۰ نفر

هدررفت سالیانه ۴۰ هزار میلیارد ریال ثروت ملی در ساختمان‌ها

۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۲۰:۱۹
کد خبر: 173812
هدررفت سالیانه ۴۰ هزار میلیارد ریال ثروت ملی در ساختمان‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: سالیانه 40 هزار میلیارد ریال ثروت ملی به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان های کشور هدر می رود.

«حسن قربانخانی» امروز (دوشنبه) افزود: در سال 1392 نزدیک به 100 میلیون مترمربع در تهران ساخت و ساز انجام شد و اگر هزینه یک مترمربع را بر 30 سال تقسیم کنیم به ازای هر سال 40 هزار میلیارد ریال می شود؛ بنابراین در همان سال 1200 میلیارد ریال ثروت ملی از دست رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، قربانخانی اضافه کرد: مصرف انرژی در ساختمان های کشور پنج برابر استاندارد جهانی است؛ بنابراین باید همه دست اندرکاران ساخت و ساز تلاش کنند با ساخت ساختمان های مناسب از هدررفت انرژی جلوگیری شود.

به گفته وی، عمر مفید ساختمان ها در ایران 30 سال است و از این رو، بانک‌ها باید از ارایه تسهیلات به سازندگان غیرحرفه‌ای بپرهیزند.

وی تاکید کرد ارتقای عمر مفید ساختمان ها اهمیت زیادی دارد و مجریان صلاحیت دار می توانند بر ارتقای کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان ها بسیار تاثیرگذار باشند.

به گفته وی، از 40 بلایای طبیعی در جهان 31 مورد آن در ایران اتفاق می افتد؛ بنابراین رعایت مقررات ملی ساختمان برای نظام مهندسی کشور بسیار بااهمیت است.

این مسوول یادآوری کرد نظام مهندسی بخشی از وظیفه ساخت و ساز کشور را بر عهده دارد اما مرجع صدور پروانه های ساختمانی شهرداری‌ها هستند که درباره ساخت و ساز مسئولیت مستقیم دارند.

قربانخانی تعامل با شهرداری تهران را برای سازمان نظام مهندسی مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اهمیت ساخت و ساز در تهران، هر هفته با مسوولان شهرداری تهران نشست هایی برگزار می شود تا با تعامل مناسب مشکلات برطرف شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره بروز تخلف 400 میلیارد ریالی که به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مربوط می شود، گفت: نظام مهندسی این تخلف آشکار را همواره پیگیری می کند، زیرا بانک شهر بدون اجازه نظام مهندسی منابع مالی این سازمان را وثیقه تسهیلات یک شرکت قرار داد؛ در حالی که بدون رضایت سازمان نظام مهندسی، این موضوع نباید عملی می شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد اکنون شکایت ما در محاکم قضایی و شورای انتظامی در دست رسیدگی است.

چهاردهم تیرماه امسال نیز رئیس پیشین سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درباره اختلاس 400 میلیارد ریالی در نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: پرونده این اختلاس به مراجع قضایی و شورای انتظامی ارسال شده است و آنها باید جزییات آن را روشن کنند.

«اکبر ترکان» افزود: در این اختلاس 400 میلیارد ریال از منابع مالی نظان مهندسی ساختمان استان تهران در یکی از بانک های سپرده گذاری و به پشتوانه آن تسهیلاتی برای یک شرکت پرداخت شده که هیچ ربطی به نظام مهندسی ساختمان استان تهران ندارد.

وی گفت: در واقع از «مال غیر» استفاده شده در حالی که مالکان آن در جریان این مساله نبودند.

ترکان یادآوری کرد: در دوره پیش، هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بدون اخذ مجوز از هیات مدیره، 400 میلیارد ریال را در سه مرحله در بانک سپرده گذاری کرد و به پشتوانه آن تسهیلاتی به یک شرکت پرداخت شد اما سود این سپرده گذاری به حساب سازمان نظام مهندسی استان تهران منظور شده است.