۰ نفر

همکاری با کره‌ای‌ها برای ساخت کشتی‌های مگاسایز

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۱۸
کد خبر: 193522
همکاری با کره‌ای‌ها برای ساخت کشتی‌های مگاسایز

چندی پیش بود که ماجرای امضای قرارداد با کشتی‌سازان کره‌ای سرآغاز ماجرای جدید برای انتقاد از عملکرد کشتی‌سازی ایران شد و با همه انتقادات اما در نهایت مقرر شد تا با استفاده از همکاری کره‌ای‌ها ایران گام‌های جدی‌تری را برای کشتی‌ساز شدن بردارد

حالا محمد سعیدی، مدیرعامل کشتیرانی از معرفی شرکت ایزوایکو به هیوندای کره جنوبی برای انتقال فناوری ساخت کشتی‌های مگاسایز خبر می‌دهد و با اشاره به ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی، ایدرو و نفتکش برای در اختیار گرفتن ایزوایکو، می‌گوید: «قرارداد تامین فاینانس ۲ میلیارد دلاری امضا شد. یکی از برنامه کشتیرانی با هدف نوسازی ناوگان و افزایش قدرت رقابت‌پذیری احیای قراردادهای تعلیق شده در دوران تحریم بود. پیش از دوران سخت تحریم کشتیرانی، قرارداد ساخت ١٧ فروند کشتی در سال ٢٠٠٨ میلادی با شرکت کره‌ای هیوندایی امضا شد و ١٥٨ میلیون دلار به‌عنوان پیش پرداخت به طرف کره‌ای پرداخت شد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، وی افزود: ازجمله دیگر دستاوردهای برجام برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران احیای قراردادهایی است که در دوران تحریم به حالت معلق درآمده بودند و تعدادی از آنها به محاکم بین‌المللی رفته بود و تعدادی نیز همانطور که اشاره شد معلق بودند که پس از برجام توانستیم همه اینها را احیا کنیم. یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که با آن مواجه بودیم قرارداد ساخت ١٧ فروند کشتی بود که در سال ٢٠٠٨ منعقد شده بود. در آن زمان ١٥٨ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت ساخت به شرکت هیوندایی کره جنوبی پرداخت کرده بودیم، این قرارداد به صورت فاینانس هم نبود و تامین مالی را باید خود شرکت کشتیرانی انجام می‌داد. به دلیل تحریم‌ها و برخی دلایل دیگر قرارداد در سال ٢٠١٠ معلق شده بود.

به گفته سعیدی نهایتا با شرکت هیوندایی وارد مذاکره شدیم؛ مذاکرات حدود یک سال و سه ماه طول کشید البته ابتدا شرکت هیوندایی حاضر نبود وارد مذاکره بشود و مدعی بودند که هیوندایی خسارت زیادی را از آن قرارداد متحمل شده است. با این حال مذاکرات با این ادعای هیوندایی آغاز شد و پس از ١٥ ماه مذاکره نتیجه این شد که قرارداد معلق سال ٢٠٠٨ که به صورت تامین مالی صد در صد از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود به قرارداد ٨٠ درصد فاینانس کره‌ای و ٢٠ درصد از طرف ایران تبدیل شد که٢٠ درصد ما همان رقم ١٥٨ میلیون دلاری تعیین شد که در سال ٢٠٠٨ به طرف کره‌ای پرداخت شده بود.

 این نخستین فاینانس خارجی بود که در١٠ سال اخیر برای کشور کسب شد. طی این قرارداد هیوندایی مکلف شد که ١٠ فروند کشتی را به ایران تحویل بدهد. ارزش این قرارداد ٦٧٠ میلیون یورو است. قرارداد اولیه ١٧ فروند بود که در قرارداد جدید به ١٠ فروند تبدیل شد. امتیازات این قرارداد این است که جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار صاحب کشتی‌های کانتینربر با توان حمل١٤٥٠٠ TEU می‌شود.

افزایش پوشش بیمه‌ای

وی با یادآوری این نکته گفت: حاصل برجام برای کشتیرانی این بود که توانستیم مسائل بیمه‌ای را حل و فصل کنیم و در نخستین گام پس از برجام یک پوشش بیمه‌ای ٧٥ میلیون دلاری از بیمه‌های معتبر دنیا گرفتیم و در گام دوم این رقم را تا ٤٥٠ میلیون دلار افزایش دادیم که در طول ١٠ سال اخیر بی‌سابقه بود و خبر خوش اینکه ماه گذشته توانستیم پوشش بیمه اتکایی را به یک میلیارد دلار برسانیم که این یک اتفاق بسیار مبارک و بزرگ برای کشور، ملت و نظام است. در همین راستا و پس از ١٠ سال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عضو هیات‌مدیره کلوپ بیمه‌ای لندن (پی‌اند‌آی) انتخاب شد که از افتخاراتی بود که در پسابرجام به دست آمد.

