۰ نفر

وزارت صنعت:

صدور مجوز اکتشاف ذخیره معدنی بیش از ۲۶۳میلیون تنی

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۵:۵۱
کد خبر: 241865
صدور مجوز اکتشاف ذخیره معدنی بیش از ۲۶۳میلیون تنی

وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دوره هفت ماهه 96 (منتهی به مهرماه) تعداد 294 فقره مجوز گواهی کشف با تناژ ذخیره قطعی افزون بر 263 میلیون تن را صادر کرد.

بر پایه جدول آماری وزارتخانه یاد شده، هزینه عملیات اکتشافی ذخایر مزبور بیش از 331 میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا ، جمهوری اسلامی ایران دارای حدود 60 میلیارد تن ذخیره اکتشافی است که حدود 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

بررسی عملکرد استانهای کشور از نظر تعداد مجوز گواهی کشف نشان می دهد که به ترتیب یزد، خراسان رضوی و اصفهان به همراه فارس ( مشترک) رتبه های اول تا سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

همچنین استانهای گیلان و بوشهر (مشترک) با صدور یک مجوز و کهگیلویه و بویر احمد با 2 فقره جواز کمترین سهم را در این ارتباط داشتند .

براساس آمارهای بین المللی ایران از نظر ذخیره اکتشافی در بین کشورهای جهان رتبه چهاردهم را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، از لحاظ تناژ ذخیره قطعی نیز استان فارس با بیش از 50 میلیون و 21 هزار تن ، آذربایجان شرقی با افزون بر 29 میلیون و 47 هزار تن و چهارمحال و بختیاری با بیش از 15 میلیون و 653 هزار تن به ترتیب بیشترین سهم را در این زمینه داشتند.

همچنین استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام و جنوب استان کرمان به ترتیب با 487 هزار تن، 682 هزارتن و بیش از یک میلیون و 471 هزار تن کمترین ذخیره قطعی معدنی را در مجوزهای صادره در دوره این گزارش داشتند.

ایران با 68 نوع ماده معدنی اکتشافی در بین کشورهای جهان از لحاظ تنوع ذخیره معدنی رتبه دهم را داراست.

سهم بخش معدن کشورمان در تولید ناخالص داخلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت 1.1 درصد اعلام شده و ارزش همین بخش در تولید ناخالص داخلی در صورت فراوری به 6.5 درصد می رسد.

متخصصان تاکید دارند، ارزش اصلی در بخش معدن بعد از استخراج ماده معدنی و در مرحله فراوری صورت می گیرد.

اکنون در ایران آن قسمت از معادن که مطالعات اولیه روی آنها صورت گرفته تا رسیدن به مرحله استخراج، یک روال و مدت زمان پنج تا 6 ساله لازم دارد، به ویژه در معادن فلزی، زیرا در معادن فلزی غیر آهنی مثل مس، روی، سرب به علت داشتن شرایط مخصوص ایجاد معدن و استخراج ماده معدنی زمان بر است.

معادن سنگ آهن در مدت زمان مورد نیاز از اکتشاف تا استخراج در حدود سه تا چهار سال برآورد می شود.

پیش از این جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امروز از محل مطالعه پهنه های اکتشافی حدود 400 آنومالی معدنی (ذخیره معدنی) شناسایی شده که از این رقم مناطق جزء مناطق امید بخش ذخایر فلزی هستند که برای تاسیس معادن جدید باید بررسی بیستر همراه با حفاری در آن مناطق صورت گیرد.