۰ نفر

برجام امکان صادرات خاویار به آمریکا را محیا کرد

۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۳۲
کد خبر: 202598
برجام امکان صادرات خاویار به آمریکا را محیا کرد

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: بعد از برجام توانستیم بعد از سالها، امکان صادرات محصولات آبزی از جمله خاویار را به آمریکا کسب کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازخبرآنلاین،  آذربایجان غربی، حسن صالحی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور که به ارومیه سفر کرده است صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در اوایل انقلاب سال ۵۷ که تنها امکان تولید ۱۰۰ تن انواع محصولات آبزی در کشور فراهم بود و میزان سرانه مصرف این محصولات نیز برای هر ایرانی ۱ کیلوگرم و تنها یک کارخانه کنسرو در کشور وجود داشت، امروز توانسته ایم میزان تولید بیش از یک میلیون تن انواع محصولات شیلاتی را فراهم آوریم و سرانه مصرف نیز با دو برابر شدن جمعیت به ۱۰.۶ کیلوگرم بازای هر نفر رسیده است ضمن اینکه هم اکنون بیش از ۱۴۰ کارخانه تولید کنسرو محصولات دریایی و ۵۰۰ باب مراکز فراوری در کشور فعال هستند.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۲۲۰هزار نفر در این صنعت مشغود کار هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با افزایش تولید انواع محصولات آبزی، امکان صادرات ۱۰۵هزار تن محصولات شیلاتی به خارج کشور فراهم شده که این میزان صادرات ۴۱۲میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

رئیس سازمان شیلات کشور اضافه کرد: هدف گزاری کشور برای سال پایانی برنامه ششم توسعه، تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار تن انواع محصولات آبزی بوده که نیمی از آن از آبزی پروری تامین خواهد شد.

صالحی گفت: توسعه آبزی پروری و پرورش انواع ماهی در قفس از جمله برنامه های اقتصاد مقاومتی است که میتواند زمینه اشتغال بالایی در کشور داشته باشد.

وی افزود: هم اکنون کشور از نظر جایگاه شیلاتی در بخش آبزی پروری رتبه اول منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه را دارد ضمن اینکه میزان صید ایران از تمام کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشور همچنین رتبه اول تولید قزل آلا در آبهای شیرین در بین تمام کشورها، رتبه چهارم پرورش قزل آلا در آبهای شیرین و شور و رتبه دوم صید ماهی تن در اقیانوس هند بعد از اندونزی را دارد.

صالحی گفت: در سال ۹۵ با تولید بیش از ۲۳هزار تن میگو توانستیم رتبه اول منطقه را کسب کنیم ضمن اینکه توانستیم با صادرات ۱۵هزار تن رکوردشکنی کردیم.

وی افزود: سیاست های سازمان براین اساس برنامه ریزی شده است که بتوانیم در پایان برنامه ششم سرانه مصرف محصولات آبزی را در بین مردم به ۱۵ کیلوگرم برسانیم.

رئیس سازمان شیلات کشور با اشاره به خصوصی سازی و توجه به اصل ۴۴ تصریح کرد: با توجه به ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، هم اکنون ۴۰ بندر از ۷۰ بندر صیادی به تشکل های خصوصی واگذار شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هم اکنون با بهبود کیفیت و راندمان تولید، مراکز فراوری محصولات آبزی ایران در لیست درجه یک صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا قراردارد و چندی قبل ۲۰ مرکز جدید ایرانی مجوز صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا را دریافت کردند.

صالحی گفت: استان آذربایجان غربی بعنوان یکی از استان های پیشرو در صنعت آبزی پروری محسوب میشود طوری که هم اکنون تولیدات استان به بیش از ۱۵هزار تن رسیده و در نشستی با استاندار استان با هدف سند توسعه آبزی پروری آذربایجان غربی بحث و تبادل نظر کردیم.

وی اضافه کرد: آذربایجان غربی با توجه به تولیدات خود من جمله شاه میگوی ارس و انواع قرل آلا میتواند بخش قابل توجهی از صادرات را در اختیار بگیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: نقش برجام در شیلات چشمگیر بود طوری که توانستیم بعد از سالها امکان صادرات خاویار به کشورهایی چون آمریکا را کسب کنیم ضمن اینکه برگزاری نشست کمیته مشترک ایران و اتحادیه اروپا سبب ایجاد تبادل و همکاری در زمینه تولید و صادرات محصولات آبزی شد.

رئیس سازمان شیلات کشور تصریح کرد: در این میان امضای ۱۵ تفاهم نامه همکاری با هیئت تجاری ۸۰ نفره نروژی برای تولید محصولات فراوری از جمله روغن ماهی کیلکا، تولید بروزترین لوله های قفس با تکنولوژی بالا با همکاری نروژ با امکان صادرات و افزایش صادرات انواع محصولات از جمله خاویار با همکاری فرانسه از این جمله است.