۰ نفر

بخش معدن و صنایع‌معدنی، آماده جهش برای توسعه در دولت‌دوازدهم است

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۵۸
کد خبر: 193158
بخش معدن و صنایع‌معدنی، آماده جهش برای توسعه در دولت‌دوازدهم است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: بخش معدن و صنایع معدنی با گشایش های انجام شده پس از برجام، آماده جهش برای توسعه در دولت دوازدهم است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار کرد: فاجعه انسانی در معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر ناشی از بی‌توجهی مدیریتی است. این حادثه از یک واگذاری غیراصولی به نهادی که هیچ ربطی به اقتصاد ندارد سرچشمه می‌گیرد و حاصل واگذاری‌های حساب نشده و ورود نهادهای غیر اقتصادی به فضای معدنی کشور است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که جامعه معدنی ما از آن رنج می‌برد واگذاری‌های غیرکارشناسی و بدتر از آن واگذاری واحدهای معدنی به اشخاص یا نهادهایی است که هیچ ربط و تخصصی به این حوزه ندارند که باعث ایجاد مشکلات در حوزه تولید و حواشی مانند آنچه در معدن آزادشهر با آن مواجه بودیم می‌شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت بالای استفاده از تجهیزات ایمنی و آموزش نیروی کار، اظهار کرد: بی‌شک موضوع آموزش یکی از اساسی‌ترین مواردی است که باید در معدن به آن توجه شود و براساس آمار این سازمان در سال گذشته ۴۸۳ دوره آموزشی برای نیروهای کارگری و مهندسی برگزار کرد. کرباسیان ادامه داد: اهمیت حوزه پژوهش و آموزش در ایمیدرو از آنجا مشخص می‌شود که از ابتدای سال ۱۳۹۲ بودجه آموزشی و پژوهشی این سازمان 2 میلیارد تومان بود که بیشتر آن نیز صرف مرکز تحقیقات خود سازمان می‌شد، در حالی که در سال ۱۳۹۵ بودجه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اهمیت تجهیز معادن و تجهیزات ایمنی، اظهار کرد: 2 سال پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق این سازمان ۴۰۰ دستگاه گازسنج را خریداری کرد تا معادن کشور را تجهیز کند در حالی که ما تصمیم گرفتیم این تجهیزات را بدون سود به معادن بفروشیم به این نتیجه رسیدیم که وضعیت مالی معادن زغال سنگ به گونه‌ای نیست که توان خرید این تجهیزات را داشته باشد و ما نیز آنها را رایگان در اختیار آنها گذاشتیم که در این میان سهم معدن زمستان یورت هشت دستگاه بود که به همراه آموزش‌های ضمنی در اختیارشان قرار گرفت.

کارخانه سیمان در ونزوئلا باج بود رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره‌ سرمایه‌گذاری در ونزوئلا و صادرات خدمات مهندسی به این کشور برای ساخت کارخانه سیمان، تصریح کرد: یکی از طرح‌های نیمه‌تمامی که هنگام شروع کار دولت یازدهم وجود داشت طرح سیمان ونزوئلا بود که پیگیری‌هایی برای اتمام آن صورت گرفت.

کرباسیان درباره این طرح توضیح داد: زمانی که کار را شروع کردیم کار این کارخانه خوابیده بود؛ به‌طوری که حتی زمانی وزیر صنعت ونزوئلا به مجموعه سیمانی ورود می‌کند با لحن تندی با دست‌اندرکاران آن برخورد می‌کند که برخوردی شایسته با صنعتگران ایرانی نبود. وی ادامه داد: این طرح فولادی در نهایت بعد از حدود دو سال تکمیل و به بهره‌برداری رسید و متاسفانه به دلیل نابه‌سامانی سیاسی و اقتصادی شدید کشور ونزوئلا تولید منظمی ندارد در حالی که این کشور به شدت به این محصول نیاز دارد.

