۰ نفر

نماینده مجلس: قانون رفع موانع تولید باید اصلاح شود

۱۰ فروردین ۱۳۹۷، ۱۷:۰۱
کد خبر: 260935
 نماینده مجلس: قانون رفع موانع تولید باید اصلاح شود

رییس فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: درصددیم در 6 ماه آینده با اصلاح کردن قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و افزودن سازمان بنادر به دایره شمول این طرح، سرمایه گذاری در بخش گردشگری دریایی را تسهیل کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «قاسم احمدی لاشکی» یادآوری کرد: در فرآیند موافقت مجلس با قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، متاسفانه سازمان بنادر و دریانوردی نادیده گرفته شد.

قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که با عنوان لایحه یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، در جلسه علنی یکم اردیبهشت ماه 1394 تصویب شد.

لاشکی که نمایندگی مردم چالوس و نوشهر را بر عهده دارد، با اشاره به نامگذاری سال 1397 به «حمایت از کالای ایرانی» با هدف رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در کشور گفت: باید از همه امکانات و ظرفیت ها برای تقویت اقتصادی کشور استفاده کنیم که یکی از زمینه های بسیار مطلوب، فعالیت های مرتبط با دریا از جمله گردشگری دریایی است.

به گفته این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حدود 6 میلیون نفر بیکار تحصیلکرده در کشور وجود دارد که با احیای گردشگری دریایی و سایر حرفه های مربوط به دریا و دریانوردی، می توان بخش زیادی از این افراد را به کار مشغول کرد.

وی یادآوری کرد: ظرفیت های زیادی برای توسعه گردشگری دریایی و ساحلی به ویژه در جنوب ایران وجود دارد اما هنوز بهره برداری قابل توجهی صورت نگرفته است.

وی پیشنهاد کرد «معاونت آبی» در سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط با فعالیت های آبی و دریایی مانند وزارت ورزش برای ورزش های آبی و ساحلی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای گردشگری دریایی تشکیل شود.

** حمایت مجلس از توسعه گردشگری دریایی و جلوگیری از خروج ارز

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: یکی از دلایل عمده خروج ارز از کشور، مسافرت های برون مرزی ایرانیان به کشور های همسایه به قصد استفاده از امکاناتی مانند گردشگری دریایی و ساحل گردی است، درصورتی که با توجه به طبیعت ناب ایرانی، این توان در داخل وجود دارد.

«ولی‌الله نانواکناری» که نمایندگی مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، گفت: اگر موضوع گردشگری دریایی در قالب یک لایحه به مجلس ارائه شود، نمایندگان از آن حمایت می کنند و به نظر نمی رسد این طرح با موانع قانونی روبرو شود.

وی رونق گردشگری دریایی را یکی از راه های افزایش شادی و نشاط در مردم دانست و همکاری بیشتر سازمان ایرانگردی و جهانگردی با سازمان بنادر و دریانوردی را خواستار شد.

نانواکناری سرمایه گذاری در زمینه گردشگردی دریایی را سودده و پر منفعت ارزیابی کرد و بر لزوم توسعه گردشگری دریایی در مناطق شمالی تاکید کرد.

** لزوم تغییر حوزه گردشگری از خشکی به دریا

یکی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد گردشگری امکان درآمدزایی بیشتر از نفت را دارد و در بنادر مختلف مانند چابهار، کیش، قشم وغیره امکانات بسیار خوبی تدارک دیده شده است اما به نظر می‌رسد نیازمند تغییر نگرش مردم در زمینه گردشگری از خشکی به دریاست.

«علی کرد» که نماینده مردم خاش، نصرت آباد، میرجاوه و کورین است، اضافه کرد: برای توسعه گردشگری دریایی در کشور به بسیج عمومی نیازمندیم اما تاکنون فرهنگ سازی مناسبی برای توسعه گردشگری دریایی صورت نگرفته است و مردم در این زمینه اطلاعات لازم و کافی را ندارند.

ایران پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

در بخش دریایی از بیست و چهارم اسفند پارسال تا هشتم فروردین ماه یک میلیون و 952 هزار و 978 گردشگر و یک هزار و 336 مسافر محلی بین بندرها تردد کردند.

در این مدت ورود و خروج شناورهای مسافری و تفریحی به ترتیب 21 هزار و 984 فروند و 205 هزار و 782 فروند ثبت شد.

شمار ورود و خروج مسافران و گردشگران دریایی در نوروز 2 سال پیش (بیست و پنجم اسفندماه 1394 تا پانزدهم فروردین 1395) به ترتیب چهار میلیون و 385 هزار و 220 نفر و سه میلیون و 63 هزار و 60 نفر بود.

پارسال از بیست و پنجم اسفندماه 1395 تا پانزدهم فروردین 1396، این میزان در بخش مسافری به سه میلیون و 969 هزار و 530 نفر رسید و در مورد گردشگران، 2 میلیون و 214 هزار و 896 نفر ثبت شد.