۰ نفر

صادرات ۲۸ میلیارد دلار مواد غیرنفتی

۱۰ آذر ۱۳۹۶، ۲۲:۱۶
کد خبر: 235026
صادرات ۲۸ میلیارد دلار مواد غیرنفتی

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کاهش صادرات مواد غیرنفتی نسبت به زمان مشابه در سال گذشته گفت: ایران در هشت ماهه امسال ۲۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته است.

محسن صالحی‌نیا با حضور در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادر کنندگان برتر استان یزد در سال 96 با اشاره به جایگاه یزد در بخش صنعت، اظهار کرد: استان یزد در حوزه صادرات مواد غیر نفتی هم جزو استان‌های برتر کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که در هشت ماهه امسال بیش از 28 میلیارد دلار انواع مواد غیر نقتی با وزن حجمی 87 میلیون تن صادر شده است، افزود: محموله های صادر شده از لحاظ ارزشی 15 و به لحاظ حجمی 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که بخش اعظمی از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی است، گفت: صادرات هشت ماهه امسال، 32 میلیارد دلار به میزان 23.5 میلیون تن بوده است.

صالحی نیا با اشاره به این‌که در سه محور باید از صادرات حمایت کنیم، تصریح کرد: «گسترش و حمایت از تولید رقابتی و صادرات گرا»، «کاهش هزینه‌های مربوط به واحدهای صادرات گرا» و «سیاست‌های دیپلماسی کشور در مواردی همچون تأمین اعتبار خریدار و فروشنده، توافق‌نامه‌های تجاری دو جانبه به منظور حمایت از کالاهای صادراتی و باز شدن مسیر دریافت و پرداخت بین بانک‌های داخل و خارج کشور» سه محور اصلی هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق دستورالعملی که صادر شده است سازمان‌های صنعت معدن تجارت استان‌ها نباید از واحدهای تولیدی مشکل‌دار عبور کنند و باید تا حد ممکن مشکلات آن‌ها رفع شود.

وی با اشاره به این‌که در سال جاری در خصوص 3200 ردیف تعرفه کالا در جهت حمایت از تولید داخلی، واردات آن‌ها با ارز مبادله‌ای ممنوع شده است، گفت: پایش واردات و مدیریت آن می‌تواند کمک بسیار خوبی به تولید و صادرات باشد.

صالحی‌نیا بیان کرد: حتی به منظور حمایت بیشتر برای بعضی از تعرفه‌ها، محدودیت‌های موقت و زمانی تعیین شده است تا نسبت به اینکه در هر برهه زمانی به تولید و صادرات آسیب می‌رسانند یا نه، واردات آن‌ها ممنوع و یا آزاد شود.

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان، تأکید کرد: یکی از مواردی که هنوز چارچوب مطلوب و مشخصی ندارد نوسازی و بازسازی و استفاده از تکنولوژی در واحدهای تولیدی است که می‌تواند در انجام روند کار آن‌ها سهولت ایجاد کند.