۰ نفر

استاندار تهران مطرح کرد:

خام‌‌فروشی در معادن ممنوع/ آغاز فعالیت شورای معادن استان تهران

۱۱ بهمن ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 249031
خام‌‌فروشی در معادن ممنوع/ آغاز فعالیت شورای معادن استان تهران

استاندار تهران گفت: خام فروشی در معادن ممنوع است با توجه به صنایع تبدیلی در حوزه معادن باید محصولات را فرآوری و ارزش افزوده ایجاد کرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ محمدحسین مقیمی امروز در نخستین جلسه شورای معادن استان تهران که با حضور اعضاء شورا برگزار شد، اظهار داشت: باید این شورا در زمینه معادن، صنایع معدنی و صادرات محصولات معدنی موفق عمل کند تا بی‌نیاز از واردات محصولات شویم.

وی افزود: معدن جزو سرمایه‌های ملی است از این رو حفظ، حراست و نگهداری آن ضرورت زیادی دارد.

مقیمی تاکید کرد: امروزه با توجه به حجم کارشناسان و زمینه برای توسعه بخش معدن فراهم است البته محدودیت‌هایی به ویژه در زمینه موانع محیط‌زیستی وجود دارد که باید به آن اهمیت داد.

وی با اشاره به لزوم شناخت معادن کشور، عنوان کرد: باید برای اکتشاف هزینه کنیم تا به شناخت بهتری از معادن برسیم در استان تهران نیز می‌توان کار اکتشافی خوبی انجام داد.

استاندار تهران بیان کرد: در کنار معادن شن و ماسه بهره‌برداری از معادن جدید نیز ضرورت دارد، همچنین پشتیبانی از معدن‌کاران و کسانی که در این بخش‌ها کار می‌کنند نیز اهمیت بسیار دارد.

مقیمی با تاکید بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی در حوزه معدن، گفت: صنایع تبدیلی در حوزه معادن باید مورد توجه قرار گیرد تا خام ‌فروشی صورت نگیرد چرا که محصول فرآوری شده معدن ارزش افزوده زیادی دارد.

استاندار تهران تاکید کرد: حتی می توان زمینه صادرات محصولات معدنی را نیز فراهم کرد تا محصولات معدنی به بخش تأثیرگذاری در اقتصاد کشور تبدیل شود.

مقیمی در پایان هدف اصلی برگزاری شورا در بخش معدن استان را ایجاد زمینه اشتغالزایی و افزایش درآمد مردم دانست.

شورای معادن استان تهران فعال می‌شود

در ادامه جلسه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به مصوب قانون ششم توسعه مبنی بر تشکیل شورای معادن در استان ها، اظهار داشت: دولت مکلف است به منظور توسعه صنایع معدنی، شورای معادن را تشکیل دهد.

یداللّه صادقی افزود: در برنامه ششم توسعه 42 مورد وظیفه مصوب شده که در چارچوب آن مبادرت به بررسی مواردی در راستای تسهیل موانع کسب و کار در حوزه معادن کرده‌ایم تا وضعیت معدن در استان به مرحله مناسبی ارتقاء پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری و تعامل اعضای شورا ضمن زمینه‌سازی جهت توسعه و پیشرفت صنایع استان، اقدام جدی در زمینه تولید، فرآوری و صادرات محصولات بخش معدن نیز انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به لزوم ارائه برنامه مدون در زمینه معادن استان تهران گفت: لازمه رسیدن به اهداف موردنظر تدوین برنامه‌‌‌ای با عنوان برنامه معادن استان تهران است که وظایف همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده باشد.

تهیه سند راه معادن استان تهران

همچنین رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این جلسه با اشاره به ضرورت تهیه سند راه برای معادن استان تهران، اظهار داشت: لازمه رسیدن به اهداف موردنظر در توسعه معادن استان تهران تدوین برنامه‌‌‌ای با عنوان برنامه معادن استان است که وظایف همه دستگاه‌ها در آن مشخص شده باشد.

عمت‌اللّه ترکی دغدغه و نگرانی همه دستگاه‌ها از جمله محیط‌زیست، منابع طبیعی و معدن به حق دانست و افزود: در همین راستا یکی از وظایف شورا این است که وضعیت معادن استان را مشخص کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف تعیین شده بهتر است؛ برنامه کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت تهیه شود تا مبنای تصمیم قرار گیرد و به عنوان برنامه معادن استان تهران به همه دستگاه‌ها ابلاغ و وظایف هر یک از آن‌ها را به مشخص شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران بیان کرد: بخشی از مشکلات منابع طبیعی  به علت نبود برنامه‌های میان دستگاهی به وجود آمده است، که امید است با تدوین این برنامه بتوان وظایف هر یک از دستگاه‌ها را در چارچوبی خاص تهیه و راهکارهای تعاملی میان آ‌ن‌ها را مشخص کرد.

ترکی در پایان تاکید کرد: اگر سند راه معادن استان تهران ارائه شود از سال 97 می‌توان آن را به برنامه کاری تبدیل کرد از اینرو انتظار داریم تا در جلسه بعد این سند راه تهیه و به تصویب اعضاء برسد.