۰ نفر

وزیر صنعت در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران:

امکان ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور توسط بخش خصوصی و حمایت دولت/ نظام بانکی نیازمند افزایش سرمایه جهت اعطای تسهیلات تولیدی است

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۶
کد خبر: 226854
امکان ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور توسط بخش خصوصی و حمایت دولت/ نظام بانکی نیازمند افزایش سرمایه جهت اعطای تسهیلات تولیدی است

وزیر صنعت حل مشکلات بخش تولید و صنعت را نیازمند همکاری بخش دولتی و خصوصی عنوان کرد و از اتاق بازرگانی خواست تا با بررسی و حل مشکلات واحدهای تولیدی مانع از نابودی این واحدها شود.

اقتصاد آنلاین - حمیده قاسمی؛ محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن تجارت که امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی شرکت کرده بود، پس از شنیدن مشکلات و درد و دل‌های فعالان بخش صنعت و کشاورزی گفت: اگر بپرسند اولین و مهمترین مشکل صادرات چیست، می‌گوییم عزم ملی برای حمایت از صادرات است. همچنین برای تولید نیز باید همین را گفت. چرا که راه حل حفظ استقلال و قدرت کشور در سطح ملی و بین المللی افزایش توان بخش تولیدی است. به همین دلیل است که امروز حضور من در این جا به معنای دست همکاری دولت به سوی پارلمان بخش خصوصی است.

وی ضمن تاکید بر این که همواره در تلاش برای شنیدن مشکلات و اعتراض‌های بخش خصوصی بدون حب و بغض است گفت: ما باید به نحوی فعالیت کنیم که اعتراضی به کار ما وارد نباشد و اگر اعتراضی وارد بود آن را بشنویم و پیگیری کنیم و امروز متاسفانه بسیاری از اعتراضاتی که شنیدم وارد بوده و نیاز به پیگیری دارد.

وزیر صنعت با اشاره با این که بسیاری از مشکلات امروز تولید ما مربوط به تضمین خرید است خاطر نشان کرد: همه هم و غم من این است که در دوره ای که در وزارت‌خانه هستم بدون پیشداوری مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بشنوم و تا جایی که می‌توانم حل کنم، البته باید بگویم که حل همه مشکلات یک تنه ممکن نیست و باید با کمک بخش خصوصی صورت پذیرد.

شریعتمداری ضمن بیان این که به زودی نمایندگان دولت در اتاق بازرگانی معرفی خواهند شد افزود: ۲۰ نفر به عنوان اعضای جدید اتاق بازرگانی از سوی دولت معرفی خواهند شد که به طور مستمر در جلسات کمیسیون‌ها شرکت خواهند کرد. این افراد با اعضای اتاق و کمیسیون‌ها همگام و همراه خواهند بود و مشکلات را شنیده و جمع‌بندی و به وزارتخانه منتقل خواهند کرد.

شریعتمداری یادآور شد: از سال ۹۲ آقای روحانی از حمایت مستقیم اتاق بازرگانی برخوردار شد و پس از انتخاب وی برای ریاست جمهوری در طول ۴ سال دولت یازدهم  نیز همواره از این حمایت  برخوردار بود. در انتخابات ۹۶ نیز حمایت از رییس جمهور به دلیل تلاش‌ها و عملکرد وی در دولت یازدهم بود.

وی افزود: برخی مسایل و مشکلات کاملا قابل پذیرش است، از آن جمله این که سیستم بانکی ما توان پرداخت تسهیلات را ندارد و ما به افزایش سرمایه در سیستم بانکی نیاز داریم. در همین حوزه مساله دیگر کاهش نرخ بهره بانکی است که با به وجود آمدن بازار بین بانکی سعی در کاهش این نرخ داریم.

شریعتمداری تصریح کرد: برخی از تولیدکنندگان از تعطیل شدن صنایع و تبدیل آن‌ها به ساخت و سازهای دیگر می‌گویند که من از اتاق می‌خواهم که مانع از نابودی این صنایع شوند و به بررسی مسایل و مشکلات آنها بپردازند و آن‌ها را تا حد ممکن حل کنند و چنانچه مشکلی باشد که دولت توان حل آن را داشته باشد به ما منتقل کنند.

وزیر صنعت از تدوین بسته حمایتی از واحدهای کوچک در وزارتخانه خبر داد و اظهار کرد: واحدهای تولیدی کوچک بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد.اکنون وزارت خانه با کمک سازمان های مربوط از جمله ایدرو و ایمیدرو و چند سازمان دیگردر حال تهیه بسته حمایتی برای این واحدها است.

وی ادامه داد: صادرات تولیدات واحدهای کوچک و بزرگ استان ها یک مساله مهم است که فعالان در هر استان می توانند اقدام به ایجاد شرکت های صادراتی کنند و برای واحدهایی که توان صادرات ندارند این کار را انجام دهند.این کار نیاز به ورود دولت ندارد و اگر نیاز به کمکی از سمت دولت باشد حمایت صورت خواهد گرفت.

وزیر صنعت با اشاره به البته اعتبارات موجود در اتاق‌های بازرگانی نیز گفت: اتاق های بازرگانی ما در تهران و استان‌ها اعتبارات خوبی دارند که بخشی از آن را سپرده می‌کنند که از این بخش می‌توانند برای ایجاد شرکت‌های صادراتی استفاده کنند.

شریعتمداری برخی مسایل و مشکلات مطرح شده مانند صدور کارت بازرگانی برای اشخاصی که کار بازرگانی انجام نمی‌دهند را نیز مربوط به خود اتاق دانست  و درباره سوالات در خصوص تولید خودرو نیز گفت: ما می‌توانیم در تولید خودرو تنها به دو تولیدکننده محدود نباشیم. اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ما اعتبارات و توان بسیار بالایی دارد و می‌تواند برای ایجاد قطب سوم تولید خودرو در کشور پیشقدم شود. دولت نیز حمایت خود را از این امر اعلام می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: برخی از صحبت‌های مطرح شده وجود رکود در تولید با وجود اعلام آمار و ارقام امیدوار کننده بود، واقعیت این است که رکود تعریف علمی دارد و آن چه گفته می‌شود نیز بر اساس این تعاریف است. این را نیز باید بپذیریم که در بخش‌هایی از تولید و صنعت ما مسائلی وجود دارد که برخی واحدها را با مشکل مواجه کرده است که باید با صحبت و طرح مشکلات راه‌های حل آن‌ها را پیگیری کرد.