۰ نفر

وزیرصنعت: تولید فولاد ایران 22درصد رشد داشت

۱۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳
کد خبر: 284270
وزیرصنعت: تولید فولاد ایران 22درصد رشد داشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود آنکه متوسط رشد تولید جهانی فولاد در سال 2017 میلادی 6 درصد تخمین زده می شود ، این رقم در ایران 22 درصد بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد شریعتمداری روز سه شنبه در آیین افتتاح و بهره برداری طرح توسعه فولاد سبا در اصفهان با بیان اینکه تلاش ما ایجاد تعادل و تنوع دربخش های مختلف فولاد ومحصولات آن است، افزود: تنوع در تولید، صنعت فولاد را مقاوم و اقتصاد کشور را بیمه می کند.
وی حجم صادرات فولاد کشور را 9 میلیون تن در سال برآورد کرد و گفت: در بخش داخلی نیزسرانه مصرف فولاد کشور 230 کیلوگرم است که باید به 400 کیلوگرم برسد.
شریعتمداری تاکید کرد: همچنین با اجرای طرح های فولاد سازی در کشور پیشبینی می شود صادرات فولاد ایران در افق 1404 به 15 میلیون تُن در سال برسد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت رقم کنونی ظرفیت تولید فولاد در ایران را 34 میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت : با طرح های توسعه در نظر است این رقم به 55 میلیون تن در افق 1404 برسد.
وی تاکید کرد: برای رسیدن به تولید 55 میلیون تُن فولاد در افق 1404، به هشت میلیارد یورو سرمایه و نیز 6.5 میلیارد یورو سرمایه گذاری در بخش ریلی و چهار میلیارد یورو در بخش برق نیاز است.
شریعتمداری افزود: فولاد مبارکه اصفهان سهم یک درصدی از تولید ناخالص داخلی و پنج درصدی صنعت کشور را بخود اختصاص داده و تمام زنجیره تولید فولاد را دراختیار دارد. 
وی با بیان اینکه 84 درصد آنچه در صنعت فولاد به کار گرفته می شود محصول متخصصان ایرانی است، گفت: صنعت فولاد کشور بیش از 2هزار و 800 واحد صنعتی بزرگ و کوچک تجهیزات و امکانات صنعت فولاد را پشتیبانی کرده و فناوری های روز جهان را در این بخش بومی سازی می کند. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فولاد مبارکه درجهت حل مشکل آب منطقه، نقش مهمی را به عهده گرفته است به گونه ای که میزان آب دریافتی این شرکت از ابتدا تاکنون به یک هفتم کاهش یافته و تلاش های گسترده ای در خصوص ایجاد زیرساخت های آب برای منطقه داشته است. 
وی اضافه کرد: این شرکت سه هزار و 800 میلیارد تومان منابع مالی خود را با نرخ 12 درصد در اختیار واحدهای تولیدی همکار با فولاد مبارکه اصفهان قرار می دهد که نقش مهمی در افزایش پایداری و پویایی این شرکت ها دارد.
به گفته شریعتمداری به رغم مشکلاتی که اقتصاد کشور در مدت اخیر با آن مواجه بوده ، بیش از 230 واحد صنعتی در کشور احیا شده است.
وی تصریح کرد : هرچند واحدهای صنعتی با مشکلات اخیر ریزشهایی داشته اند اما در مجموع صنعت کشور پویاست و با موفقیت از این مخاطرات عبور خواهد کرد.
بهره برداری از طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از زیر مجموعه های شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز سه شنبه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.
در این مراسم همچنین چهار طرح نیروگاه 25 مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه، احداث کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه و طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه به طور همزمان به بهره برداری رسید. 
طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با سرمایه گذاری حدود 220 میلیون یورو (146 میلیون یورو و 2 هزار و 536 میلیارد ریال ) اجرا شده و با بهره برداری از آن، ظرفیت تولید محصولات فولاد سبا از 750 هزار تُن به یک میلیون و 600 هزار تُن در سال افزایش می یابد. 
تولیدات این مجتمع شامل کلاف نورد گرم، ورق های فولادی و ورق آجدار است و با اجرای طرح توسعه آن برای 150 نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی می شود.
معاون اول رئیس جمهوری روز سه شنبه به منظور افتتاح و رونمایی از چند پروژه عمرانی و حضور در شورای اداری استان؛ وارد اصفهان شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ،وزیر اقتصادی و دارایی و شماری از اعضای کمیسیون های ' صنایع و معادن ' و ' اقتصادی ' مجلس شورای اسلامی اسحاق جهانگیری را در این سفر همراهی می کنند.