۰ نفر

بازار مس بی‌خیال سیاست شد

۲ آذر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷
کد خبر: 316944
بازار مس بی‌خیال سیاست شد

روند رشد قیمت مس در روزهای اخیر نشان می‌دهد این فلز صنعتی نگرانی‌ها پیرامون جنگ تجاری غولهای اقتصادی جهان را نادیده گرفته و در عوض، از عوامل عرضه و تقاضا متاثر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ناکامی رهبران ۲۱ عضو گروه همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (APEC) در توافق برای صدور یک بیانیه مشترک که در تاریخ این گروه بی‌سابقه بوده، ناشی از تنش‌ها میان آمریکا و چین قلمداد شده است. این امر با توجه به تداوم بگومگوی آمریکا و چین بر سر تعرفه‌های تجاری که به تنزل رشد اقتصادی چین منجر شده است، چندان تعجب آور نیست.

نتیجه دیدار APEC طبیعتا شاخص منفی برای مس محسوب می‌شود و انتظار می‌رود تشدید تنش‌های تجاری در میان مدت تا بلندمدت روی این فلز صنعتی تاثیر منفی بگذارد.

اما در هفته‌های اخیر نشانه‌های مشاهده شده، گواهی بر این است که مس نگرانی‌های سیاسی را نادیده می‌گیرد و در عوض به عوامل عرضه و تقاضا توجه بیشتری پیدا می‌کند.

این فلز اخیرا از رکورد قیمت پایین خود در سپتامبر بهبود پیدا کرده است. به نظر می‌رسد مس روی بخش عرضه و تقاضای قوی از سوی چین که درصدد رونق بخشیدن به رشد اقتصادی از طریق هزینه روی زیرساخت است، تمرکز بیشتری پیدا کرده است.

واردات مس خام چین در اکتبر نسبت به سپتامبر به میزان ۱۸.۷ درصد کاهش یافت و به ۴۲۳ هزار تن رسید و همزمان واردات سنگ مس و کنسانتره مس به همین میزان کاهش یافت و به ۱.۵۷ میلیون تن رسید.

با این حال واردات مس خام چین در ۱۰ ماه نخست امسال ۱۷.۲ درصد رشد کرد و واردات سنگ مس و کنسانتره مس ۱۹ درصد جهش پیدا کرد.

نشانه‌هایی از محدودیت ذخایر مس وجود دارد. ذخایر بازار شانگهای در هفته منتهی به ۱۶ نوامبر ۵.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۴ هزار و ۷۴۴ تن رسید که کمتر از نصف موجودی اواخر مارس بود.

ذخایر مس انبارهای بازار فلزات لندن نیز هفته گذشته ۵۴۲۵ تن کاهش پیدا کرد و به ۱۶۱ هزار و ۲۵ تن رسید که نزدیک به پایین‌ترین رکورد ۱۰ ماه گذشته بود که در اکتبر گزارش شد.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، برای مس یا هر کالای مهم دیگر غیرمعمول نیست که بین عوامل بنیادین و ریسک سیاسی سرگردان شود اما به نظر می‌رسد در حال حاضر مس روی نشانه‌های محدودیت عرضه در بازار به جای ریسک ناشی از اختلافات تجاری و کندی رشد اقتصاد جهانی متمرکز شده است.

با این حال پیش از این که به رشد قیمت مس خوش بین شویم باید به خاطر داشت که این فلز صنعتی همبستگی بالایی با شاخص مدیران خرید چین دارد. اگر این شاخص در ماه‌های آینده تحت تاثیر تدابیر محرک اقتصادی چین بالاتر رود، قیمت مس نیز افزایش پیدا خواهد کرد.