۰ نفر

بازگشت معدن به روزگار خوش

۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۸:۱۲
کد خبر: 187278
بازگشت معدن به روزگار خوش

رشد‌های منفی، مثبت شد. این رویداد البته فقط مختص به حوزه معدن به تنهایی نیست. در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی این رشدها امید آورده است.

 امیدی که از رشد منفی ۵/۳ درصد سال ٩٢ به مثبت شدن ۵/۸ درصدی در ٩ ماهه سال گذشته حکایت دارد. بخش معدن در دولت نهم و دهم اصلی‌ترین اهرمی بود که وزارت صنایع و معادن وقت به پشتوانه آن رشد بخش صنعت و معدن را مناسب اعلام کرده و از زیر بار منفی شدن رشدهای صنعتی شانه خالی کند. در دولت یازدهم اما این روال به دلیل اعلام ریز رشدها کمی متفاوت‌تر شد؛ تا جایی که حتی برخی آمار از کاهش رشد بخش معدن هم خبر می‌داد. اما روز دوشنبه این رییس‌جمهور بود که شش ماه زودتر از روزی که باید گزارش عملکرد چهارساله‌اش را ارایه کند از رشد مثبت بخش معدنی خبر داد و گفت: «بخش معدن در سه ماه سوم سال قبل، رشد بیش از ١١درصدی را پشت سرگذاشت. بخش معدن توانست با تلاش‌های انجام شده، به رشد مثبت دست باید.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، رییس‌جمهور این آمارها را در جریان کنفرانس خبری خود اعلام کرد: «در دولت یازدهم از شرایط رشد منفی ۶/۸درصدی عبور کردیم و شاهد مثبت شدن رشد اقتصادی کشور شدیم. در ١٠٠ روز اول ما برنامه‌هایی تدوین و تصویب کرده و آن را اجرا کردیم که نتیجه آن کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی بود. اینکه تورم از ٤٥ درصد به تک‌رقمی رسید از آسمان هفتم که نازل نشد. من اعلام کردم در سال ٩٦ تورم را تک‌رقمی می‌کنیم اما این اتفاق در ٩٥ رخ داد. من گفتم رشد اقتصادی را مثبت می‌کنم که درسال ٩٣، ٩٤ و ٩٥ رشد ما مثبت بود. تراز تجاری ما در مواد غذایی در سال ٩٢ منهای ۸/۱ بوده در حالی که در سال ٩٥ تراز تجاری ما منهای ۲/۶ است.»

رییس‌جمهور یک روز پس از آنکه از آمار مثبت بخش معدنی صحبت کرد به استان البرز رفت تا با افتتاح کارخانه ٣٥٠ هزار تنی زغال‌سنگ البرز مرکزی بر آمارهای اعلام شده‌اش صحه گذارد. کارخانه زغالشویی شرکت البرز مرکزی نخستین کارخانه تولید کنسانتره زغال‌سنگ کشور با فرمان رییس‌جمهوری از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو افتتاح شد.

خبرهای خوش معدنی در راه است

حسن روحانی، رییس‌جمهور در مراسم افتتاح کارخانه زغالشویی البرز مرکزی گفت: اکتشافات معدنی صورت گرفته در دولت یازدهم ظرف سال گذشته بی‌سابقه بوده است. نتایج اکتشاف ٢٥٠ هزار کیلومتر مربعی در کشور را به زودی تقدیم مردم خواهیم کرد. خبرهای خوش در حوزه معادن و اکتشافات صورت گرفته را به زودی در قالب گزارشی به مردم اعلام خواهیم کرد.

رییس‌جمهور افزایش ۲/۵ برابری اکتشافات معدنی در دولت یازدهم نسبت به تمام دولت‌های ٩٠ سال گذشته را نشانه توجه به بخش معدن دانست و گفت: آمارهای بانک مرکزی در سه ماه سوم سال گذشته نشان از رشد بخش معدن در تولید ناخالص داخلی دارد. پیش بینی می‌شود که رشد بخش معدن در سه ماه آخر سال گذشته و کل سال ٩٥ افزایش داشته باشد.

براساس این گزارش، این کارخانه با کمترین میزان پسماند و سازگار با محیط زیست طراحی و اجرا شده است و هیچگونه پساب را وارد آب‌های سطحی و زیرزمینی نمی‌کند. طرح احداث کارخانه زغالشویی برای افزایش تولید کنسانتره زغال‌سنگ با بیشترین راندمان در دستور کار قرار گرفت و پس از برگزاری تشریفات مناقصه، احداث کارخانه به پیمانکار و مشاور (شرکت‌های فکور صنعت و گاوشگران، شرکت مهندسی معدنکاو) واگذار شد. عملیات اجرایی کارخانه در سال ١٣٩٣ با استفاده از توان متخصصان داخلی آغاز شد و در اسفند سال ١٣٩٥ به پایان رسید. ظرفیت ورودی کارخانه زغالشویی شرکت البرز مرکزی ٥٠٠ هزارتن در سال است که پس از عملیات فرآوری ٣٥٠ هزارتن کنسانتره زغال‌سنگ تولید می‌کند.