 دکتر سعیدی ادامه داد: هم‌اکنون با اکثر موسسات رده بندی معتبر دنیا قرارداد داریم و کشتی‌های ما در حوزه بین‌المللی در حال فعالیت هستند و تحت کلاس بین‌المللی قرار دارند. بنابراین محدودیت کلاس نیز برطرف شده و هیچ محدودیتی نداریم.

 انتقال فناوری ساخت کشتی به داخل

این مقام مسوول ضمن تاکید بر تلاش برای مشارکت دادن یاردهای داخلی در قرارداد با هیوندایی کره در این باره توضیح داد: در موضوع همکاری کشتی‌سازهای داخلی در قرارداد با کره اتفاق مهمی افتاد که در کل قراردادهای شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب بی‌سابقه بود؛ در کنار قرارداد ساخت شناور با هیوندایی؛ قرارداد دیگری با این شرکت منعقد شد که طی آن هیوندایی متعهد شد در سه موضوع با ما همکاری کند.

نخست اینکه شرکت سازنده متعهد شد فرآیند فناوری ساخت کشتی از مرحله طراحی مفهومی، طراحی پایه، طراحی تفصیلی تا مرحله ساخت تجهیزات و راه‌اندازی و بهره‌برداری را کاملا به یکی از شیپ‌یاردهایی که دولت ایران معرفی می‌کند، منتقل کند. این نکته بی‌سابقه‌ای بود که قرار شد کل فرآیند فناوری تولید کشتی به ایران منتقل شود. در حال حاضر نیز شیپ یارد معرفی شده است و با شرکت کره‌ای در حال تبادل اطلاعات اولیه هستند. بخش دوم این قرارداد این است که طرف کره‌ای مکلف شده با امکان‌سنجی شرکت‌های ایرانی را که امکان ساخت تجهیزات و تامین مواد اولیه برای شناورها دارند را در فرآیند تولید مشارکت دهد.

فهرست این شرکت‌ها از سوی ایدرو آماده و به طرف کره‌ای اعلام شد. در بخش سوم قرارداد هیوندایی موظف و مکلف شده که ٣٠ نفر از مهندسین ایرانی که در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شیپ یاردهای ایرانی فعال هستند را به صورت کامل آموزش بدهند و با آخرین تکنولوژی‌ها در زمینه ساخت کشتی آشنا کنند.

همکاری با هندی‌ها

محمد سعیدی همچنین به فعالیت شرکت‌های مشترک کشتیرانی با مصر و هند نیز پرداخت و در این زمینه گفت: فعالیت شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند در دوران تحریم به دلیل مصوبه‌ای است که دولت هند در آن زمان گذراند مبنی بر اینکه این شرکت باید منحل شود. در زمانی که من وارد شرکت کشتیرانی شدم مقدماتی را فراهم کردیم که در این زمینه با دولت هند وارد مذاکره شویم. در حال حاضر ایران و هند متقاعد شدند که فعالیت این شرکت ادامه پیدا کند و مصوبه قبلی دولت هند در این رابطه لغو شد. در حال حاضر این شرکت فعال است و ما در حال برنامه‌ریزی وسیعی هستیم که طی آن و با توجه به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار، این شرکت بتواند محموله‌های کشورهای افغانستان و منطقه CIS را تامین کند. در خصوص شرکت کشتیرانی ایران و مصر نیز باید بگویم همچنان فعال است اما فعالیت آن پس از اتفاقاتی که در مصر افتاد بسیار کاهش پیدا کرده و عملا غیرفعال شده است که ما در حال رایزنی هستیم که اگر شرایط مهیا شود، بتوانیم دوباره این شرکت را فعال کنیم.

از قطع بیمه متضرر شدیم

وی در پاسخ به اینکه در دوران تحریم و قطع ارتباط بیمه‌ای با دنیا چه میزان متضرر شدید و اکنون حجم و ارزش بیمه‌های خارجی درباره کشتیرانی چه میزانی است، به تشکیل دو شرکت بیمه متقابل کیش و قشم تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم اشاره کرد و گفت: برای خطوط کشتیرانی به خصوص ناوگان ملی که بزرگ‌ترین ناوگان در منطقه است پوشش بیمه‌ای بسیار حایز اهمیت بود و اگر این مساله مهم را برطرف نمی‌کردیم به واقع نمی‌توانستیم به بنادر بزرگ دنیا رفت و آمد کنیم و اگر هم اتفاقی می‌افتاد آثار منفی و خسارات آن متوجه کشتیرانی بود و خسارت غیر قابل جبرانی وارد می‌شد.

او ادامه داد: بنابراین نخستین تلاش ما بعد از برجام ایجاد یک پوشش بیمه‌ای مناسب برای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود لذا این مهم محقق شد و در وهله اول ٧٥ میلیون دلار در مرحله بعد ٤٥٠ میلیون دلار و در مرحله آخر به یک میلیارد دلار این پوشش بیمه‌ای برای ناوگان ملی به سرانجام رسید.

