۰ نفر

برنامه‌های وزارت صنعت برای رونق تولید

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۰۲
کد خبر: 325513
برنامه‌های وزارت صنعت برای رونق تولید

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از اولویت های وزارت صنعت که از امسال نیز در دستور کار قرار گرفته، ارتقای داخلی سازی تولیدات است که به کاهش وابستگی های ارزی در تولیدات صنعتی کمک می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «فرشاد مقیمی» امروز (یکشنبه) افزود: این مهم که از بخش خوردو نیز آغاز شده، با استفاده از پتانسیل ها و زیرساخت های موجود اجرایی می شود.

وی به در پیش بودن نمایشگاه خودرو در هفته آینده در محل شهر آفتاب اشاره کرد و گفت: نمایشگاهی از نداشته ها و نیازمندی های صنعت در بحث مواد اولیه و واسطه ای و پتانسیل های تولیدی برپا می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: از همه واحدهای تولیدی، دانش بنیان، موسسه های آموزشی و پژوهشی و دانشگاه ها، همچنین اتحادیه ها، انجمن ها و تشکل ها بویژه در مباحث طراحی، ساخت و فنی و مهندسی درخواست می شود با مراجعه به این غرفه به ارائه ایده و توانمندی های خود بپردازند.

وی تاکید کرد: این مهم با 2 هدف اصلی «ارتقای عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری تولید» انجام می شود.

مقیمی همچنین به برگزاری همایش دوسالانه صنعت لاستیک در 19 تا 21 دی ماه در تهران اشاره کرد و گفت: نیازمندی های روز صنعت کشور به شرکت کنندگان در این همایش نیز ارائه شده و معاونت امور صنایع وزارت صنعت نیز آماده است برنامه های حمایتی خود در این زمینه را برای علاقه مندان تشریح کند.

وی تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حفظ ارزش افزوده در داخل کشور و کاهش تدریجی وابستگی به خارج، ترجیح می دهد در صورت افزایش هزینه ها، به واردات مواد اولیه از خارج پرداخته و به توسعه داخلی سازی بپردازد.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این موضوع که از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب بوده و در مباحث اقتصاد مقاومتی و قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل نیز به آن تاکید شده، از محل یارانه های دولتی قابل انجام است.

به گفته وی، مطالعه تجارب بسیاری کشورهای توسعه یافته حاکی از در پیش گرفتن همین رویه است؛ در نظر داریم با تمرکز در منابع فکری و انسانی و سایر عوامل تاثیرگذار، به توسعه صنعتی دست یابیم.

** کمک به تولید با تسهیل واردات از مناطق آزاد

مقیمی در ادامه به مصوبه سران قوا اشاره کرد که براساس آن برای کمک به بخش تولید، واردات برخی مواد اولیه، قطعات یدکی و ماشین آلات تولیدی از مناطق آزاد بدون ثبت سفارش امکانپذیر است.

وی گفت: این مصوبه از چهارشنبه هفته گذشته (پنجم دیماه) به مناطق آزاد ابلاغ شده و سه هزار و 243 کد تعرفه ای در حوزه تولید را شامل می شود که در تارنمای مناطق آزاد قابل رویت است.

بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.

سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و شعار سال 1397 نیز «حمایت از کالای ایرانی» اعلام شد.