۰ نفر

تجیهز کشاورزی کشور به تکنولوژی‌های مدرن آبیاری

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۲۲
کد خبر: 211339
تجیهز کشاورزی کشور به تکنولوژی‌های مدرن آبیاری

محمودحجتی درحالی برای سومین بار تصدی وزارت جهادکشاورزی را برعهده می‌گیرد که در چهارسال دولت یازدهم موفق شد،با برنامه‌ریزی و اصلاح ساختار برای دومین بار ایران را در تولید گندم خودکفا کند،رکوردی که پیش از این خود او در سال 83 بدست آورده بود.

 وزارت جهاد کشاورزی ، هر چند در تب و تاب اخبار سیاست زده ایران جایگاه چندانی را از آن خود نمی کند، اما نگاهی به آمارها نشان می دهد مهمترین کالاهای وارداتی به کشور را ، مواد غذایی تشکیل می دهد و سیاست‌های این وزارتخانه تاثیری قابل توجه بر وضعیت سفره ایرانی به جا می گذارد.

به گزارش  اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، خودکفایی در تولید گندم برای ملتی که بیشترین مصرف نان در جهان را داراست، در سال های فعالیت وی در دولت یازدهم اتفاق افتاد و از این منظر بسیاری خودکفایی در این محصول استراتژیک را نقطه قوت کارنامه وی می‌دانند. این در حالی است که برخی منتقدان وی ،پیگیری سیاست های خودکفایی در حوزه محصولات کشاورزی را با استناد به کم آبی ایران و شکل کشاورزی و قیمت تمام شده زیر سئوال قرار می دهند.

کلانتری ، وزیر اسبق کشاورزی که انتقادات صریحی را به عملکرد حجتی وارد کرده و وزارت تحت تصدی وی را متهم به رانت خواری می کند، با انتقاد از بستن درهای واردات به دلیل حمایت از تولید می گوید: به چه قیمتی باید همه تولیدات را با هزینه‌های بالا از جمله هزینه‌های بالای منابع آبی در چنین بحران‌هایی تولید کرد؟

افزایش امنیت غذایی

بررسی ها نشان می دهد امنیت غذایی ایران در چهار سال گذشته افزایش یافته است. جدا از کاهش قابل توجه واردات محصولات استراتژیکی چون گندم و برنج و روغن و ... سهم تولید داخل این محصولات افزایش یافته و پیش بینی ها نشان می دهد با استفاده از تکنولوژی های مدرن آبیاری می توان به رشد تولید محصولات کشاورزی بدون فشار بیشتر به منابع آبی امیدوار بود.

حجتی با دفاع از وزارت تحت تصدی خود می گوید: "در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم و عهده دار شدن مسئولیت بخش کشاورزی در سال 92، ذرت به عنوان کالایی واسطه ایی برای صنعت مرغداری با ارز مرجع 1226 تومانی هر کیلو 1250 تومان در اختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت، اما امروز با ارز آزاد 3500 تومانی هر کیلو ذرت با قیمت 850 تومان به تولیدکنندگان عرضه می شود."

به عنوان مثال ضریب خوداتکایی گندم،به عنوان مهمترین منبع غذایی ایرانیان در سال 1384 برابر با 99.4 درصد بود که این رقم در سال 1391 به 57.4 درصد کاهش یافت.

در سال 1392 برابر با 70.4 درصد برآورد شد اما در سال 1395 این رقم به صد در صد نزدیک شد. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد خوداتکایی در حوزه گندم تا سال 1399 نیز تداوم خواهد داشت. این شرایط در سایر اقلام اساسی نظیر برنج، شکر ، روغن و ... نیز به چشم می خورد. افزایش ضرفیت خوداتکایی، امنیت غذایی را بالا برده و مولفه ای برای حفظ امنیت ملی تلقی می شود.

سفره دار ایرانی در چهار سال گذشته ، حالا در برنامه هایی که برای چهار سال پیش رو در وزارت جهاد کشاورزی ارائه داده است بر تحقق اهداف پیش بینی شده در حوزه اقتصاد مقاومتی تاکید کرده است.

تداوم اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های اولویت دار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شامل برنامه اجرایی تولید محصولات و نهاده های راهبردی، برنامه اجرایی توسعه زنجیره‌ها و مدیریت کلان بازار و توسعه تشکل‌ها، برنامه اجرایی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عملیات آبخیزداری، برنامه‌ اجرایی توسعه زیرساخت‌ها، پشتیبانی و انتقال دانش نوین در برنامه ارائه شده از سوی وی برای تصدی دولت دوازدهم پیش بینی شده است.

وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و با رویکرد تولید و اشتغال به منظور عملیاتی شدن پروژه‌ها و برنامه اجرایی ارائه شده، نسبت به تعیین اهداف کمی و کیفی و الزامات مورد نیاز آنها به شرح زیر برنامه‌ریزی و برای یکایک این پروژه‌ها برنامه عملیاتی در سطوح ملی و استانی تنظیم و اقدام لازم را معمول داشته است.

پروژه‌های تعریف شده در برنامه محمود حجتی در برنامه دوازدهم شامل پروژه‌هایی به نام گندم، دانه‌های روغنی، برنج، چغندر قند و نیشکر، حبوبات، پنبه، نهاده بذر و نهال، ایجاد و توسعه‌ سامانه‌های نوین آبیاری، ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، افزایش تولید زیتون، توسعه، تولید و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه برنامه‌ها، توسعه باغات در اراضی شیبدار، گوشت قرمز و شیر، مرغ و تخم‌مرغ، افزایش نوغانداری، پرورش ماهی در قفس، زنجیره‌های عرضه، مدیریت بازار و تامین عرضه محصولات راهبردی، حمایت از توسعه صادرات، آبخیزداری، زراعت چوب، نظام بهره‌برداری، ایجاد سامانه نوین انتقال و ترویج دانش نوین به بهره‌برداران، مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی و تکمیلی که در ادامه نیز او به هفت مورد از الزامات اجرایی این برنامه اشاره کرده است.

برنامه ریزی برای 4 میلیون کشاورز

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد از بیش از 22 میلیون شاغل ایرانی 4 میلیون و 60 هزار نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. شمار شاغلان در بخش کشاورزی در چهار سال فعالیت دولت یازدهم و حضور حجتی بر مسند وزارت جهاد کشاورزی افزایش یافته است.

وزارت جهاد کشاورزی در سال 1379 از ادغام وزارت خانه های جهاد سازندگی و کشاورزی تشکیل شد . محمود حجتی که در آن زمان وزیر راه و ترابری بود، راهی وزارت تازه تاسیس جهاد کشاورزی شد.

او که در رشته مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کرده است، پیش از وزارت مدیر اجرایی سد کرخه بوده است. در صورت کسب رای اعتماد از سوی حجتی و حضورش در راس این وزارتخانه در چهار سال آینده ، شمار سال های حضور وی در این وزارتخانه با عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی برابری خواهد کرد.