۰ نفر

ضرورت توسعه زیرساخت‌های ریلی در بنادر

۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۲۸
کد خبر: 216771
ضرورت توسعه زیرساخت‌های ریلی در بنادر

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در نشست مشترک مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن گفت: ریل- بندربه عنوان یک ضرورت باید در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیم‌های فوری و اثرگذار است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در این نشست محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، احمد خدایی، قائم مقام شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی، نورالدین علی آبادی، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر، مازیار یزدانی معاون فنی و زیربنایی راه آهن، اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و جمعی دیگر از مسؤولان راه‌آهن و بنادر و دریانوردی حضور داشتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی سخنانی از دو دیدگاه به ضرورت توسعه زیرساخت های ریلی در بنادر کشور پرداخت و گفت: منظر اول، نگاه ملی است. با توجه به توسعه عملیاتی بنادر، ضریب پاسخگویی حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالا در حال کاهش است. منظر دوم، جنبه الزامات مربوط به رسالت های سازمانی و بنگاهی است. اگر سهم ریلی را در بنادر افزایش ندهیم، قطعا به لحاظ حجم تردد کامیون درون بندر با مشکلاتی متعددی همچون ترافیک، آلودگی و مشکلات زیرساختی مواجه خواهیم شد.

سعیدنژاد بر لزوم تلاش به منظور افزایش سهم ریلی در بنادر ایران تأکید کرد و گفت: باید با انجام مطالعه دقیق، تعداد شانتینگ یاردهای ریلی را در بنادر افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: "ریل- بندر" به عنوان یک ضرورت می بایست در دستور کار قرار گیرد و لازمه این کار برگزاری جلسات مهم و مستمر، اتخاذ تصمیمات عاجل و اثرگذار است.

وی ابراز امیدواری کرد، با برگزاری و تداوم نشست های مشترک اینچنینی بین دو مجموعه بنادر و راه آهن بتوان سهم ریل را از حمل  و نقل بار درون بنادر افزایش داد.       

در ابتدای این نشست،  "اله مراد عفیفی پور" گزارشی مبسوط در خصوص حمل و نقل ریلی، امکانات و زیرساخت های موجود و برنامه های در دست اجرا برای توسعه فعالیت ریلی در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور ارایه کرد.

در ادامه این نشست، مقرر شد به منظور حمل بیشتر بار توسط راه‌آهن ضمن تشکیل جلسات سه جانبه بین بنادر و راه‌آهن و شرکت‌های مربوطه، راهکارهای لازم برای توسعه این فعالیت به صورت مستمر مورد ارزیابی، بازبینی و اقدام قرار گیرد.