۰ نفر

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

کاهش صادرات با هدف تامین تقاضای داخلی/ افزایش تعرفه از سوی اتحادیه اروپا فقط مربوط به ایران نیست

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶
کد خبر: 237543
کاهش صادرات با هدف تامین تقاضای داخلی/ افزایش تعرفه از سوی اتحادیه اروپا فقط مربوط به ایران نیست

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با بیان اینکه کاهش صادرات با هدف پوشش تقاضای داخلی صورت گرفته است، گفت: افزایش تعرفه از سوی اتحادیه اروپا فقط مربوط به ایران نیست و اروپا برای کلیه صادرکنندگان ورق تعرفه تعیین کرده است.

اقتصاد آنلاین - سمانه برمخ‌شاد؛ بهرام سبحانی در نشست خبری که در حاشیه بازدید خبرنگاران از مجتمع فولاد مبارکه برگزار شد، درباره مشکلات فولاد مبارکه در بازار اروپا و تعیین تعرفه برای صادرات اظهار کرد: این تعرفه‌ها فقط مربوط به ایران نیست و اروپا برای کلیه صادرکنندگان ورق تعرفه تعیین کرده است.

او ادامه داد: 10 شرکت به اتحادیه اروپا ورق صادر می‌کنند که برای همه این شرکت‌ها تعرفه تعیین شده است، البته تعرفه‌ها متفاوت است به عنوان مثال در روسیه 96 یورو به ازای هر تن تعرفه تعیین شده است، که این رقم برای فولاد مبارکه 57 یورو تعیین شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه بحث دامپینگ مطرح نیست، تاکید کرد: ما بازارهای متعددی داریم و می‌توانیم مشتریانمان را جایگزین کنیم، ضمن اینکه تعرفه اروپا فقط مربوط به نورد گرم است از سوی دیگر با توجه به اینکه این تعرفه به درخواست انجمن تولید کنندگان اروپا صورت گرفته به معنای آن است که آنها به دنبال افزایش قیمت بودند.

  کاهش صادرات با هدف پوشش بازار داخلی

سبحانی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل بالا بودن تقاضا در بازار داخلی، عرضه محصولات در بازار داخلی افزایش یافته است، تصریح کرد: فروش داخلی طی هشت ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 95، 32 درصد افزایش و میزان صادرات نیز طی این مدت 42 درصد کاهش یافته است.

او ادامه داد: با افزایش قیمت‌های جهانی، تقاضای داخلی برای محصولات ما رشد چشمگیری داشت و با توجه به اینکه تامین بازار داخلی از اولویت های اصلی فولاد مبارکه است، میزان صادرات را کاهش دادیم تا بتوانیم رشد تقاضای داخلی را تامین کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در ادامه  درباره جغرافیای صادراتی این شرکت اظهار کرد: طی هشت ماهه سال جاری 15 درصد محصولات به اروپا، 38 درصد به خاورمیانه، 44 درصد به خاوردور و 3 درصد نیز به آفریقا صادر شده است این در حالی است که در سال گذشته اروپا سهم 49 درصدی و خاور دور سهم 44 درصدی را به خود اختصاص دادند.

سبحانی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم 20درصدی است، اظهار کرد: فولاد مبارکه اصفهان با 12 میلیون تن تولید، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان شناخته می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید در گروه فولاد مبارکه 10.3 میلیون تن است، گفت: البته برنامه ریزی شده که تا 1404 تولید این مجتمع به 25 میلیون تن برسد.

سرمایه گذاری 60 هزار میلیارد ریالی طی چهار سال

او با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته 60 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده، افزود: بالاترین میزان سرمایه گذاری مربوط به گندله و کنستانتره سنگان با رقمی معادل 20 هزار میلیارد ریال بوده است.

سبحانی با اشاره به صرفه جویی صورت گرفته در این شرکت گفت: روند بومی سازی در این شرکت از ابتدای سال 81 آغاز و تا به امروز بیش از 22 هزار  میلیارد ریال صرفه‌جویی ریالی قطعات و تجهیزات انجام شده که به نسبت سال ابتدایی این شاخص‌گیری، 114 درصد رشد داشته ایم.

ایجاد اشتغال مستقیم برای 2 هزار نفر

 مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه این نشست خبری به طرح‌های توسعه بهره برداری شده گروه فولاد مبارکه اشاره و تاکید کرد: بهره برداری از گندله سازی سنگان با ظرفیت 5 میلیون تن در سال، بهره برداری از واحد سولفور زدایی، ارتقاء ظرفیت تولید فولاد مبارکه به 7.2 میلیون تن تختال و .... موجب ایجاد اشتغال مستفیم برای 2 هزار نفر شده است.

کاهش چشمگیر مصرف آب

سبحانی همچنین به کاهش مصرف آب در گروه فرولاد مبارکه اشاره و اظهار کرد: با سرمایه گذاری در تصفیه و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید، میزان مصرف آب کدر گروه فولاد مبارکه کاهش یافته به طوری که سهم فولاد مبارکه از آب زاینده رود 1.5 درصد است.

نوسان اندک قیمت فولاد در سال آینده

او با تاکید بر اینکه  تا سال 2025 تقاضای فولاد در جهان رو به افزایش خواهد بود، گفت: پیش بینی شده که میزان تقاضا از 1.7 میلیارد تن به 2 میلیارد تن برسد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان به عوامل تاثیر گذار بر قیمت جهانی فولاد اشاره رو اظهار کرد: عوامل بسیاری از جمله قیمت نفت و میزان تقاضا بر قیمت جهانی فولاد موثر است و با در نظر گرفتن این موارد به نظر می رسد قیمت جهانی فولاد در سال آینده میلادی تغییرات اندک داشته و نوسان زیادی نداشته باشد.

 به گفته سبحانی در گزارش های سه ماهه که به سازمان بورس ارائه شده، فولاد مبارکه دارای تعدیل مثبت بوده و گزارش بعدی نیز با تعدیل مثبت همراه خواهد بود.