۰ نفر

سبقت نوظهورها در تولید صنعتی جهان

۲۸ آذر ۱۳۹۶، ۹:۲۰
کد خبر: 238681
سبقت نوظهورها در تولید صنعتی جهان

آمارهای جدید از تولیدات صنعتی جهان در سومین فصل سال ۲۰۱۷ از رشد ۵/ ۴ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد؛ این میزان رشد بالاتر از متوسط رشد تولید در سال ۲۰۱۶ (۱/ ۲ درصد) است. این آمار نشان‌دهنده تداوم شتاب رشد ارزش افزوده تولیدات صنعتی در جهان است.

کارنامه صنعتی جهان همچنین نشان دهنده آن است که در مدت زمان مذکور رشد تولیدات صنعتی در کشورهای در حال توسعه و نوظهور بالاتر از اقتصادهای توسعه بوده است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، در سومین فصل سال ۲۰۱۷، تولیدات صنعتی در کشورهای در حال توسعه و نوظهور نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد معادل ۲/ ۶ درصدی داشته و رشد تولیدات صنعتی در اقتصادهای توسعه یافته نیز معادل ۱/ ۳ درصد بوده است.

تولیدات صنعتی جهان

ارزیابی‌های صورت گرفته از سهم کشورها از ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان نیز بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی کشورهای صنعتی توسعه یافته حدود ۶۳ درصد و کشورهای در حال توسعه و نوظهور صنعتی نیز تقریبا ۳۷ درصد از ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان را به خود اختصاص داده‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، از سوی دیگر، ارزیابی‌های صورت گرفته نشان دهنده آن است که در میان کشورهای در حال توسعه و نوظهور صنعتی، کشور چین سهم ۱۹ درصدی از ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان را به خود اختصاص داده و سهم اقتصادهای نوظهور صنعتی نیز در مدت زمان مذکور ۱۶ درصد بوده است. اما سهم سایر کشورهای در حال توسعه نیز از ارزش افزوده تولیدات صنعتی جهان برابر با ۲ درصد ثبت شده است.

براساس گزارش منتشر شده، همچنین در سومین فصل سال ۲۰۱۷ تولید صنعتی جهان در تمامی گروه‌های صنعتی (۲۳ گروه) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ با رشد مثبت همراه بوده است و رشدی ۵/ ۴ درصدی داشته است. گزارش منتشر شده بیانگر آن است که در مدت زمان مذکور و از میان تمام گروه‌های صنعتی ارزیابی شده گروه‌های «کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری»، «ماشین‌آلات و تجهیزات»، «محصولات اصلی دارویی»، «تجهیزات الکتریکی» و «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» بیشترین رشد تولید صنعتی در جهان را تجربه کرده‌اند. براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مذکور بیشترین رشد تولید صنعتی جهان به گروه «کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری» با رشد ۳/ ۸ درصدی اختصاص داشته است و گروه «ماشین‌آلات و تجهیزات» نیز با رشد ۸ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. رشد تولید «محصولات اصلی دارویی» نیز در این مدت برابر با ۷/ ۶ درصد بوده و گروه «تجهیزات الکتریکی» نیز رشد تولید ۱/ ۶ درصدی را در میان محصولات صنعتی ثبت کرده است. اما «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» نیز در این مدت رشد تولید ۹/ ۵ درصدی داشته‌اند. اما در میان ۲۳ گروه صنعتی ارزیابی شده کمترین رشد نیز به صنعت «چاپ» و «سایر تولیدات صنعتی» اختصاص داشته است. در مدت زمان مذکور صنعت «چاپ» رشد معادل ۱/ ۱ درصدی را ثبت کرده و در «سایر تولیدات صنعتی» رشد یک درصدی ثبت شده است.

رشد تولیدات صنعتی به تفکیک

 از سوی دیگر، براساس گزارش منتشر شده در فصل سوم سال ۲۰۱۷، تولید در کشورهای در حال توسعه و نوظهور در تمامی گروهای صنعتی با رشد مثبت نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است. این در حالی است که در اقتصادهای توسعه یافته تولید در برخی از رشته‌ها افت داشته است. ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که در کشورهای در حال توسعه و نوظهور، گروه‌های «کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری»، «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین رشد تولید را داشته‌اند. رشد گروه «کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و نوری» در دوره زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۱۳ درصد بوده، این رشد برای «وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر» نیز ۴/ ۱۱ درصد ثبت شده و «ماشین‌آلات و تجهیزات» نیز در این دوره زمانی رشدی ۷/ ۱۰ درصدی داشته‌اند.

اما ارزیابی کارنامه اقتصادهای توسعه یافته نیز بیانگر آن است که بیشترین رشد تولید در این کشورها به گروه‌های «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «محصولات اصلی و دارویی» اختصاص داشته است. رشد گروه «ماشین‌آلات و تجهیزات» در فصل سوم سال ۲۰۱۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل در کشورهای توسعه یافته ۶/ ۶ درصد ثبت شده و گروه «محصولات اصلی و دارویی» نیز در این دوره زمانی رشدی ۱/ ۵ درصدی داشته است. اما در اقتصادی توسعه یافته و در میان تولیدات صنعتی «محصولات تنباکو»، «پوشاک»، «چاپ»، «چرم و محصولات مربوطه»، «سایر تجهیزات حمل و نقل» و «سایر تولیدات صنعتی» تنها گروه‌های هستند که در دوره زمانی مذکور رشد منفی داشته‌اند که این امر بیانگر آن است که از میان ۲۳ گروه ارزیابی شده در اقتصادهای توسعه یافته ۶ گروه رشد منفی را تجربه کرده‌اند.

وضعیت تولید ایران

از سوی دیگر، گزارش منتشر شده از وضعیت تولید در نیمسال اول سال ۹۶ در ایران نیز بیانگر آن است که از میان ۵۶ محصول منتخب در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۴۲ محصول رشد مثبت را تجربه کردند. از میان ۳۰ کالای منتخب صنعتی، ۲۲ محصول رشد تولید و ۸ محصول نیز افت تولید را ثبت کرده‌اند. آمار اعلام شده همچنین از بازگشت رونق تولید به محصولات منتخب «معدنی و صنایع معدنی» حکایت دارد. این گروه سال گذشته را با افت تولید در بیشتر محصولات منتخب سپری کرد و حال با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت از مجموع ۱۳ محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی، در مجموع ۸ محصول رشد تولید را در مدت زمان مذکور ثبت کرده‌اند و با این شرایط می‌توان گفت این گروه نیز پس از طی کردن یک دوره طولانی رکود، توانسته به دوران رونق بازگردد. اما بررسی جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تولید کالاهای «منتخب شیمیایی و پتروشیمی» در نیمه نخست سال جاری در بهترین شرایط قرار داشته؛ به‌طوری که از میان ۱۳ کالای مورد ارزیابی، ۱۲ کالا رشد مثبت را ثبت کرده‌اند. در نیمه نخست سال جاری، «کمباین»، «اتوبوس و مینی‌بوس و ون»، «ماشین لباسشویی»، «دوده» و «انواع کاغذ» بیشترین رشد تولید را در گروه صنعت ثبت کرده‌اند. از میان محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی «شیشه جام»، «چینی بهداشتی»، «کنسانتره زغال‌سنگ»، «کاشی» و «محصولات فولادی» بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. در بخش کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی از میان ۱۳ محصول، در مجموع ۱۲ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند که در این میان ۹ محصول پلیمری و سه محصول شیمیایی رشد تولید داشته‌اند.