۰ نفر

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران

مرتضوی : بر فرهنگ‌سازی و معرفی کالاهای ایرانی متمرکز شویم

۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۲۱
کد خبر: 176713
مرتضوی : بر فرهنگ‌سازی و معرفی کالاهای ایرانی متمرکز شویم

«امروز با شعار مشکل بیکاری جوانان ما حل نخواهد شد. برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال پایدار ما باید تمام تمرکزمان را به سمت معرفی کالای ایرانی و فرهنگسازی درراستای استفاده از کالاهای تولیدی بگذاریم. »

 این جمله‌ها بخشی از صحبت‌های محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران است. او  درباره روند فعالیت رسانه‌ها گله و شکایت می‌کند و می‌گوید: « به جای اینکه رسانه‌های خارجی ترفند تبلیغات کالاهای تولیدی ایرانی را برای جذب بیشتر مخاطب خود در نظر گیرند، شبکه‌های تلویزیونی ایران باید به تشکیل این کمپین (حمایت از کالاهای تولیدی ایران) گام برمی‌داشتند، تا به این واسطه بازار 80 میلیون نفری از آن تولیدکنندگان ایرانی و اشتغال پایدار جوانان کشورمان شود. »

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، در زیر ماحصل گفت‌وگوی این فعال تشکلی در زمینه چگونگی تغییر نگاه مصرف‌کنندگان در راستای استفاده از کالاهای تولید ایرانی را می‌خوانید.

هرساله ما شاهد برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌ها از سوی نمایندگان بخش خصوصی و تشکل‌ها بوده‌ایم. حال باتوجه به اینکه در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره تولید ملی-افتخار ملی هستیم. ماحصل این نوع مناسبت برای زیرمجموعه یعنی اعضای بخش تشکل گرایی چه بوده است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که ما به برگزاری همایش‌ها و گردهمایی دیگر کاری نداریم. طبق سنوات گذشته امسال نیز قرار است خانه صنعت، معدن و تجارت ایران جشنواره‌یی را به نام تولید ملی-افتخار ملی برگزار کند. به عقیده بنده تنها راه نجات اقتصاد و بی‌کاری در کشور توجه به حوزه تولید است.

در حقیقت، ما علاوه بر برگزاری همایش و جشنواره‌ها باید به سمت فرهنگ‌سازی مصرف تولید ملی پیش رویم؛ در راستای فرهنگسازی و استفاده از کالاهای تولیدی ایرانی ما نیازمند حمایت رسانه‌های مکتوب، تصویری و شنیداری هستیم. به واقع رسانه‌ها با کاهش تعرفه‌های بخش آگهی می‌توانند کمک شایسته‌یی را برای اهالی صنعت و تولید کلید زنند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این روزها برگزاری جشنواره‌ها محلی برای کاسبی برخی افراد شده؛ درحالی که هدف ما به عنوان نماینده جامعه تولیدکنندگان تشویق تولیدکننده‌های مرغوب و معرفی آنها به مردم است تا مصرف کالاهای مرغوب ایرانی را در بازار رواج دهیم.

یکی از موضوعاتی که مورد نقد مصرف‌کنندگان داخلی است؛ عدم کیفیت لازم کالاهای تولیدی است. به واقع ما در رسانه‌های تصویری و شنیداری شاهد گفت‌وگوی نمایندگان بخش خصوصی در راستای افزایش کیفیت کالاهای تولیدی هستیم. در حقیقت نمایندگان بخش خصوصی عمده‌ترین دلیل درباره عدم کیفیت کالاهای مصرفی ایرانی را به قوانین و مقررات دست و پا گیر بر سر راه اقتصاد و افزایش هزینه‌های سربار در حوزه تولید ارتباط می‌دهند. آیا در این شرایط زمانی تولیدکنندگان ما نباید به سلایق و نیاز مشتری توجه داشته باشند؟

