۰ نفر

سهم ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران

۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۵:۳۰
کد خبر: 284644
سهم ایرلاین‌های خارجی از آسمان ایران

در زمان تحریم‌ها و با تحریم صنعت هوایی بسیاری از ایرلاین‌های خارجی فعالیت خود در ایران را قطع کردند اما بعد از برجام شرکت‌های بزرگی مانند ایرفرانس، بریتیش ایرویز، لوفت هانزا و... تصمیم به بازگشت به ایران گرفتند اما اکنون با خروج امریکا از برجام شرکت کی ال‌ام هلند اعلام کرده تا ماه سپتامبر (شهریورماه) پروازهای خود را قطع می‌کند و شرکت هواپیمایی اتریش هم از کاهش پروازها به ایران خبر داده است در حال حاضر 51 شرکت هوایی خارجی در ایران فعال هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، قبل از برجام تعداد ایرلاین‌های خارجی حاضر در ایران کمتر از 40 شرکت بود اما با امضای برجام تعداد این ایرلاین‌ها به عدد 51 رسید. لوفت‌هانزای آلمان نخستین شرکت هواپیمایی خارجی بود که بعد از برجام به ایران بازگشت. کی‌ال‌ام هلند نیز آخرین شرکتی بود که مهرماه 95 پروازهای خود به ایران را از سر گرفت. این شرکت هفته گذشته در بیانیه ای اعلام کرد قصد دارد پرواز میان دو شهر آمستردام – تهران را تحت تأثیر خروج امریکا از توافق هسته‌ای و نداشتن صرفه اقتصادی برای این شرکت لغو و متوقف کند. کی ال‌ام یک بار دیگر در سال ۲۰۱۳ به‌خاطر مشکلات اقتصادی پروازهای مستقیم خود به تهران را لغو کرده بود. بعد از کی ال‌ام شرکت خطوط هوایی اتریش دومین ایرلاینی است که تصمیم گرفته پرواز خود به ایران را کاهش دهد و به همین دلیل این شرکت پروازهای خود به اصفهان و شیراز را متوقف می‌کند اما پروازهای با مبدأ یا مقصد تهران همچنان ادامه دارند.

بررسی آمار پروازی ایرلاین‌های خارجی نشان می‌دهد کی ال‌ام در سال حدود 89 پرواز ورودی و 89 پرواز خروجی و هواپیمایی اتریش 626 پرواز ورودی و به همین تعداد پرواز خروجی به ایران دارند. از میان شرکت‌های خارجی ترکیش ایر در مجموع با 7 هزار و 100 پرواز بیشترین فعالیت را در ایران دارد.

توانمندی شرکت‌های داخلی در پروازهای بین‌المللی

نمی‌توان انکار کرد که حضور ایرلاین‌های بزرگ موجب افزایش رقابت و افزایش کیفیت پروازها در ایران می‌شود. برخی کارشناسان صنعت هوایی می‌گویند البته بازار ایران برای شرکت‌های خارجی به صرفه است و شرکت‌هایی که فعالیت در ایران برای آنها سود اقتصادی دارد به این راحتی بازار ایران را ترک نمی‌کنند. به گفته آنها صرفه اقتصادی مهم‌ترین دلیل یک ایرلاین برای ترک کشوری امن مانند ایران است و موضوع تحریم دلیل کم رنگ‌تر آن است. با این حال مقصود اسعدی سامانی، رئیس انجمن شرکت‌های هوایی می‌گوید شرکت‌های هوایی داخلی این ظرفیت را دارند که جای شرکت‌های خارجی که از آسمان ایران می‌روند را بگیرند. او می‌گوید در زمان تحریم بسیاری از شرکت‌ها از ایران رفتند و پروازی به ایران نداشتند اما شرکت‌های داخلی نیازها را برآورده کردند. اکنون نیز ایرلاین‌های داخلی این توانمندی را دارند که به نیاز صنعت هوایی در جابه‌جایی مسافران پروازهای داخلی پاسخ دهند.

در بازار جهانی و رقابتی نمی‌توان مسافران را محدود به استفاده از شرکت‌های داخلی کرد اما کارشناسان می‌گویند اگر ناوگان مناسب و ارائه خدمات به سطح استانداردهای بین‌المللی توسط شرکت‌های داخلی فراهم شود تعداد قابل توجهی از مسافران به‌خاطر ارزانتر بودن پرواز شرکت‌های ایرانی ترجیح می‌دهند از این پروازها استفاده کنند.

آمارها چه می‌گویند

آمار تعداد پروازها و مسافران در سال 96 نشان می‌دهد که شرکت‌های خارجی 5 میلیون و 377 هزار مسافر را در 40 هزار پرواز جابه‌جا کرده‌اند و شرکت‌های ایرانی در پروازهای بین‌المللی 6 میلیون و 653 هزار مسافر را با 46 هزار پرواز جابه‌جا کرده‌اند. شرکت کی ال‌ام جابه‌جایی 33 هزار مسافر را انجام داده که حدود 0.7 درصد کل مسافران شرکت‌های خارجی فعال در ایران است. کی ال‌ام تنها شرکتی است که اعلام کرده بزودی از ایران می‌رود در حالی که ایرلاین‌های بزرگ و کوچک دیگر همچنان در ایران فعال هستند. از میان 51 شرکت هوایی خارجی فعال در ایران 8 شرکت از همه فعال‌تر و جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا هستند؛ شرکت‌های ایرفرانس، لوفت‌هانزا، بریتیش‌ایرویز، ترکیش‌ایر، قطرایرویز، اتحاد، امارات و تای‌ایرویز از جمله این شرکت‌ها هستند از سوی دیگر بخش زیادی از بازار پروازهای خارجی ایران در دست ترکیش‌ایرویز، قطرایرویز، اتحاد و هواپیمایی امارات است.