۰ نفر

وزیر صمت:

14میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی تخصیص یافت

۲ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
کد خبر: 323931
14میلیارد دلار ارز دولتی به کالاهای اساسی تخصیص یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت از آغاز امسال تاکنون 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی اختصاص داده و برای سال بعد نیز این تخصیص ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، گروه کالایی نخست مربوط به کالاهای اساسی و ضروری است که ارز آن از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تامین می شود.
گروه کالایی دوم شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای می شود که تامین ارز آنها از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی است. همچنین گروه کالایی سوم برای کالاهای مصرفی در نظر گرفته شده که ارز آنها ناشی از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارائه در سامانه نیما نیستند.
به گزارش روز یکشنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، «رضا رحمانی» درنشست هم فکری و هم اندیشی با اعضای هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات بخش خودرو افزود: ساختار خودروسازی کشور تا 2 سال آینده اصلاح می شود و تولید نیز در حال اصلاح است.
وی بیان داشت: قرار شده است خودروسازان اموال غیر تولیدی شان را به فروش برسانند تا بخشی از نقدینگی مورد نیازشان تامین شود .
«عزیز اکبریان» رییس کمیسیون صنایع مجلس در این نشست گفت: باید عرضه و تقاضا را در تولید مورد توجه قرار دهیم، در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیمات ویژه گرفت و تصمیم گیری ها باید سریع باشد. 
همچنین «فریدون احمدی» دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این نشست افزود: بخش خصوصی ابزار مدیریت بحران است و به راحتی می تواند تحریم ها را دور بزند.
وی تاکید کرد: برای اصلاح ساختار تولید خودروی کشور نیز می توان روی این بخش حساب کرد.
احمدی همچنین خواستار حل مشکلات مربوط به ترخیص کالاها در گمرکات شد .
برپایه این گزارش، در ادامه نشست نمایندگان ملت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان نقطه نظرات خود پرداختند .
تکمیل طرح های نیمه تمام، اجرای نقشه راه معدن، لزوم تفویض اختیار به معاونان وزیر و لزوم همراهی قوه قضاییه با وزارت صنعت، معدن و تجارت از موارد طرح شده بود .
همچنین نمایندگان بر لزوم تقویت سامانه های اطلاعاتی و بروز کردن اطلاعات تاکید کردند و خواستار ایجاد کارگروهی برای رصد فعالیت واحدهای نیمه فعال و غیرفعال و ساماندهی آنها با برنامه و زمان بندی شدند .