در گذشته بخشی از نیاز مصرف‌کننده در بازار توسط تولیدکنندگان خارجی یا به نوعی واردات کالاهای مصرفی به کشور تامین می‌شد. حتی در یک مقطع زمانی ما گندم و بخشی از مشتقات مربوط به گندم را همچون ماکارانی و پاستا از خارج کشور تامین می‌کردیم، اما طی چند سال اخیر مادر تولید گندم خودکفا شده‌ایم. در زمینه تولید ماکارونی و پاستا نیز اقدام به صادرات کردیم. علاوه بر این ما در سال حدود یک میلیارد دلار صادرات شکلات به سایر کشورهای منطقه‌یی و فرا منطقه‌یی داریم. این یعنی تولید ما از کیفیت لازم برخوردار است و بازارهای کشورهای بین‌المللی میزبان کالاهای ایرانی هستند. همانطور که در سوال اشاره شده در بخش تولید ملی ما باید نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی را هم بسنجیم. درواقع ما باید کالایی را تولید کنیم که شایسته مصرف‌کننده ایرانی باشد.

درحقیقت ما به عنوان یک ایرانی هر یک موظفیم تا استفاده از کالاهای مرغوب ایرانی را تبلیغ کنیم و این فرهنگسازی را در کشور رواج دهیم. در راستای این صحبت‌ها عده‌یی قصد دارند تا مصرف‌کنندگان ایرانی را به سمت تشویق و خرید کالاهای خارجی سوق دهند و بازار تولیدکنندگان را از شرایط فعلی بدتر کنند تا به این واسطه بازار را انحصاری کرده و ناامیدی را در دل صنعتگران بیندازند. بنابراین در شرایط امروز که ما شاهد جمع‌بندی توافق‌های هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 هستیم باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و به سمت ارتقا کیفیت بخش تولید گام‌ برداریم. در حقیقت، یکی از وظایف تشکل‌های صنعتی ارتباط‌گیری با صاحبان واحدهای تولیدی است. ارائه ایده، راهکار برای افزایش کیفیت کالاهای تولیدی، نیازسنجی بازار به نوع کالای مورد نیاز از جمله مباحث مهمی است که تشکل‌های مدافع بخش تولید باید برنامه‌های دارای استراژی را تدوین کنند.

برخی از کارشناسان می‌گویند راز اشتغال پایدار توجه به تولید ملی است؛ این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که صنعتگران ایرانی ما به مقوله همچون کیفیت توجه آنچنانی ندارند ارزیابی شما چیست؟

دقیقا همین طور است. راز اشتغال پایدار توجه به نیاز مصرف‌کننده ایرانی است. در حقیقت ما نمایندگان تشکل‌ها در نظر داریم تادر این جشنواره سالانه که توسط خانه صنعت، معدن و تجارت ایران برگزار می‌شود تولیدکنندگان خوبمان را به جامعه مصرفی ایرانی معرفی کنیم.

 درحقیقت تولیدهای باکیفیت را به سمت تبلیغ و رسانه‌های دیداری شنیداری بکشانیم تا به این واسطه و با تبلیغ بیشتر شاهد افزایش مصرف‌کننده ایرانی باشیم و به این شکل بازار ۸۰ میلیونی را ازآن تولیدکنندگان مرغوب کشور خودمان کنیم. در رابطه با این پرسش شما نیز باید گفت که خیلی از افراد امروز به سمت واردات کالاها پیش رفته‌اند و مداما ساز ناسازگاری می‌زنند و می‌خواهند جو را متشنج کنند تا به این واسطه کالاهای نامرغوب خارجی خودشان را در بازار پرمصرف ایران به فروش برسانند. به‌واقع، طی سال‌های اخیر ما شاهد گله و شکایت‌های مردم از نحوه کیفیت تولید کالاهایی همچون خودرو هستیم. در این زمینه نیز مسوولان دولتی با اجرای توافق‌های بین‌المللی از شرکت‌های معتبر خارجی دعوت به عمل آوردند تا به این واسطه به تولید مشترک اقدام کنند. بنابراین در راستای افزایش کیفیت خودروهای ایرانی نیز ما شاهد سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکت‌های تولیدی خارجی هستیم و به نظر می‌رسد که از این پس بحث کیفیت خودروهای داخلی نیز مرتفع  شود.

