۰ نفر

گام ایران و روسیه برای تولید مشترک هواپیما

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۰:۱۹
کد خبر: 189572
 گام ایران و روسیه برای تولید مشترک هواپیما

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: ایران قصد نو سازی ناوگان هوایی خود با هواپیماهای اوریون 20 روسیه را دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ایران به دنبال خرید چندین فروند هواپیمای آبی خاکی اوریون-20 از روسیه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از العالم، این هواپیماها که قابلیت نشست و برخاست از آب و خاک را دارند از حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت و ظرفیت حمل یک تن بار و 12 سرنشین برخوردارند.

یوری واراکاسوف طراح اصلی این مدل از هواپیماها در روسیه گفت: در سال 2011 ما قراردادی را با شرکت بنیان دانش شرق ایران برای تحویل تعدادی از هواپیماهای آبی خاکی اوریون-12 امضا کردیم. سه فروند از این هواپیماها تحویل ایران شد و ما در شرایط کنونی در حال گفتگو برای تحویل هواپیماهای آزمایشی خود با نام اوریون-20 هستیم.

تحریم های بین المللی که علیه ایران اعمال شده بود یکی از عوامل تاخیر در تحویل بخش اول محموله هواپیماهای اوریون-12 به ایران بود. با لغو بیشتر تحریم ها علیه ایران، روسیه می تواند تحویل این هواپیماها را به ایران از سر بگیرد و حتی به تولید مشترک آنها با شرکای ایرانی خود بیندیشد.

وی افزود: ما مجبور بودیم هواپیماهای خود را تغییر دهیم تا با آب و هوایی گرم و مرطوب ایران و مناطق ساحلی سنگلاخ آن متناسب شود و برای این منظور باید تغییراتی در طراحی اولیه هواپیما می دادیم.

وی همچنین به ابراز علاقه ایرانی ها برای تولید مشترک این هواپیماها اشاره کرد و گفت: ما مخالفتی با این ایده نداریم و آماده ایم در راستای بخشی از سرمایه گذاری مشترک خود با شرکای ایرانی مان آن را بررسی کنیم.

هواپیماهای آیرودینامیک یا اِکرانوپلین اولین بار توسط کارشناسان شوروی سابق در دهه شصت میلادی به عنوان یک وسیله حمل و نقل نظامی با سرعت بالا ابداع شد و در سواحل دریای خزر و دریای سیاه به کار گرفته شد.