۰ نفر

پیروزبخت:

فولاد ایران مطابق استانداردهای روز دنیاست

۸ شهریور ۱۳۹۶، ۱۶:۴۶
کد خبر: 215679
فولاد ایران مطابق استانداردهای روز دنیاست

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تمجید از کیفیت فولاد ایران در میان فولادهای تولید شده در دنیا اعلام کرد که این محصول با آخرین استانداردهای روز جهان در ایران تولید می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت در نشستی با اعضای کمیته فنی متناظر فولاد از کشورهای چین، ژاپن، سوئد و فرانسه که در محل ساختمان سازمان استاندارد برگزار شد، اظهار کرد: ایران یکی از عضوهای فعال سازمان بین‌المللی استاندارد بوده و دارای رتبه ۲۳ در هیات مدیره فنی این سازمان و نیز رتبه ۲۷ در شورای آن از میان ۱۶۳ کشور عضو است.

وی در مورد نشست مذکور عنوان کرد: این جلسه درباره یکی از ۱۱ کمیته فرعی با عنوان ترکیب شیمیایی فولاد است و کشورهای مختلف در صورت حرکت به سمت بهینه‌سازی کیفیت فولاد در کشورشان ناچار به اعمال تغییراتی در ترکیب شیمیایی آن هستند که برخی از ترکیبات آن دارای قیمت بالایی بوده و روی تصمیم‌گیری‌های حوزه مربوطه اثر گذار است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد:  در جلسه مربوطه پروژه‌هایی توسط کشورهای ایران، ژاپن و چین پیشنهاد و در نهایت تصمیم بر این شد که مورد بررسی قرار گرفته تا استاندارد مربوطه تدوین شود. تدوین استانداردهای جدید بر مبنای بروز مشکلات در حین کار نیست بلکه به دلیل پیشرفت فناوری است و به همین دلیل هر زمان که احساس شود، تدوین استانداردهای جدید در دستور کار قرار می‌گیرد.

پیروزبخت با اشاره به اینکه کمیته فنی فولاد برای ایران به دلیل ظرفیت‌های بالای فولادسازی و حدود شش مولفه از زنجیره فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: نسبت به تشکیل کمیته‌های متناظر در این راستا اقدام شده و کمیته مربوطه دارای ۱۳ کمیته فرعی است که ایران در ۱۱ مورد آن عضو فعال و در دو مورد آن عضو ناظر است.

همچنین دراین نشست، سودابه یحیی‌زاده - سرپرست معاونت تدوین و ترویج استاندارد - با اشاره به برگزاری کمیته فرعی ISO/TC۱۷/SC۱ با عنوان تعیین ترکیب شیمیایی در کشور گفت: در حال حاضر هشت پیشنهاد کاری جدید یا تجدید نظر استاندارد بین المللی به ایران واگذار شده که هفت پروژه آن مربوط به همین کمیته فرعی است.

وی با بیان این‌که ۲۰ کارشناس (expert) از ایران به طور مستقیم در تدوین استانداردهای کمیته فنی فولاد نقش دارند، ابراز امیدواری کرد: پروژه‌های ایران با نظر اعضای کمیته و با توجه به ظرفیت علمی موجود در جمهوری اسلامی ایران، با محوریت ایران مورد حمایت قرار گیرد.

یحیی‌زاده یاداور شد: در این کمیته فنی پروژه‌هایی را که پیشنهاد شده است به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود تا در نهایت استاندارد مربوطه تدوین شود.

نشست ISO/TC۱۷/SC۱ با عنوان روش‌های تعیین ترکیبات شیمیایی که با حضور ۲۷ نفر از نمایندگان کشورهای ژاپن، فرانسه، سوئد، چین و جمهوری اسلامی ایران از روز سه‌شنبه ۷ شهریورماه در تهران آغاز شد تا روز پنج‌شنبه (۹ شهریورماه) ادامه دارد.