چندی پیش تولیدکنندگان تبریزی تصمیم گرفتند که دیگر هیچ کالای وارداتی در صنعت کفش را به فروش نرسانند. در این رابطه ما بارها از سوی تولیدکنندگان تهرانی و دیگر کلان‌شهرها شاهد نقدهایی در راستای ورود کالاهای قاچاق هستیم. در حقیقت آنها کالاهای قاچاق را عاملی برای عدم فروش کالاهای تولیدی ایرانی می‌پندارند در صورتی که ما اقدامات مشابه رفتارهای تولیدکنندگان تبریزی را در بازار تهران و دیگر کلان‌شهرها شاهد نیستیم. در رابطه با تغییر رفتار و نگاه مردم برای مصرف کالاهای تولیدی ایرانی چه باید کرد؟

همانطور که شما هم اشاره کردید متاسفانه خیلی از خانواده‌های ایرانی عادت به خرید و مصرف کالاهای خارجی کرده‌اند، به عنوان مثال زنان ایرانی مداما به خرید شامپوهای خارجی روی آورده‌اند در حالی که ما از قدیم و ندیم شاهد فعالیت برخی تولیدهای با کیفیت در این زمینه هستیم. همچنین در زمینه راه‌اندازی اشتغال پایدار تولیدکنندگان کفش تبریز نهضتی را به وجود آورده‌اند که از این پس در بازارهایشان تنها به تولید و فروش کفش ایرانی بپردازند. درحقیقت واحدهای صنفی شهر تبریز از خرید و فروش هرگونه کفش وارداتی خودداری کرده‌اند و دیگر کالا با برند خارجی عرضه نمی‌کنند. علاوه بر تولید کفش تبریز ما شاهد فعالیت مرغوب دیگر صنعتگران هستیم. به عنوان مثال ما در زمینه تولیدفولاد، کاشی و سرامیک خود کفا شده‌ایم و علاوه بر اینکه نیاز داخل را برآورده می‌کنیم به سمت صادرات این کالاهادر بازارهای بین‌المللی نیز پیش رفته‌ایم. در حقیقت تغییر نگاه مردم را می‌توان با تبلیغات رسانه‌یی و افزایش کیفیت تولیدها تغییر داد. البته همانطور که در صحبت‌های بالا هم اشاره کردم ما تولیدکنندگان زیادی داریم که به کیفیت کالاهای تولیدی خود اهمیت زیادی می‌دهند. بنابراین راه‌حل اساسی این است که تلویزیون ملی ما همانند رسانه‌های خارجی باید اقدام به کمپین آگهی تولیدهای ملی و باکیفیت کنند.

همانطور که در بالا اشاره کردید این روزها ما شاهد تبلیغ رسانه‌های خارجی از برند تولیدکنندگان داخلی هستیم. شما این نوع اقدام رسانه‌های خارجی را چطور می‌بینید؟

درحال حاضر شبکه‌های خارجی به تبلیغ گسترده‌یی برای تولیدات ایرانی اقدام کرده‌اند. درحقیقت این شبکه‌ها کمپینی برای تبلیغ کالاهای ایرانی درست کرده اند؛ چرا که این شبکه‌های رسانه‌یی هدف دیگری رادنبال می‌کنند و آن نیز افزایش و جذب مخاطب ایرانی نسبت به فعالیت این شبکه‌هاست. درحالی که تلویزیون و شبکه‌های ایرانی باید چنین ترفندهایی را دنبال کنند. درحقیقت شبکه‌های مختلف تلویزیون باید خودسرانه به تبلیغ کالاهای تولیدکنندگان ایرانی گام بردارند.

در حقیقت شبکه‌های ایرانی و مسوولان ما نباید اجازه دهند که کالاهای ایرانی از طریق شبکه‌های ماهواره‌یی تبلیغ شوند. در حقیقت شبکه‌های رسانه‌های دیداری و شنیداری خود باید به دنبال پنجره‌یی برای ترویج و نشان دادن کالاهای ایرانی گام بردارند. بنابراین در این بازه زمانی همه اعم از دولتمردان، رسانه‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باید در خدمت توسعه تولید ایرانی باشند و در این زمینه نیز تمرکز کنند؛ چراکه امروز با شعار مشکل بیکاری جوانان ما حل نخواهد شد. برای رفع مشکل بیکاری و اشتغال پایدار ما باید تمام تمرکزمان را به سمت معرفی کالای ایرانی و فرهنگسازی در راستای استفاده از کالاهای تولیدی بگذاریم.