۰ نفر

پایان قیمت‌گذاری دستوری سنگ آهن

۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۱۹:۵۱
کد خبر: 255611
پایان قیمت‌گذاری دستوری سنگ آهن

عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن از پایان قیمتگذاری دستوری سنگ‌آهن خبر داد و گفت: فولادی‌ها خواستار افزایش شفافیت هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، قدیر قیافه گفت: کشف قیمت منصفانه و خروج از شرایط یک طرفه ای که بر اساس آن قیمت پایه محصول نیم ساخته، ملاک نرخ گذاری دستوری بود تا از این پس روند قیمت ها برگرفته از نرخ های جهانی تعیین شود؛ زیرا در برنامه های توسعه ای کشور نیز تحقق این امر دنبال می‌شود که در اقتصاد، قیمت ها  واقعی شده و با نزدیک تر شدن به قیمت های جهانی بتوان در صحنه بین المللی حضور پیدا کرده و رقابت نماییم.

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن افزود: طی سال های گذشته جلسات متعددی برای فعالان حوزه سنگ آهن برگزار شد تا فعالان این بخش با کارکردهای بورس کالا در کشف واقعی قیمت و عرضه عادلانه سنگ آهن در بستر بورس کالا و در رینگ داخلی و صادراتی آشنا شوند. چرا که انجمن به عرضه همه محصولات زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا به عنوان راه حل پیشرو در حوزه های مختلف اعتقاد دارد.

وی تصریح کرد: همچنین بمنظور اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر،اجرائی شدن آن توسط انجمن بصورت مجدانه پیگیری شد و در همین رابطه، در بندی از این آیین نامه به عرضه محصولات در رینگ داخلی بورس کالا تاکید شده تا در صورتی که پس از سه بار عرضه محصول در رینگ داخلی بورس برای کالا مشتری وجود نداشت، مجوز صادرات آن صادر شود.

قیافه در بیان مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار کرد: اولین اتفاق مثبتی که در عرضه محصولات سنگ آهنی و سایر محصولات زنجیره ارزش تولید در بورس کالا وجود دارد، کشف قیمت واقعی و منصفانه است. همچنین با توجه به سازوکارهای موجود در بورس کالا مکانیسم تسویه معاملات برای فروش های انجام شده در رینگ داخلی و صادراتی بورس کالا، عرضه کنندگان می توانند در سریع ترین زمان ممکن وجه ناشی از ارزش کالای فروخته شده خود را دریافت کنند؛ وناچار به تحمل ماه ها و حتی بیش از یکسال زمان نخواهند شد تا بتوانند مطالبات خود را دریافت کنند که درگذشته از همین منظر متحمل خسارت های مالی فراوانی  شده اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق توافقات به عمل آمده با بورس کالا مقرر شد تا کسری از قیمت های جهانی منهای هزینه های مترتب بر صادرات محصول برای قیمت پایه سنگ آهن جهت عرضه در رینگ داخلی تعیین شود که تحقق این امر در شفافیت قیمت ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، تحقق این امر به تامین مالی فروشندگان سنگ آهن که خود تولیدکننده هستند، کمک کرده و برای تامین مالی ادامه و تکمیل پروژه های آنها بسیار موثر خواهد بود. چرا که اگر تولیدکننده نتواند پول خود را از مشتریانش دریافت کند ناچار به دریافت تسهیلات از بانک ها با نرخ سودهای قابل توجه می شود و دریافت تسهیلات ارزی نیز نرخ هزینه سرمایه گذاری را برای صنایع و تولیدکنندگان بالا می برد.

وی پذیرش گندله و کنسانتره سنگ آهن را اتفاقی مبارک برای این حوزه دانست و گفت: امیدواریم سایر تولیدکنندگان و دیگر حلقه های ارزش تولید فولاد هم محصولات خود را در بورس عرضه کنند تا اقتصاد از قیمت گذاری دستوری و دولتی که مبتنی بر الگویی نامناسب است، فاصله بگیریم و به سمت ایجاد بازارهای رقابتی و شفاف حرکت کنیم.

این عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن با بیان اینکه تولیدکنندگان صنایع بالادستی و پایین دستی زنجیره فولاد خواستار ایجاد شفافیت و توسعه رقابت پذیری عادلانه هستند، در بیان عکس العمل های احتمالی در خصوص عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: در آغاز ورود سنگ آهن به بورس کالا، این احتمال وجود دارد که با مقاومت هایی نیز همراه باشد؛ ولی نکته حائز اهمیت این است که وقتی ویژگی های عرضه یک کالا در بورس برای فعالان آن حوزه روشن شود، همگی از این اقدام استقبال می کنند.

قیافه تاکید کرد: برای رسیدن به اثرات مثبت ناشی از عرضه محصولات در بورس کالا باید فعالان حوزه تولید فولاد از ابتدا تا انتهای زنجیره جهت توسعه فعالیت ها و همینطور صنایع تحت امر خود به بورس کمک کنند تا همگی از نتایج آن منتفع شوند