این کارخانه با سرمایه‌گذاری ٤٥٠ میلیارد ریال طی مدت ٣ سال ساخته و آماده بهره‌برداری شده است. مزیت‌های این کارخانه افزایش تولید کنسانتره زغال‌سنگ، بازیافت بیشتر محصول، بازیافت محصول از پسماندهای زغال‌سنگ موجود در محوطه کارخانه، بروزرسانی تجهیزات و در نتیجه بهینه‌سازی مصرف انرژی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و آبهای زیرزمینی و مصرف کمتر مواد شیمیایی است.

این طرح که از پروژه‌های فعال شده در دولت یازدهم به شمار می‌آید با آخرین تکنولوژی‌های روز آماده بهره‌برداری شده تا کشور در فرآوری زغال به تولید سبز دست یابد. ظرفیت سالانه کارخانه زغالشویی البرز مرکزی ٣٥٠هزار تن است که این میزان تولید، با ورودی ٥٠٠ هزار تن زغال سنگ خام، صورت می‌گیرد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت زغال سنگ البرز مرکزی در ساخت این کارخانه، از به روزترین ماشین‌آلات موجود از سوی شرکت «اف ال اسمیت» انگلستان، به عنوان یکی از شرکت‌های سازنده معتبر جهانی در حوزه معدن و صنایع معدنی استفاده شده است. این کارخانه جایگزین کارخانه زغال‌شویی قبلی شده و به دلیل برخورداری از ٢ ویژگی مهم «تولید باطله بسیار کم» و «راندمان بالا»، دوستدار محیط‌زیست شناخته شده است.

احداث کک‌سازی البرز مرکزی در انتظار تایید آلمان ها

در همین حال مهی کرباسیان، معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران نیز از تامین بودجه ارزی و ریالی کارخانه کک‌سازی و معدن کردآباد خبر داد و از مذاکره با قائم مقام سازمان محیط‌زیست برای احداث کارخانه کک‌سازی البرز مرکزی صحبت کرد.

وی همچنین تاکید کرد که اگر آلمان‌ها تایید کنند، مجوز زیست‌محیطی کک‌سازی البرز مرکزی صادر می‌شود. مازندران سرزمین زغال‌سنگ است و بهتر است از این ذخیره به بهترین شکل استفاده کنیم.

کرباسیان در مراسم افتتاح این کارخانه اگر چه باز هم از روال گذشته بر ایمیدرو صحبت می‌کرد اما با امیدواری از اینکه روزهای خوش به بخش معدن باز خواهد گشت از برگزاری نشست ویژه ایمیدرو با سازمان جنگل‌ها برای بهره‌برداری از معدن کردآباد صحبت کرد و گفت: «مدرن‌ترین کارخانه زغالشویی کشور امروز در سوادکوه به بهره‌برداری می‌رسد.»

وی با بازخوانی روالی که بر ایمیدرو گذشته امیدوارانه ادامه داد: «شرکت تهیه و تولید در لیست واگذاری بود یک سال وقت صرف کردیم تا این شرکت توسعه‌ای از لیست واگذاری بیرون بیاید. جیب ایمیدرو را خالی کرده بودند و توانستیم این سازمان را سرپا نگه داریم و پروژه‌ها را آماده افتتاح کردیم.»

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به برجام و آنچه بعد از برجام بر بخش معدنی رفت صحبت کردو افزود: «قبل از برجام هزار گرفتاری برای ورود تکنولوژی داشتیم و حتی نمی‌توانستیم مشاور خارجی بگیریم. در آن زمان از ٤٥٠ هزار تن تیتانیومی که داشتیم نمی‌توانستیم بهره‌برداری کنیم چون خارجی‌ها به ایران نمی‌آیند. مشاوران قبل از برجام حتی برای مذاکرات می‌گفتند بیایید با ترکیه مذاکره کنیم و حاضر به آمدن به ایران نبودند. اما امروز این روال تغییر کرده است. حالا خارجی‌ها حاضرند به راحتی با ما پای میز مذاکره و قرارداد بنشینند.»

وی ادامه داد: «ایمیدرو با تمام بی‌پولی‌اش توانست اکتشافات را در کشور ۲/۵ برابر کنیم.»

وی با اشاره به برخی ایراداتی که در مورد کارخانه‌ها و معادن در مورد مسائل زیست‌محیطی صورت می‌گیرد تاکید کرد: «در آلمان کارخانه مس که وسط شهر هامبورگ است ۱/۲ میلیون تن مس تولید می‌کند. نگاه محیط زیست در ایران نسبت به بخش معدن بهتر است تغییر یابد چرا که می‌توانیم با حفظ محیط‌زیست معدنکاری را ادامه دهیم.»