۰ نفر

ضرورت آسیب‌شناسی صنعت؛

صنعت ایران با چه مشکلاتی روبروست؟/ صنعت به بلای روزمرگی دچار شد

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۳
کد خبر: 311398
صنعت ایران با چه مشکلاتی روبروست؟/ صنعت به بلای روزمرگی دچار شد

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران امیدوار است نگاه وزیر صنعت به توسعه صنعتی مانند وزیران گذشته نباشد.

مهدی پورقاضی افزود: وزارت صنعت سال پیش رقم بزرگی را به عنوان تسهیلات مالی بین واحدهای صنعتی پخش کردند و تصور این بود با پخش آن منابع صنعت کشور متحول می شود و رشد و توسعه می یابد که این اتفاق نیفتاد.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین ؛ وی افزود:  اگر چه همواره مدیران صنایع و تحلیلگران مطرح می کنند که در واقع مشکل صنعت مالی است و صنایع به دنبال منابع مالی است باید گفت اینچنین نیست؛ در حقیقت صنعت نیاز به آسیب شناسی دارد و پس از آسیب شناسی نیازمند تدوین استراتژی توسعه صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد و مهمترین کاری است که باید انجام شود.

وی گفت: اقتصاد کشور نیاز به ارز تک نرخی و خارج شدن از سیستم قیمت گذاری دارد و باید به سمت آزادسازی اقتصادی حرکت کنیم و امیدوارم وزیر جدید صمت این موارد را در برنامه کاری خود قرار دهد و شاهد تغییر در سیاست های وزارت صنعت باشیم.

پورقاضی تصریح کرد: مهمترین مساله اکنون توجه به سیاست توسعه صنعتی است زیرا این مورد مهم را نداریم و نمی دانیم در حال انجام چه کاری هستیم و فقط به صورت روزمرگی کارها را انجام می دهیم.

وی درباره خواسته های بخش خصوصی از وزرا در زمینه بهبود سیستم مالیاتی و بانکی و گمرکی و … ادامه داد: چرا باید کسی در گمرک مشکل ایجاد کنه تا پس از مدتی همه صنعتگران و فعالان بخش خصوصی خواستار حل این مشکل باشند؟

وی بیان کرد: چرا باید سیستم مالیاتی سلیقه ای باشد همه صنعتگران خواستار بهبود این سیستم شوند؟‌وی تاکید کرد:‌کشور هنوز برنامه مدون اقتصادی ندارد و اقتصاد تحت تاثیر وقایع بیرونی با تصمیمات تازه روبرو می شود، این بزرگترین آسیبی است که متوجه بنیان های اقتصادی می شود ، در این حالت چگونه باید در جهت بهبود این روش ها گام بردارد تا منجر به بهتر شدن اوضاع شود.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران گفت:‌ به دلیل نداشتن این نظام باید هر روز دنبال یک ماجرای جدید باشیم. وی خاطرنشان کرد: چرا ارز باید چند نرخی باشد؟‌ارز چند نرخی یکی از بزرگترین بحران های کنونی ماست. چرا باید بخشنامه هایی صادر شود و پس از مدتی دوباره آنهارا باطل کنند؟

این عضو اتاق بازرگانی گفت: به نظرم دیدگاه کلی راجع به برنامه توسعه اقتصادی نداریم و این مهمترین علتی است که ما را دچار روزمرگی می کند و هر روز مشکلی جدید پیش می آید که باید به آن بپردازیم.