۰ نفر

دوراهی تولید یا واردات ماشین‌آلات سنگین

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبر: 357807
دوراهی تولید یا واردات ماشین‌آلات سنگین

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان اینکه یافتن مسیر تولید قطعات این محصولات حداقل یک سال طول می‌کشد، گفت: وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت معتقد است این قطعات باید در داخل تولید شود اما تا آن زمان برخی از این ماشین‌آلات باید در کارگاه‌ها بخوابند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبدالرضا صالحی یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت را دشواری‌های تأمین قطعات یدکی عنوان و اظهار کرد: ماشین‌آلاتی که پیش از این وارد کشو شدند نیاز به قطعات یدکی دارند که طی مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت این مسئله را مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از انواع ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی روزانه حداقل ۱۸ ساعت کار می‌کنند، اظهار کرد: این ماشین‌آلات نیاز به قطعات یدکی دارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که تأمین این قطعات باید به تولیدکنندگان داخلی سپرده شود تا امکان تولید آن‌ها در داخل کشور فراهم شود.

تولید قطعات یدکی ماشین‌آلات سنگین یک سال طول می کشد

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی ادامه داد: یافتن مسیر تولید این قطعات حداقل یکسال طول می‌کشد و در صورت ایجاد محدودیت در واردات قطعات، در این مدت باید برخی از این ماشین‌آلات سنگین که چند میلیارد تومان قیمت دارند بدون استفاده بمانند.

صالحی در ادامه خواستار تسهیل واردات این قطعات شد و گفت: حتی اگر ارز دولتی یا نیمایی به این کالا تعلق نمی‌گیرد، بهتر است که سختگیری در زمینه واردات کالا بدون انتقال ارز کاهش یابد.

بخش معدن هنوز تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است

وی با بیان اینکه در میان حوزه‌های اقتصادی، بخش معدن هنوز تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته، تصریح کرد: باید از ظرفیت بخش معدن و صادرات در این بخش در جهت افزایش ارزآوری به کشور استفاده کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان مشکلاتی که در زمینه ثبت سفارش کالا و تأمین ارز برای واردات قطعات یدکی وجود دارد، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با همکاری بانک مرکزی خط اعتباری در نظر بگیرند که قطعات و لوازم یدکی ماشین‌آلات به کشور وارد شود.

صالحی درباره ماشین‌آلاتی که قطعات آن‌ها از چین وارد کشور می‌شود، گفت: با توجه به طولانی بودن زمان کار ماشین‌آلات سنگین، مصرف‌کنندگان تمایل به استفاده از ماشین‌آلات با کیفیت دارند و در مواردی نگران هستند که ماشین‌آلات چینی حین فعالیت از کار بیافتند یا پوشش قطعات نداشته باشند.