۰ نفر

ماندگاری شغل در بخش صنعت بیشتر است

۳ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۳۵
کد خبر: 355317
ماندگاری شغل در بخش صنعت بیشتر است

یک مقام مسئول کارگری با بیان این که بدون ایجاد زیرساختهای لازم برنامه های اشتغال به نتیجه نمی‌رسد، گفت: اگر چه اشتغال پایدار هزینه‌بر است ولی باید به سمت پایداری مشاغل برویم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فتح‌اله بیات اظهار کرد: برای آنکه طرح‌های اشتغال در کشور به نتیجه برسد و بازخورد لازم را داشته باشد نیاز به یک برنامه منسجم و کارشناسی شده داریم و مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم بدهند تا اهداف اشتغال به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: اشتغال یکی از دغدغه‌ها و موضوعات مهمی بوده که دولت‌ها داشته و دارند و برای آن برنامه‌ریزی کرده و بودجه‌های متفاوتی اختصاص می‌دهند. در کشور ما آمار و ارقام اشتغال همواره با هدف گذاری پیش‌بینی شده تناسب نداشته و دلیلش این بوده که زمینه‌های ایجاد شغل در کشور فراهم نشده است.

برنامه‌های اشتغال زیرساخت می‌خواهد

این مقام مسئول کارگری افزود: طبعاً طرح‌های اشتغال باید متناسب با شرایط روز جامعه و اوضاع اقتصادی تدوین و طراحی شود و متناسب با پتانسیل نیروی کار در جامعه به اجرا در آید؛ لذا تا زمانی که زیرساخت‌های مورد نیاز برای اشتغال در کشور را فراهم نکنیم برنامه‌ها و اهداف اشتغال محقق نمی‌شود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با تاکید بر ایجاد اشتغال پایدار در کشور اظهار کرد: امروز ایجاد شغل در بخش صنعت هزینه‌بر و زمان‌بر است اما به پایداری و ماندگاری شغل منجر می‌شود و بازدهی و بهره‌وری بنگاه را به دنبال دارد، به همین دلیل باید برای پایداری شغل هزینه کنیم.

روستاییان بدون کار و امکانات بر نمی‌گردند

وی اجرای طرح اشتغال روستایی را گام مؤثری در جهت حفظ اشتغال روستاها دانست و گفت: اگر امکانات در روستاها فراهم شود و شرایط کسب و کار برای جوانان و روستاییان به وجود آید کمتر روستایی حاضر به مهاجرت می‌شود. روستاییانی که به شهرها کوچ کرده‌اند نمی‌توان به اجبار برگرداند مگر آنکه از ایجاد امکانات و شرایط بهتر کار در روستا مطمئن شوند. چون کسانی که به دلیل خشکسالی و نبود امکانات درمانی و بهداشتی و رفاهی ناچار به مهاجرت شدند و در شهرها شغلی برای خود پیدا کردند اگر تأمین شده باشند دیگر بر نمی‌گردند مگر آنکه با شکست مواجه شوند و از عهده زندگی در شهرها برنیایند. به همین دلیل باید در بخش روستایی سنجیده برنامه‌ریزی و هزینه کنیم.

وام‌های زودبازده صرف خرید خودرو شد!

به گفته بیات در گذشته وام‌های زودبازده بسیاری با هدف اشتغالزایی پرداخت شد ولی این منابع به جای آنکه منجر به ایجاد کسب و کار شود، در ساخت و ساز و خرید ماشین سرمایه‌گذاری شد لذا باید سرمایه‌ها را در روستاها و مناطقی ببریم که بازدهی و جذابیت شغلی داشته باشد و نیروی کار را جذب کند.

طرح اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه ۱۳۹۶ به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد. بر اساس این طرح ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی در اختیار بانک‌های عامل قرار گرفت. تاکنون ۷,۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در کشور پرداخت شده و میزان اشتغال ایجاد شده ۱۱۴ هزار شغل بوده است.