پوپولیسم ونزوئلا را نابود کرد

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیان کرد: در حال حاضر ایران مبلغ زیادی را از ونزوئلا طلبکار است که اسناد آن فراهم شده و تاییدیه آن هم گرفته شده است، اما به هرحال این کشور پولی برای پرداخت به ما ندارد و نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد آن است که سیاست‌های مردم‌فریبانه و پوپولیستی باعث ورشکسته شدن این کشور شده به گونه‌ای که دفعات قبلی که به این کشور سفر کرده بودم هر دلار آمریکا معادل 6 پزوتا (واحد پول ونزوئلا) بود، اما در سال ۱۳۹۴ که برای افتتاح کارخانه رفته بودم ارزش هر دلار آمریکا ۷۸ پزوتا شده بود و امروز آخرین خبرها حاکی از آن است که هر دلار آمریکا بیش از ۱۰۰۰ پزوتا قیمت دارد که اینها تماما حاصل سیاست‌های پوپولیستی است.

دولت یازدهم ۲.۵ برابر کل تاریخ معدن ایران اکتشاف کرده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دستاوردهای دولت یازدهم تصریح کرد: این دولت موفق شد در حوزه اکتشاف نزدیک ۲.۵ برابر تاریخ معدن ایران فعالیت کرده است به گونه‌ای که از حدود ۷۰ سال پیش تا قبل از سال ۱۳۷۳ کل اکتشاف در حوزه معدن نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع بود اما طی سال‌های گذشته تا امروز بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف شد. کرباسیان اظهار کرد: حاصل این اکتشافات افزایش ذخایر مواد معدنی به خصوص مواد معدنی که از ارزش بالایی برخوردارند مانند عناصر نادر خاکی که ظرفیت آن از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد یا معادنی بزرگ مانند معدن سنگان با افزایش ذخائر بالایی مواجه شد به‌طوری که ذخایر سنگ آهن در آن منطقه به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ارتقا یافت. فولاد نقطه قوت صنایع معدنی است .

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت تولید فولاد و تکمیل زنجیره فولادی کشور، عنوان کرد: زمانی که هدف‌گذاری ۵۵ میلیون تن تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ مطرح شد بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که این کار شدنی نیست و تصمیم غیرواقعی گرفته شده است ولی ما موفق می‌شدیم ظرفیت تولید فولاد را امسال به ۳۰ میلیون تن برسانیم.

کرباسیان افزود: همچنین نقطه قابل افتخاری که در این زمینه وجود دارد رساندن صادرات فولاد از ۲۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۱ بیش از 6 میلیون تن در سال ۱۳۹۵ است که حاصل تکمیل طرح‌های فولادی و توجه به زنجیره تولید فولاد است. وی در خصوص آخرین وضعیت زنجیره تولید فولاد، گفت: در حوزه تکمیل زنجیره فولاد کنسانتره افزایشی ۵۴ درصدی در این دولت داشت. ۲۸.۸ میلیون تن به ۴۴ میلیون تن ارتقا پیدا کرد و گندله نیز در حالی که پیش از این یک محصول وارداتی برای ایران محسوب می‌شد با افزایشی ۴۵ درصدی به ۱۴ میلیون تن رسید که پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۱۳۹۶ زنجیره فولاد به توازن کامل برسد.

بهبود روابط با کشورهای خارجی کلید توسعه

رییس هیات عامل ایمیدرو در خصوص عوامل تاثیرگذار در توسعه‌ای اقتصاد ایران گفت: ایران هیچ راهی به جز بهبود روابط خود با کشورهای دیگر ندارد، چرا که براساس برنامه ششم توسعه برای ایجاد جهشی موثر در حوزه معدن و صنایع معدنی نیاز به جذب ۵۰ میلیارد سرمایه خارجی دارد که این فقط در شرایطی فراهم می‌شود که روابط ایران با دنیا بهبود پیدا کند.