۰ نفر

۲۷۰هزار شغل در حوزه صنعت چگونه ایجاد می‌شود؟

۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 321821
۲۷۰هزار شغل در حوزه صنعت چگونه ایجاد می‌شود؟

برای تحقق نرخ بیکاری تک رقمی در برنامه ششم توسعه سالانه نیاز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار شغل است. بدین منظور ۲۷۰ هزار شغل با اعتباری بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت و معدن طراحی شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، یکی از اهداف برنامه ششم توسعه کاهش نرخ بیکاری به زیر۹ درصد و افزایش شاغلان است. در برش سالانه تحقق این هدف در تبصره ۱۸ با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد بر اشتغال جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی تاکید شده است.

منابع متنوعی نیز برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شد تا بتوان این هدف را جامه عمل پوشاند. مسئولان دولت نیز معتقدند برای رسیدن به هدف برنامه ششم سالانه نیازمند ایجاد یک میلیون ۱۰۰ هزار شغل هستیم.

فرصت شغلی

در حال حاضر براساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور سازمان برنامه و بودجه مشغول انعقاد تفاهم نامه ایجاد اشتغال با بخش‌های مختلف اقتصادی است. در ماه‌های اخیر نیز در حوزه گردشگری، کشاورزی و سایر بخش‌ها نیز تفاهماتی صورت گرفته است.

در آخرین تفاهم نامه ایجاد فرصت شغلی میان وزارت صمت، صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و سازمان برنامه و بودجه منعقد شد.

فرصت شغلی

در همین راستا نوبخت با بیان اینکه هدف نهایی تبصره ۱۸ قانون بودجه اشتغال است که بدون تولید امکان‌پذیر نیست عنوان کرده بود ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی، ۱۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی و یک‌هزار میلیارد تومان از خزانه برای مابه‌التفاوت سود تسهیلات که جمعا ۲۱ هزار میلیارد تومان است برای حوزه صنعت و معدن پیش‌بینی شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه نرخ سود تسهیلات مناطق محروم ۱۲ درصد و برای سایر مناطق ۱۴ درصد است، گفته است ۳ واحد درصد آن را دولت به صورت یارانه کمک می‌کند.

براین اساس مقرر شد در حوزه صنعت و معدن و صنوف بالغ بر ۲۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. این برنامه در ۴ بخش منظور شود.

الف) برنامه تکمیل طرح‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی:

واحدهای صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد،

برنامه‌ریزی برای تکمیل ۲۰۶۶ واحد نیمه تمام صنعتی و معدنی،

پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان ۱۲۹ هزار و ۸۶۲ نفر،

توزیع جغرافیایی گسترده در ۳۱ استان کشور.

ب) برنامه توسعه واحدهای موجود (بازسازی و نوسازی):

بازسازی و نوسازی ۲۰۶۵ واحد صنعتی و معدنی کشور،

پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان( ۵۱ هزار و ۷۱۰ نفر).

ج ) تأمین سرمایه در گردش واحدهای فعال صنعتی و معدنی موجود:

پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان ۸۷ هزار و ۴۲۹ نفر

توزیع جغرافیایی گسترده در ۳۱ استان کشور.

د) کمک‌های فنی و اعتباری برای توسعه خوشه‌های صنعتی و خدمات کلینیکی:

پیش‌بینی ایجاد فرصت‌های شغلی جدید به میزان ۱۰۰۰ نفر.

همچنین براساس سرفصل‌های تعیین شده اعتبار و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است:

فرصت شغلی

در مجموع ۲۷۰ هزار فرصت شغلی جدید در ۴ بخش یادشده ایجاد خواهد شد و همچنین ۱۰۲۱ میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات به میزان ۳ درصد تعلق می‌گیرد. مجموع تسهیلات پرداختی نیز ۲۰ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومان خواهد بود که از این میزان ۱۰ هزار و ۶۴ میلیارد تومان آن از محل منابع صندوق توسعه ملی و ۱۰ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی فراهم می‌شود.

سهم استان‌ها از تعداد فرصت‌های شغلی جدید نیز در این برنامه مشخص شده. نمودار زیر نشان می‌دهد اصفهان حدود ۱۵.۳ درصد بالاترین سهم و استان ایلام با ۰.۸ درصد کمترین سهم را در بسته جدید ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه صنعت و معدن و صنوف دارد.

پیش‌تر نیز در بخش کشاورزی ۸۲ هزار فرصت شغلی در ۱۰ رسته فعالیت میان وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی منعقد شده بود. در این بسته نیز ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده است که سهم صندوق توسعه ملی ۴ هزار میلیارد تومان و آورده نظام بانکی ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و همچنین اعطای تسهیلات روستایی ۴ هزار میلیارد تومان و سهم متقاضیان ۱۷۰۰ میلیارد تومان در کنار ۸۸۷ میلیارد تومان یارانه تأمین شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره گفته بود حداقل ۸۲ هزار فرصت شغلی جدید در ۱۰ رسته فعالیت ایجاد می‌شود که ۶ رسته آن برای تثبیت اشتغال موجود تعریف شد. همچنین توسعه باغات در مناطق مرزی در دستور کار است.

سیدحمید پورمحمدی معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با تاکید بر اینکه حوزه کشاورزی از اهمیت فراوانی در اشتغال برخوردار است، عنوان کرده بود زمانی که رشد اقتصادی به محاق می‌رفت، بخش کشاورزی بار رشد را به دوش می‌گرفت، همچنین در بخش امنیت غذایی اهمیت دارد، آنجایی که تحریم‌ها، دارو و امنیت غذایی را هدف قرار داده است.