۰ نفر

تامین پایدارمواد اولیه،مشکل صنعت ذوب

۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱
کد خبر: 317498
تامین پایدارمواد اولیه،مشکل صنعت ذوب

یک مقام مسئول با بیان اینکه عدم تامین پایدار مواد اولیه، منجر به کاهش ظرفیت تولید فولاد شده است، گفت: خصوصی سازی معادن منجر به عدم توجه به تعهدات قبلی معادن به صنایع ذوب و فولاد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، منصور یزدی زاده در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران، با اشاره به ضرورت افشای اطلاعات با رعایت چارچوب های موردنظر گفت: تاکنون توانسته ایم نقش خود را در صنعت فولاد کشور ایفا کرده و به عنوان بنیانگذار صنعت فولاد در کشور، هنوز در ایفای نقش خود مصمم هستیم.

وی از افزایش سرمایه این مجموعه از ٣٣٠٠میلیارد تومان به ٦١٥٠ میلیارد تومان خبر داد و با بیان اینکه شرکت از شمولیت ماده ١٤١ خارج شده و می تواند کارهای خوبی را در حوزه دریافت تسهیلات بانکی انجام دهد، افزود: باید ٤میلیون تن چدن و سه میلیون تن نیز فولاد تولید کنیم، بر این اساس برنامه داریم تولید فولاد را به سه میلیون و ٣٠٠هزار تن برسانیم.

یزدی زاده گفت: نبود پایدار مواد اولیه دلیل اصلی این است که نمی توانیم به ظرفیت دلخواه در حوزه تولید چدن برسانیم؛ البته این موضوع از زمان خصوصی سازی های ناموزون بوده که معادن واگذار شده بدون اینکه تعهدات آنها ایفا شود. بنابراین ما با ٥٥درصد ظرفیت خود کار می کنیم. این در حالی است که سابقه صادرات ٢٥میلیون تن سنگ آهن نیز وجود دارد در حالیکه تولید داخلی معطل مانده است؛ ضمن اینکه منابع ارزی و ریالی زیادی به معادن رسید که به جای توسعه افقی، توسعه عمودی در دستور کار قرار گرفت؛ پس ما که نیازمند سنگ آهن درشت هستیم ولی صادرات اجازه تامین ما را نمی دهد؛ پس ما با ٥٥درصد ظرفیت خود کار می کنیم.

یزدی زاده با بیان اینکه تولید ریل نیز در دستورکار ذوب آهن اصفهان قرار گرفته است، گفت: تولید شمش ریل را نیز انجام داده و اکنون علاوه براینکه می توانیم ریل تولید کنیم، تولید مقاطع صنعتی را نیز انجام داده ایم. بنابراین در حوزه فولاد و فرم دهی و نورد، بیش از ۵۰درصد تولید صنعتی صورت می گیرد.

وی افزود: حوزه ریل بسیار متنوع است که در فاز نخست ریل های فرعی تولید شده، البته در خطوط پرسرعت نیز امکان تولید ریل های متنوع تر دیگری وجود دارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: توجه خود را از بازارهای داخلی به سمت بازارهای بیرونی سوق داده و با توجه به متنوع شدن تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی در کشور، امیدواریم استاندارد در مورد تولید مقاطع ساختمانی نیز از سوی همه تولیدکنندگان پاس شود.

وی افزود: با مازاد عرضه در بازار داخلی، حضور در بازارهای جهانی سبب افزایش قدرت رقابت پذیری شود؛ این در حالی است که گواهینامه های بین المللی برای صادرات به اروپا نیز کسب شده است.

یزدی زاده با بیان اینکه اگرچه تحریم ها سخت است ولی از آن عبور خواهیم کرد، گفت: تحریم مانع از حضور در بازارهای دنیا نخواهد شد؛ قرار است صادرات به عراق و افغانستان نیز با کسب مجوز از بانک مرکزی دوباره برقرار شود.

وی با اشاره به پیمان سپاری ارزی و مشکلاتی که برای صادرات به عراق و افغانستان ایجاد شده است گفت: بعد از تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تعهد ارزی برای بازگشت ارز صادراتی به عراق و افغانستان، تقریبا صادرات ما به این دو کشور متوقف شده بود؛ اما با نامه نگاری های صورت گرفته با بانک مرکزی، امیدواریم مجددبه بازار عراق و افغانستان برگردیم.

یزدی زاده ادامه داد: ما نیاز ارزی خود را با وجود صادرات ریالی به عراق و افغانستان، خودمان تامین کرده و مازاد ارز را در سامانه نیما عرضه می کنیم.

وی گفت: مجموعه بدهی بانکی ما ٣٨٠٠ میلیارد تومان است که بخشی از آنرا نقدی و بخش دیگر را بصورت واگذاری زمین تسویه می کنیم.