۰ نفر

لزوم اصلاح الگوی مصرف برق در واحدهای فولادی

۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۴۲
کد خبر: 266846
لزوم اصلاح الگوی مصرف برق در واحدهای فولادی

یکی از مهمترین مشکلات صنعت فولاد، بهره وری پایین انرژی است به‌گونه‌ای که در حال حاضر متوسط مصرف برق واحد های فولادی داخلی حدود ۵۰درصد بالاتر از استاندارد جهانی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، کارشناسان بر این باورند که یکی از مهمترین مشکلات صنعت فولاد بهره وری پایین انرژی است به‌گونه‌ای که در حال حاضر متوسط مصرف برق واحد های فولادی داخلی حدود ۵۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی است. مهرشاد خمسه، کارشناس حوزه فولاد دانشگاه امیرکبیر در این زمینه یادداشتی به رشته تحریر درآورده که از نظرتان می گذرد:

صنعت فولاد جزو بزرگترین صنایع انرژی‌بر در میان صنایع مادر در هر کشور به حساب می آید؛ امروزه یکی از عوامل تعیین کننده قیمت تمام شده فولاد، میزان مصرف انرژی به ویژه برق و گاز است؛ اکثر تولیدکنندگان بزرگ دنیا نیز بر سر بهینه سازی مصرف انرژی به جهت کاهش قیمت تمام شده و حاشیه سود بالا با یکدیگر به رقابت می پردازند. متاسفانه کشور ایران با داشتن بیش از ۹۰درصد کل مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز فولادسازی و همچنین انرژی ارزان، قیمت تمام شده بالاتری نسبت به کشورهای فعال در این حوزه دارد.

طبق آمارهای جهانی متوسط مصرف برق به ازاء ۱ تن فولاد خام به روش کوره قوس الکتریکی در سال ۲۰۱۷ حدود ۴۳۰ کیلووات ساعت است؛ در حالیکه این عدد در ایران به طور متوسط ۶۹۱ کیلووات ساعت  بوده که حدود ۵۰درصد بیشتر از استاندارد جهانی است. لازم به ذکر است که این میزان اختلاف فقط در بخش کوره قوس بوده و معضل مصرف غیر بهینه برق در سایر قسمت های فولاد سازی (گندله سازی و احیاء مستقیم) نیز وجود دارد. این موضوع سبب اتلاف منابع انرژی کشور، افزایش قیمت تمام شده فولاد و در نهایت کاهش سطح رقابت‌پذیری صنعت فولاد ایران شده است.

نکته جالب توجه این است که اکثر فولادسازان از این موضوع مطلع هستند اما تقریبا هیچکدام میلی برای کاهش مصرف انرژی و اعمال تغییرات در ساختار الگوی مصرف خود ندارند. به نظر می‌رسد مهمترین دلیل آن بهره مندی صنعت فولاد از رانت انرژی ارزان است. تا زمانی که فولادسازان از این رانت استفاده می‌کنند هیچگاه به فکر بهینه‌سازی در مصرف برق نخواهند افتاد. تمامی فولادسازان به این نکته واقف هستند که در صورت ادامه روند فعلی و واقعی شدن قیمت انرژی دوام چندانی نخواهند داشت.

طبق آمار، حدود  یک‌سوم  از کل برق مصرفی کشور متعلق به بخش صنعت و از این میزان حدود یک چهارم سهم صنعت فولاد می باشد که عدد بسیار قابل توجهی است. با انجام بهینه سازی در مصرف انرژی واحدهای فولادسازی به میزان ۱۰درصد که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا کاملا قابل دستیابی است، می توان حدود یک درصد از کل برق مصرفی کشور را کاهش داد.

برای این منظور ضروری است برای اصلاح تکنولوژی های تولید فولاد و همچنین نوسازی تجهیزات، سرمایه گذاری مطلوب صورت گیرد. با این اقدام کاهش مصرف برق محقق می شود و صاحبان صنعت فولاد نیز از محل کاهش هزینه انرژی منتفع خواهند شد