۰ نفر

بازار کولر گازی تحت تاثیر نرخ ارز

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۳۵
کد خبر: 352417
بازار کولر گازی تحت تاثیر نرخ ارز

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی با بیان اینکه محصولات عرضه شده در بازارهای مرزی سهم قابل توجهی از تقاضای بازار را پوشش می‌دهند، گفت: عدم ثبات نرخ ارز تاثیرگذاری قابل توجهی بر فرآیند تولید و واردات دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی جمالی در رابطه با بازار صنایع برودتی به خصوص وسایل سرمایشی، گفت: در ماه‌های اخیر به واسطه رشد قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی، عرضه و تأمین کالا از طریق محصولات عرضه شده در مرزها افزایش قابل توجهی به خود گرفته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی خاطرنشان کرد: محصولات این بازار در زمینه تأمین مواد اولیه، تولید و واردات با نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شود که در این زمینه تأثیر نرخ ارز بازار آزاد بسیار مشهود است و شرایط را به سمتی برده که عملاً نرخ ارز بازار آزاد در قیمت‌گذاری محصولات برودتی سهم قابل توجهی را ایفا می‌کند.

وی اظهار کرد: به دلیل نوسانات قیمتی و نبود آینده روشن اکثر تولیدکنندگان آنچنان علاقه‌ای به خرید مواد اولیه برای مدت زمان طولانی ندارند.

جمالی با بیان این‌که تعیین و تأمین ارز واردات بسیار مهم است، ادامه داد: واردات مواد اولیه و قطعات به کشور انجام می‌شود اما به دلیل آنکه تأمین ارز به نرخ ثابت و مشخصی وجود ندارد در برخی موارد واردکنندگان و تولیدکنندگان از سفارش‌گذاری منصرف می‌شوند و به نظر می‌رسد در این رابطه دولت باید محل مشخصی را برای تأمین ارز واردات تولیدمحور، در نظر بگیرد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی اظهار کرد: قیمت محصولات شرکتی در یک سال اخیر رشد سه برابری و محصولات عرضه شده در مرزها به ویژه مرز بانه رشد دو برابری را تجربه کرده است.