۰ نفر

افتتاح فاز نخست پروژه ریلی ایران و آذربایجان

۹ فروردین ۱۳۹۷، ۱۲:۲۳
کد خبر: 260761
افتتاح فاز نخست پروژه ریلی ایران و آذربایجان

فاز نخست پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان و پایانه آن، با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان آستارا در غرب استان گیلان افتتاح شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، استاندار گیلان روز سه شنبه در آئین افتتاح این طرح ملی گفت: این راه آهن پیوند ایران و جمهوری آذربایجان را آهنین و روابط تجاری دو کشور را به تناسب روابط فرهنگی و اجتماعی آنها گسترده تر خواهد کرد.

مصطفی سالاری افزود: این خط ریلی با توافق رئیسان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و با تلاش عوامل راه آهن دو کشور اجرا شد و جمهوری آذربایجان، 50 درصد هزینه های مالی احداث راه آهن رشت - آستارا را نیز تقبل خواهد کرد و فردا (چهارشنبه) توافقنامه آن در باکو توسط مسئولان دو کشور امضا می شود.

وی اظهار کرد: اتصال خط آهن آستارا - آستارا به کشورهای اروپایی، تحول بزرگی در منطقه ایجاد می کند و در کنار حمل و نقل، صادرات و واردات کالا باید در حوزه های بسته بندی، توزیع کالا و خدمات لجستیک نیز مشاغل جدیدی ایجاد شود.

وی ادامه داد: آغاز عملیات طرح راه آهن رشت - آستارا را به صورت جدی پیگیری می کنیم و با تکمیل این قطعه، کریدور ریلی شمال و جنوب ایران فعال خواهد شد.

بهره برداری از پایانه خط آهن آستارا - آستارا و آغاز عملیات ساخت پایانه غلات در محدوده 60 هکتاری بارانداز راه آهن آستارا با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری آذربایجان و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت حمل و نقل ایران از بخش های دیگر این آئین بود.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 1395 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی متعهد شده بودند و سال گذشته با تحقق آن، قطارهای جمهوری آذربایجان و روسیه، عبور آزمایشی خود را از این مسیر تجربه کردند و در آینده با اتصال آن به راه آهن رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران تکمیل خواهد شد.

بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خاکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.