۰ نفر

الماس‌های جهان کجا خوابیده‌اند؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۶:۴۵
کد خبر: 190645
الماس‌های جهان کجا خوابیده‌اند؟

۱۰ معدن بزرگ الماس جهان سالانه بیش از یک میلیارد قیراط الماس تراش نخورده را روانه بازارها در سراسر دنیا می‌کنند و مهم‌ترین این معادن در روسیه و جنوب افریقا قرار گرفته‌اند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، این ۱۰ معدن به این شرح فهرست می‌شوند.

- معدن «جوبلی»، در منطقه یاکوتیا در روسیه که شروع فعالیت آن به سال ۱۹۸۶ میلادی (۱۳۶۵ خورشیدی) برمی‌گردد و حجم ذخایر اثبات شده قابل بهره‌برداری از آن بیش از ۱۵۳میلیون قیراط است، به اضافه ۵۱میلیون قیراط ذخایر احتمالی. مالک آن شرکت دولتی معادن روسیه آلروسا است.

- معدن «اوداچنی» نیز مانند جوبلی در منطقه یاکوتیا در روسیه قرار دارد و دومین معدن بزرگ جهان است. ۱۵۲میلیون قیراط ذخایر قابل بهره‌برداری دارد و از سال ۲۰۱۳ میلادی (دی ۱۳۹۱) تاکنون سالانه ۱۰میلیون قیراط الماس از آن استخراج شده و تا ۳۰سال پس از آن تاریخ هم امکان بهره‌برداری دارد. اوداچنی نیز متعلق به شرکت دولتی آلروسا است.

- «میر» سومین معدن بزرگ جهان هم در روسیه واقع شده و حجم ذخایر آن ۱۴۱میلیون قیراط برآورد می‌شود که اکنون سالانه ۱میلیون قیراط تولید دارد. همانند سایر معادن الماس روسیه، مالکیت این معدن نیز در اختیار دولت است.

- معدن «آرگایل» چهارمین منبع بزرگ الماس در جهان در منطقه کیمبرلی در استرالیای غربی قرار دارد و ذخایر اثبات شده و قابل‌بهره‌برداری آن ۱۴۰میلیون قیراط (۶۷میلیون تن با عیار ۲/۱ قیراط در هر تن) است؛ این معدن تاکنون۷۹۱میلیون قیراط الماس تولید کرده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) بهره‌برداری از آن ادامه داشته باشد. مالک آرگایل، ریوتینتو، غول معدنی استرالیاست.

- معدن «کاتوکا» افریقایی است و در منطقه سائوریمو در آنگولا قرار گرفته، حجم ذخایر تخمینی قابل بهره‌برداری آن ۱۳۰میلیون قیراط و عمر پیش‌بینی شده برای آن ۳۰سال است. اتحادیه معادن کاتوکا، شرکت دولتی الماس آنگولا، شرکت دولتی آلروسای روسیه، دولت چین، شرکت نفتی سونانگول و شرکت نفتی برزیلی اودبرخت در مجموع مالکیت کاتوکا را در اختیار دارند. ۷۰درصد الماسی که آنگولا استخراج می‌کند، از این معدن به‌دست می‌آید.

- معدن «ونتیا» در ایالت لیمپوپو در افریقای جنوبی قرار دارد، حجم ذخایر اثبات شده قابل بهره‌برداری از آن ۱۰۲میلیون قیراط و عمر مفید آن ۲۰سال است. دی‌بِرز که کارتلی از شرکت‌های مختلف در زمینه استخراج، فرآوری و تجارت الماس در دنیاست، مالک این معدن است.

- معدن گِریب، هفتمین معدن بزرگ الماس جهان نیز روسی است و میزان ذخایر آن به بیش از ۹۸میلیون قیراط تخمین زده می‌شود، بهره‌برداری از این معدن از ۳سال پیش آغاز شده و مالک آن لوک‌اویل شرکت نفتی روسیه است.

- معدن «جونانگ» در کشور بوتسوانا در جنوب افریقا قرار گرفته که از نظر حجم ذخایر رتبه هشتم را دارد اما از نظر ارزش، غنی‌ترین سنگ‌های الماس جهان را در خود جای داده است. ذخایر ارزیابی شده آن ۸۸/۳میلیون قیراط است که شامل ۷۰/۱میلیون تن عیار ۱/۲۶ قیراط در هر تن می‌شود. دولت بوتسوانا و شرکت دی‌بِرز به طور مشترک مالک جونانگ هستند.

- اُراپا نیز مانند جونانگ در بوتسوانا قرار دارد و در بخش مرکزی این کشور قرار گرفته است، حجم ذخایر آن نیز ۸۵/۷میلیون قیراط برآورد می‌شود. در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) این معدن بزرگترین معدن دنیا از نظر حجم تولید بود و این معدن نیز مانند جونانگ در مالکیت مشترک دولت بوتسوانا و شرکت دی‌بِرز قرار دارد.

- درنهایت در مجموع ده‌گانه معادن بزرگ الماس جهان، معدن «باشوبینس‌کایا» است که در یاکوتیای روسیه قرار دارد و امسال میلادی (۲۰۱۷) سومین سالی است که بهره‌برداری از آن آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۷۰میلیون قیراط ظرفیت استخراج داشته باشد و تا بیش از ۴۰سال آینده ۱/۵میلیون قیراط الماس تولید کند، مالک این معدن نیز مانند سایر معادن الماس روس، دولت این کشور است.

در همین راستا گفتنی است هر چند بسیاری از معادن الماس دنیا در روسیه و منطقه جنوب افریقا قرار گرفته‌اند، اما مهم‌ترین مرکز تجارت جهانی این سنگ گرانبها در شهر آنتورپ در کشور بلژیک قرار دارد روزانه ۲۰۰میلیون دلار الماس به این شهر وارد یا از آن خارج می‌شود. بندر آنتورپ، به‌عنوان دومین بندر بزرگ اروپا، نقش عمده‌ای در تجارت و حمل‌ونقل این قاره ایفا می‌کند و موقعیت لجستیکی این بندر شرکت‌های کشتیرانی و بازرگانی متعددی را گرد هم آورده است.