۰ نفر

نعمت زاده خطاب به دو خودروساز بزرگ:

مرکز تحقیقات ایران‌خودرو به روز شود/ اتلاف وقت در صنعت خودرو بیش از حد زیاد است

۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱
کد خبر: 207491
 مرکز تحقیقات ایران‌خودرو به روز شود/ اتلاف وقت در صنعت خودرو بیش از حد زیاد است

وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات ایران خودرو باید به روز شود، نسبت به طولانی شدن روند اجرای پروژه ها در صنعت خودرو انتقاد کرد و گفت: چرا خودروسازان 30 ماه را صرف تست موتور می کنند؟ این موضوع باید کاهش پیدا کند.

اقتصاد آنلاین_سمانه برمخ‌شاد؛ محمدرضا نعمت زاده در در مراسم رونمایی موتور ملی سه سیلندر  به اشاره به اهمیت تحقیق و توسعه در صنعت خودرو گفت: در بخش صنعت نباید به استراحت دارایی ها اعتماد کرد، بلکه باید مدام به نوآوری های جدید پرداخت تا این صنعت ر روز روند توسعه را پشت سر بگذارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز تاسف از اینکه نوآوری، تحقیق و توسعه در شرکت های ایرانی کمتر دیده می شود، تصریح کرد:اگرچه  مرکز تحقیقات موتور ایران  خودرو یک افتخار ملی است اما با این وجود معتقدم این شرکت باید به روز شود.

نعمت زاده با بیان این که قطعات موتور ملی سه سیلندر باید هرچه زودتر داخلی سازی شود، تصریح کرد: قطعه سازان باید نسبت به دستیابی به دانش فنی تولید این قطعات در داخل اقدام کنند.

وزیرصنعت  در ادامه خطاب به مدیران سایپا با تاکید بر این که عمر یک خودرو یا پلتفرم جدید 6 تا 7 سال است، ادامه داد: چرا خودروسازان 30 ماه را صرف تست موتور می کنند. این موضوع باید کاهش پیدا کند، لزومی ندارد همه چیز را دوباره تولید کنیم بلکه  باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم تا سرعت انجام پروژه ها به میزان مطلوب برسد.

او همچنین با اشاره به اینکه سرعت عمل باید سر لوحه کار در صنعت قرار بگیرد گفت: اتلاف وقت در صنعت خودرو بیش از حد زیاد است.

نعمت زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برجام همه کاری در صنعت ایران کرد به گونه‌ای که موتور ملی سه سیلندر که امروز رونمایی شد یکی از محصولات برجام است، گفت: امروز به لطف برجام هیچ مانعی برای همکاری در زمینه‌ی انتقال تکنولوژی با شرکت‌های معتبر خارجی نداریم، بنابراین باید از این فرصت استفاده کرده و در صنایع کشور به بحث نوآوری و تحقیق و توسعه بیشتر توجه شود.

او با اشاره به اینکه ارتباطات بانکی یکی بعد از دیگری در حال برقراری است، به تعاملات خود با مسوولان اقتصادی ویتنام و قزاقزستان برای رفع مشکلات بانکی اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه در طول این مذاکرات توافقات لازم برای رفع موانع ارتباطات بانکی انجام شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، خاطر نشان کرد: از خودروسازان که حدود ۱۵ درصد بخش صنعت کشور را به خود اختصاص داده‌اند می‌خواهیم که نسبت به انتقال دانش و فناوری روز اقدام کنند.

پراید از رده تولید خارج خواهد شد

 در این مراسم، مهدی جمالی مدیرعامل سایپا نیز با بیان اینکه یش از یکسال گذشته معاونت خودرو برقی را در سایپا تدارک دیدیم، ادامه داد:در این راستا دو خودرو sp0 و sp100 را وارد بازار خواهیم کرد و با تکیه بر توان مهندسی داخل پیشتاز صنعت خودرو کشور خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه تنوع محصول در فاصله دو سال از ۱۳ محصول به ۲۳ محصول افزایش یافته است خاطرنشان کرد:این در حالی است که شرایطی که در دوره های قبل تغییرات فیس لیفتی با هزینه های بالا اتفاق می افتاد.

 مدیرعامل گروه سایپا با بیان اینکه مگاپلت فرم سایپا طراحی شده است و بخشی از موتوری که امروز رونمایی شده، بخشی از این پلت فرم است، اظهار کرد:در قرارداد با سیتروئن در لحظات آخر وزیر صنعت، معدن و تجارت روی موتورجدید تاکید کرد، در این راستا به زودی  سرمایه گذاری مشترک  با توان رقابتی بالا در این بخش انجام خواهد شد.

جمالی با اشاره به اینکه تیبا برقی تولید و در حال تست نمونه اولیه است و به زودی وارد بازار می شود، افزود: از مجلس و دولت درخواست داریم همانگونه که صنایع دیگر مانند کشاورزی از وام های کم بهره استفاده می کنند، صنایع خودرسازی نیز بتوانند با استفاده از تسهیلات کم بهره بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را تامیین کند.

مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه آمادگی داریم هر ساله دو محصول جدید را به بازار عرضه کنیم، خاطرنشان کرد:البته توسعه محصول نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید دارد.

او درباره‌ی زمان توقف تولید پراید، اظهار کرد: قطعا پراید از رده تولید خارج خواهد شد، اما ما به دنبال آن هستیم که به دلیل وابستگی اقتصاد و درآمد بخشی از خانواده‌های کم درآمد کشور به این خودرو، این خودرو به گونه ای از رده تولید خارج شود که آسیبی به اقشار کم درآمدی که برای کسب درآمد خود از این خودرو استفاده می‌کنند وارد نشود، زیرا پراید به دلیل کم مصرف بودن، هزینه تعمیر پایین، ارزان‌ قیمت‌ترین بودن و خدمات گسترده یکی از محصولات پراستفاده‌ای است که مورد استفاده اقشار کم درآمد قرار می‌گیرد.