۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

در صدور کارت‌های بازرگانی نظارت کافی نشده است/ احتمال بازنگری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

۱۹ دی ۱۳۹۶، ۹:۴۱
کد خبر: 243404
در صدور کارت‌های بازرگانی نظارت کافی نشده است/ احتمال بازنگری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نظارت ناکافی در صدور کارت‌های بازرگانی گفت: اگر در نظام مالیاتى و تامین اجتماعى فشار سنگین باشد فعالان اقتصادى نمی‌توانند در راستاى درست فعالیت کنند و روى به سمت سایر کارت‌ها می‌آورند.

مجتبی خسروتاج  در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره نهاد‌هایی که در صدور کارت بازرگانى مسئول اند خاطرنشان کرد: هم اتاق بازرگانى که مسئولیت تشکیل پرونده و کنترل ضوابط را به عهده دارد و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت استان‌ها که در نهایت کارت‌های بازرگانی را تایید مى‌کنند مسئولیت کارت‌های بازرگانی را به عهده دارند.

وی روی آوری افراد به کارت بازرگانی دیگران را با وجود فشارهای مالی طبیعی دانست و تصریح کرد: زمانى که نظام‌هاى مالیاتى و تامین اجتماعى، هزینه‌هایى را براى فعالان اقتصادى به بار مى‌آورند موجباتى را ایجاد مى‌کنند که افراد بخواهند از زیر بار این هزینه‌ها خارج شوند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلات کارت‌های بازرگانی افزود: در صدور کارت‌هاى بازرگانى بى دقتى شده و ما نمى‌توانیم آیین نامه‌ها را عوض کنیم و این مشکل اساسی کارت‌های بازرگانی است اما پیشنهاد اصلاحات آن را به کمیسیون‌ها داده ایم.

خسروتاج سخت‌گیری در صدور کارت‌های بازرگانی را مانع فعالی شرکت‌های جدید دانست و گفت: وقتى مى‌گوییم تعداد شرکت‌هاى بازرگانى کشور کم است باید فرصتى از طریق آموزش ایجاد کنیم تا زمینه فعالیت شرکت‌هاى جدید فراهم شود اما با سخت گیرى در صدور کارت‌ها مانع از فعالیت نسل جدید مى‌شویم.

او با اشاره به این که دقت در اجرای ضوابط الزامی است توضیح داد: اگر با همان ضوابطى که وجود داشت نظارت خود را در اجرا بالا مى‌بردیم افراد بى ربط نمى‌توانستند کارت بازرگانى بگیرند بنابراین ضمن اینکه اصلاحات در ضوابط موجود الزامى‌است اما دقت در اجراى آن مهم تر می‌باشد.

خسروتاج با اشاره به ابطال هزار کارت بازرگانی تا الان تصریح کرد: در طى سه سال گذشته به اتاق‌هاى بازرگانى و صنعت و معدن در جهت پالایش کارت‌ها تذکر داده ایم و افرادى که کارت‌هایشان مطابق ضوابط نیست، ابطال می‌گردد.

او در پایان وجود کارت‌های بازرگانى یک بار مصرف را تکذیب کرد و گفت: اگرچه افراد مى‌توانند حق وکالت استفاده از کارت خود را به شخص دیگرى دهند اما مسئولیت آن را نیز خودشان به عهده دارند.

احتمال بازنگری تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تا دو ماه آینده

مجتبی خسروتاج درباره تعرفه‌های جدید به ویژه در مورد خودروهای هیبریدی اظهار کرد: این تعرفه‌ها توسط متخصصان و اهل فن تعیین شده است.

وی افزود: دولت معتقد است باید برای کاهش آلودگی هوا اقدامات جدی انجام شود و در این راستا استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی کاهش یابد.

خسروتاج با اشاره به تغییر تعرفه‌ها هر دوسال یک‌بار خاطرنشان کرد: همانطور که وزیر صنعت اعلام کرده سعی داریم به سمتی حرکت کنیم که تعرفه‌ها دوسال یک‌بار تغییر کند تا فعالان بخش خصوصی با ثبات در شرایط بتوانند به فعالیت بپردازند.

 او در پایان با بیان این‌که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از خودروهای با سوخت فسیلی پایین‌تر است اضافه کرد: کمیسیون ماده ١ پایان سال برگزار می‌شود و در صورتی که کارشناسان نسبت به تعرفه خودروهای هیبریدی انتقاد داشته باشند این موضوع در این کمیسیون مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.