بیشترین بهبود حاصل شد به طوری که از رتبه ۱۶۶ در بین ۱۹۰ کشور جهان در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۱۲۱ ارتقا یافتیم.

زرندی به برنامه ریزی وزارتخانه برای تامین نقدینگی اشاره کرد و گفت: سهم نقدینگی بخش تولید در سیستم بانکی در سال گذشته با تنزل مواجه شد و در این امسال زمینه در نظر داریم از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنیم.

چالش تولید مهم‌ترین دغدغه وزارتخانه

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت در ادامه به چالش‌های تولید در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلات انتقال ارز ناشی از تحریم‌ها که بیشترین تاثیر را بر واردات مواد اولیه و واسطه‌ای گذاشته و به افزایش هزینه‌های تولید دامن زده است، مهمترین این چالش هاست.

زرندی تصریح کرد: مطالعات نشان داده هر صد درصد افزایش نرخ ارز حدود 89.5 درصد افزایش هزینه کالاهای وارداتی در حوزه تولید را به همراه داشته است.

وی درباره سایر مشکلات موجود بیان کرد: تغییرات نرخ ارز، بی ثباتی سیاست‌ها، کمبود نقدینگی واحدها، مشکلات بیمه تامین اجتماعی، مالیات و گمرکات، سایر دغدغه‌های تولیدکنندگان را تشکیل می‌دهد.