حمایت از ساخت کشتی در داخل

وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده شیپ‌یارد‌های داخلی نیازمند هستند که خود را به دانش روز مجهز کنند و شرایطی را فراهم آورند تا بتوانیم این ظرفیت را بهینه کنیم البته یک خبر خرسند‌کننده آن است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه ایدرو و شرکت ملی نفتکش مذاکرات خوبی را در جهت راه‌اندازی یک شرکت مشترک با همکاری دو شرکت کشتی‌ساز خارجی انجام دادیم تا بتوانیم در این بخش در وهله نخست در بخش تعمیرات و سپس در مقوله ساخت کشتی نیز فعالیت مناسبی را ترتیب دهیم لذا کشتیرانی درصدد استفاده توامان از ظرفیت داخلی و خارجی است و در سفارشات آتی حتما این مقوله را مدنظر قرار خواهد داد.

سعیدی در انتها با بیان این مطلب که در چند هفته گذشته مذاکرات خوبی را با شرکت صدرا داشتیم، گفت: شرکت صدرا در چند سال اخیر فراز و نشیب‌های متعددی داشت اما در حال حاضر توانسته‌اند مشکلات مالی خود را مرتفع کنند بر همین اساس ما در دریای خزر در مقوله تعمیرات از توانمندی‌های این شرکت نیز در حال استفاده هستیم در حالی که شرکت‌های آذربایجانی و روسیه قیمت‌های مناسب‌تری را برای تعمیرات ارایه می‌کنند اما برای استفاده از توانایی داخلی تقریبا تمام ناوگان کشتیرانی دریای خزر از توانایی شرکت صدرا بهره می‌برد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زیر‌ساخت برای ساخت کشتی‌های بزرگ سایز در کشور موجود نیست آیا تمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده است، گفت: یکی از مشکلات شرکت‌هایی نظیر ایزوایکو و صدرا این است که بسیاری از تجهیزات قدیمی است و ظرفیت ساخت شناور‌های بزرگ پیکر با تکنولوژی روز آمد را ندارند لذا به نظر می‌رسد این شرکت‌ها باید به سمت رفع این نقیضه حرکت کنند لذا در این قرارداد یکی از وظایف شرکت خارجی این است که تجهیزات روزآمد را وارد عرصه تولید داخلی کند.

باید به سمت تولید کشتی حرکت کنیم

محمد سعیدی، مدیرعامل کشتیرانی گفت: با توجه به موارد ذکر شده شیپ‌یارد‌های داخلی نیازمند هستند که خود را به دانش روز مجهز کنند و شرایطی را فراهم آورند تا بتوانیم این ظرفیت را بهینه کنیم البته یک خبر خرسند‌کننده آن است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به همراه ایدرو و شرکت ملی نفتکش مذاکرات خوبی را در جهت راه‌اندازی یک شرکت مشترک با همکاری دو شرکت کشتی‌ساز خارجی انجام دادیم تا بتوانیم در این بخش در وهله نخست در بخش تعمیرات و سپس در مقوله ساخت کشتی نیز فعالیت مناسبی را ترتیب دهیم لذا کشتیرانی درصدد استفاده توامان از ظرفیت داخلی و خارجی است و در سفارشات آتی حتما این مقوله را مدنظر قرار خواهد داد.

سعیدی در انتها با بیان این مطلب که در چند هفته گذشته مذاکرات خوبی را با شرکت صدرا داشتیم، گفت: شرکت صدرا در چند سال اخیر فراز و نشیب‌های متعددی داشت اما در حال حاضر توانسته‌اند مشکلات مالی خود را مرتفع کنند بر همین اساس ما در دریای خزر در مقوله تعمیرات از توانمندی‌های این شرکت نیز در حال استفاده هستیم در حالی که شرکت‌های آذربایجانی و روسیه قیمت‌های مناسب‌تری را برای تعمیرات ارایه می‌کنند اما برای استفاده از توانایی داخلی تقریبا تمام ناوگان کشتیرانی دریای خزر از توانایی شرکت صدرا بهره می‌برد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر زیر‌ساخت برای ساخت کشتی‌های بزرگ سایز در کشور موجود نیست آیا تمهیداتی برای این قضیه اندیشیده شده است، گفت: یکی از مشکلات شرکت‌هایی نظیر ایزوایکو و صدرا این است که بسیاری از تجهیزات قدیمی است و ظرفیت ساخت شناور‌های بزرگ پیکر با تکنولوژی روز آمد را ندارند لذا به نظر می‌رسد این شرکت‌ها باید به سمت رفع این نقیضه حرکت کنند لذا در این قرارداد یکی از وظایف شرکت خارجی این است که تجهیزات روزآمد را وارد عرصه تولید داخلی کند.