۰ نفر

راه‌آهن قزوین - رشت تابستان امسال افتتاح می‌شود

۷ فروردین ۱۳۹۷، ۲۲:۴۹
کد خبر: 260542
راه‌آهن قزوین - رشت تابستان امسال افتتاح می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: خط آهن قزوین - رشت و رشت - آستارا در مسیر کریدور ریلی شمال - جنوب کشور در حال اجراست و قطعه قزوین - رشت، تابستان امسال به بهره برداری می رسد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، خیرالله خادمی روز سه شنبه در مراسم افتتاح مرحله نخست اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان در شهرستان آستارا در غرب استان گیلان افزود: در خط آهن قزوین - رشت، 28 کیلومتر تونل، 9 کیلومتر پل بزرگ و 20 میلیون متر مکعب خاک برداری و خاک ریزی انجام شده و تا اواسط اردیبهشت امسال، 164 کیلومتر آن ریل گذاری خواهد شد.

وی بیان کرد: مقدمات عملیات اجرایی ریل رشت - آستارا فراهم شده و با توافق مالی ایران و جمهوری آذربایجان آغاز خواهد شد و با اتصال راه آهن قزوین - رشت - آستارا، مسافت حمل کالا در کریدور شمال جنوب از 16 هزار به 9 هزار کیلومتر، زمان حمل کالا از 45 به 25 روز و هزینه حمل و نقل تا 40 درصد کاهش می یابد.

خادمی اظهار کرد: 13 هزار کیلومتر راه آهن در کشور دایر و توسعه شبکه ریلی از اولویت های دولت است و سه هزار و 410 کیلومتر ریل گذاری در حال اجرا و مطالعات پنج هزار کیلومتر راه آهن جدید نیز در حال انجام است.

مرحله نخست پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای آذربایجان و پایانه آن، امروز با حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان آستارا در غرب استان گیلان افتتاح شد.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 1395 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی متعهد شده بودند و سال گذشته با تحقق آن، قطارهای جمهوری آذربایجان و روسیه، عبور آزمایشی خود را از این مسیر تجربه کردند و در آینده با اتصال آن به راه آهن رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران تکمیل خواهد شد.

بندر مرزی آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خاکی و 15 کیلومتر مرز آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است.